Några frågor inom elkompetens

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor

Inlägg av Purre »

Det kan jag inte heller svara på. Då får du vända dig till de som bygger vindkraften hur de kan få ut en konstant spänning 690V ur dom. Vet bara att det är 690V då vi monterar en liten trafo som omvandlar från 690V till 230V för styrning och utlösning. Sen monteras även en stor trafo då stationen står på plats. 1250kVA trafo är det och den monteras inte av mig eller någon annan på samma ställe utan andra personer ifrån samma företag som får göra det. Företaget finns på flera ställen så det ställe där jag jobbar är det ingen som gör det utan några ifrån det andra stället.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Purre skrev: Däremot borde det bli skapliga magnetfält om man kör med 2000kV ledningar. .

Hmmmmm Magnetfältet torde bli LÄGRE, men elfältet blir nog högre.

Protte
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor

Inlägg av Purre »

Hmm så kan det vara men då säger det emot boken vad gäller första sidan om varför vi i Sverige slopade 800kV system
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Dubbel spänning, halva strömmen. Ström ger magnetfält. Vem har skrivit boken? Inget ont om journalister men ellära läses inte på journalisthögskolan.

Dubbel spänning kräver högre stolpar för att elfälten inte ska bli högre jämfört med 400kV (blir det roten ur 2 högre, någon?)

Protte
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor

Inlägg av Purre »

Jadu en hel del personer är inblandade i boken. Vet däremot sen jag gick i skolan att boken är populär och att det används av en hel del.
peter555

Inlägg av peter555 »

Synd att det står fel i boken då.
Millox

Inlägg av Millox »

Anledningen till att Sverige inte har 800 kV är helt politisk. Man tyckte i Riksdagen att det lät farligt med 800 kV så man tillät inte det, utan man fick istället bygga 2 st 400 kV-ledningar istället (i^2*r någon ;-) ).

Prototypen: Alldeles riktigt, elfält högre magnetfält lägre. Stolparna bör bli 25-50 % högre med dubblad spänning. Fältet minskar med 1/avståndet på en ledning (tror jag, nån som har lust att integrera; kan bli 1/avst^2)
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

För en oändligt lång rak ledare så borde fältet vara omvänt proportionellt mot avståndet. Kraftledningen har ju däremot tre stycken ledare vars medelpotential är 0 i varje ögonblick. Ifall ledarna samanföll (försumma kortslutningen ;) ) så skulle fältet vara noll överallt. Ju längre från ledaren desto mindre del av det totala avståndet blir det mellan ledarna, så det avtar snabbare än omvänt proportionellt i alla fall.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Jag kommer inte ihåg hur det var med 800 kV och politiken, men politiker har väl inte större elkunskaper än att 800 låter hemskare än 400 vadenuvarförnågot volt eller kilowattimmar.

Protte
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

Så här kan det ju också gå (RoHS):
http://www.edn.com/article/CA6477864.html
http://www.edn.com/article/CA6355639.html

Är inte tenn också giftigt? Vi kanske skulle förbjuda det i lödtennet också?
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

NEJ tenn ska inte vara giftigt, kopparpannor beläggs invändigt med 100% tenn för att inte "förgifta" maten. Till kopparrör för dricksvatten finns livsmedelsgodkänt lödtenn. Jag tror därmed att tennet inte är giftigt.

Tänk nu på att detta är en artikel från USA där man är störst, bäst och vackrast. Japanerna var väldigt tidigt ute med blyfritt och har lyckats producera mycken elektronik redan före RoHS och därifrån har det inte hörts så mycket klagomål.

Elektronikindustrin i Sverige klagade och gnällde inför RoHS men det verkar som det har gått ganska bra ändå.

På forumet finns en hel del som sitter i storskalig produktion, hur fungerar det?

Protte
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

Javisst, nog tog jag väl i. Tenn i organiska föreningar är det som är giftigt, och de bildas väl inte så lätt får vi väl hoppas med tanke på att det är det som finns i konservburkarna. :) Bly är ju giftigare än tenn men har det någon betydelse med tanke på hur stor del av blyanvändningen det är?

Men ändå, det här med att man tillåter t.ex. flygindustrin och militären att fortsätta med blyat eftersom att man vet att alternativen inte är tillräckligt pålitliga känns som dubbelmoral. Och de problemen som kan uppstå visar sig väl inte efter något år bara. Hur länge har Japanerna kört blyfritt?

Ja det skulle vara intressant att höra synpunkter från de som sysslar med produktion här. Vad tycker ni? :)
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Problem med RoHS:
* http://en.wikipedia.org/wiki/Tin_whisker => Kortis
* Högre temperatur krävs
* Tenn är inte lika lätt att jobba med
MiSTer
Kontakt:

Inlägg av MiSTer »

RoHS = Mardröm...

Har lödat lite med det... helt åt skogen dåligt...
Kräver värme och åter värme... specialfluss och tålamod... :(
Näe... det är bara att vissla lite oskyldigt och ta sitt gamla lod... *hihi*

Näe! Bly skall det vara! Ingen fara med bly... *hrm* så länge det inte bearbetas *hrm*
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Problemet med 800kV är dels politiskt och dels att man måste göra stolparna högre. Ett bra inlägg: http://home.swipnet.se/e97_dgi/400800.html
Skriv svar