Driva parallellkopplade LED

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
rikkitikkitavi

Inlägg av rikkitikkitavi »

1)
4 st nimh = 4.8V nominellt, räkna med 4 V min

2)
5 st dioder a 20 mA o Vf = 3.5 V nominellt

Tag 1 st low voltage drop out regulator som generar 3.75V @ 100
mA vid 250 mV spänningsfall (4.0 v minsta batterispänning) , skillnaden mot LM317 är att det är dyrare och svårare att hitta. LM317 fungerar inte med så här låga spänningar.

Har du flyt kan du hitta en driver krets från tex national semiconductor eller maxim som klarar av precis det du vill. det kan ha switchad regulator inbyggd för flera dioder, allt med minimalt med yttre komponenter och samtidigt minimal ic-kapsel , tom så liten att du inte ser den om du tappar den på golvet...

Då har du en stabil spänning som du kan använda att reglera strömmen till varje LED, mät framspänningsfallet @ 20 mA och beräkna varje motstånd (typiskt 3.75 V- 3.5 V / 20 mA = 12.5 ohm, säg 12 ohm.
Men det kan skilja en del i framspänningsfall så strömmen kan variera en hel del.

En fråga: jag hade seriöst funderat på en Powerled. det är lättare att styra EN diod, och med 100 mA är kylbehovet lågt.

Men oavsett hur du gör blir verkningsgraden betydligt lägre än för en switchad lösning, ca 70% men att kalla det idiotiskt är kanske att ta i. Jag har inte beräknat kylbehoven ovan.
Användarvisningsbild
Nisse

Inlägg av Nisse »

sodjan skrev:Nej, om de (vilket är vanligast i det läget) drivs från en konstant *spännings* källa.
Vilket det framkommit redan innan att det inte är. NiMh-accar är inte konstant spänningskälla. Hade jag haft en konstant spänning hade ju en konstantströmsgenerator vart lika med en resistor :)
evert2

Inlägg av evert2 »

Hmm jag tror att med lite "klur" så kan nog en LM39XX fungera bra här.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Ett av problemen är kanske att du bestämt dig för en olämplig lösning dvs. LM317. En LDO eller en variant av den lösning Henry länkar till nedan vore en bättre lösning.
http://elektronikforumet.com/forum/view ... 06&start=0
Du sparar mycket på batteriet om du får till en sådan lösning dyrt blir det inte heller.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Eller köp senaste numret av Allt om Elektronik, där följer det med
en liten LED-driver på köpet... :-)
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

sodjan>Eller köp senaste numret av Allt om Elektronik, där följer det med
en liten LED-driver på köpet...
Och den går att använda för att driva 5 LED i serie ? Eller måste han köpa 5 Allt om elektronik ?
eriikh

Inlägg av eriikh »

Troligen så menar sodjan att han ska kopiera den?
Skriv svar