Ännu ett litet cnc projekt.
Det kan du göra utan problem, förutsatt att breakout kortet kan driva de två ingångarna - det borde det kunna.
MEN om du istället väljer att koppla dom till separata utgångar så har Mach3 (om du ska köra det) en Slave-funktion. Fördelen med den är att de bägge motorerna kopplas "isär" när du referenskör maskinen. På det viset kan man "räta" upp maskinen så att portalen blir vinkelrät mot underliggande axel. Efter att maskinen är referenskörd så är bägga motorerna "länkade".
Edit: Såg nu att det var det Meduza menade.....
/H.O
MEN om du istället väljer att koppla dom till separata utgångar så har Mach3 (om du ska köra det) en Slave-funktion. Fördelen med den är att de bägge motorerna kopplas "isär" när du referenskör maskinen. På det viset kan man "räta" upp maskinen så att portalen blir vinkelrät mot underliggande axel. Efter att maskinen är referenskörd så är bägga motorerna "länkade".
Edit: Såg nu att det var det Meduza menade.....
/H.O
Elfa tar 431:- + moms för en på 200VA. Om du väljer 18V (55-125-69) så ger det dig ca 24V efter likriktning och glättning. Men om 24V är absolut MAX vad ditt kort klarar så välj en på 15V eller till och med 12V.
Om max ström du kommer att ta ut är 6A kortvarigt så kan du nog klara dig med en på 120VA men det är alltid skönt med lite marginal.
Sen behöver du en likriktarbrygga och en kondensator också, 10000uF och 40V bör räcka.
Finns säkert billigare än ELFA att hitta om man orkar leta.
Om max ström du kommer att ta ut är 6A kortvarigt så kan du nog klara dig med en på 120VA men det är alltid skönt med lite marginal.
Sen behöver du en likriktarbrygga och en kondensator också, 10000uF och 40V bör räcka.
Finns säkert billigare än ELFA att hitta om man orkar leta.
Nu till det största dilemat, linjärlagringen!..
Jag har funderat mycket på detta och har svårt att välja lösning.
1. Köpa riktiga kullagrade linjärlager som dessa t.ex
Dessa kostar närmare 150kr/st minst och till bygget behövs 6 eller 8. Landar nog på 1000kr totalt, MINST...
2. Lösningen som gjorts på "lillasyster" är jag inte riktigt förtjust i men priset är tilltalande!
Säga att kullager köps på CO behövd 6x6/8=500kr plus diverse material. Totalt kanske 700kr.
Det måste väl vara värt att satsa på blockkullagerna?!!!
Jag har funderat mycket på detta och har svårt att välja lösning.
1. Köpa riktiga kullagrade linjärlager som dessa t.ex
Dessa kostar närmare 150kr/st minst och till bygget behövs 6 eller 8. Landar nog på 1000kr totalt, MINST...
2. Lösningen som gjorts på "lillasyster" är jag inte riktigt förtjust i men priset är tilltalande!
Säga att kullager köps på CO behövd 6x6/8=500kr plus diverse material. Totalt kanske 700kr.
Det måste väl vara värt att satsa på blockkullagerna?!!!
För det första behöver du nog 12st linjärlager + att stängerna kostar ganska mycket.
Har du bara 6st eller 8st blir det inte alls stadigt, eller hur tänker du?
Kullagren kostar ca 10:-/st och du behöver 36 lager. Det blir 360:-
Rören och avgasklämmorna kostar inte mycket. Så det blir < 600:- totalt.
Vart får du tag i linjärlager för ca 150:-?
Har du bara 6st eller 8st blir det inte alls stadigt, eller hur tänker du?
Kullagren kostar ca 10:-/st och du behöver 36 lager. Det blir 360:-
Rören och avgasklämmorna kostar inte mycket. Så det blir < 600:- totalt.
Vart får du tag i linjärlager för ca 150:-?
Så här tänkte jag:
X: Längs bordet, Y: Tvärs, Z: upp/Ned

"Travers"-delen är lagrad med 2 lager på varje sida. Y och Z är lagrad med 2 lager per led.
Clas Ohlsson har axelstål. kostar 20mmx88kr/50cm. Tänkt egentligen köra 20mm rör med 2mm gods. Vet inte riktigt vad de kostar dock. Ytfinnishen på stängerna från CO och eventuella rör kanske inte håller måttet men det får undersökas...
Linjärlager hittade jag på Ebay.
X: Längs bordet, Y: Tvärs, Z: upp/Ned

"Travers"-delen är lagrad med 2 lager på varje sida. Y och Z är lagrad med 2 lager per led.
Clas Ohlsson har axelstål. kostar 20mmx88kr/50cm. Tänkt egentligen köra 20mm rör med 2mm gods. Vet inte riktigt vad de kostar dock. Ytfinnishen på stängerna från CO och eventuella rör kanske inte håller måttet men det får undersökas...
Linjärlager hittade jag på Ebay.
För det första kan du inte köra med dom lagringarna på rör. för det andra så ligger Classestängerna på gränsen. Eftersom dom inte verkar vara justerbara, så duger nog bara slipade axlar.
Men eftersom Classeaxlarna bara är 500mm, så blir hela fräsen liten, så då funkar det nog med 8st lager.
Men fortfarande. Vart hittar du lager i hållare för 150:-?
Eller ville du bara att dom skulle kosta det?
Men eftersom Classeaxlarna bara är 500mm, så blir hela fräsen liten, så då funkar det nog med 8st lager.
Men fortfarande. Vart hittar du lager i hållare för 150:-?
Eller ville du bara att dom skulle kosta det?