Henry skrev:Är inte dom där diodlasrarna på XX watt som brukar poppa upp ibland billigare? Var dock en liten tid sedan jag såg en.
Njae, de är oftast inte billigare... minst 1000-2000 Kr/Watt för laserdioder får man nog räkna med, och det utan laserdiod-drivare. Det går nog kanske att hitta billigare om man hittar en bra surplus-dealer men då vet man å andra sidan kanske inte vad man får för pengarna.
Alltså på Ebay. Kommer inte ihåg vad den gick på som jag såg då men den låg på runt 60 Watt men den kostade i alla fall inte några 60000 - 120.000:- tom en bra bit under CO2 lasern om jag inte minns fel.
Skära kan du säker från si och så många watt och upp frågan är nog mer hur snabbt du vill göra det. Det finns förstås en viss gräns då det kan börja skära i tex tunn stålplåt men det är också beroende på hur snabbt du vill kunna skära. Men 60W skär ialf igenom tunn plåt utan problem med någon mm i sekunden eller så. Finns en video på Youtube en som gör det med en diodlaser på 60W.
Henry skrev:Alltså på Ebay. Kommer inte ihåg vad den gick på som jag såg då men den låg på runt 60 Watt men den kostade i alla fall inte några 60000 - 120.000:- tom en bra bit under CO2 lasern om jag inte minns fel.
Jo, på ebay kan man ju hitta grejer som kostar 1/10 av vad det kostar att köpa på en strikt specifikation. Å andra sidan vet man inte 100 % vad man får för pengarna eller om de är DOA. Köper man något på ebay för uppåt ett par hundra dollar kan man väl ta smällen som privatperson men blir det mer vill man ju gärna vara säker på att sakerna funkar out-of-the-box så att säga!
Men jag säger inte emot dig, på ebay kan man hitta mycket billiga saker. Har själv hittat laserkristaller, q-switchar mm för småpengar...