Bästa drivkretsen?
Tanken att spänningsdubbla genom att halvvågslikrikta åt två håll har slagit mig (jag har gjort så för att få +/- matning från en batterieliminator i en produkt) men det kräver enormt stora kondingar i navdynamofallet eftersom strömmen är hög och frekvensen är låg.
Dessvärre så är en navdynamo sämre än en klassisk däckdynamo när det gäller frekvens* vid låg hastighet, men avsevärt bättre när det gäller verkningsgrad, effektförbrukning vid avstängt ljus, och driftsäkerhet.
Fast visst var det flera intressanta lösningar, han verkar få ut bra med efekt vid låg hastighet också.
Cheapy-kretsarna var rätt kul, känns dock en smula farliga.
När det gäller "crowbar" tror jag man skall använda en "köpevariant" och sätta den externt så slipper man dra ström genom likriktaren.
*"Above table holds suggested component values for the B&M Dymotec6 bottle type dynamo and the Shimano DH-3D71 / DH-3N71 dynamo hub." Här framgår att alla kondensatorvärden blir högre för navdynamon, ett värde tiodubblas! (Det är just en DH-3D71 jag skall använda)
PS. Armaturen med 3 LED var rätt fräck.....Även armaturen som byggts av en lamphållare var intressant!
Dessvärre så är en navdynamo sämre än en klassisk däckdynamo när det gäller frekvens* vid låg hastighet, men avsevärt bättre när det gäller verkningsgrad, effektförbrukning vid avstängt ljus, och driftsäkerhet.
Fast visst var det flera intressanta lösningar, han verkar få ut bra med efekt vid låg hastighet också.
Cheapy-kretsarna var rätt kul, känns dock en smula farliga.
När det gäller "crowbar" tror jag man skall använda en "köpevariant" och sätta den externt så slipper man dra ström genom likriktaren.
*"Above table holds suggested component values for the B&M Dymotec6 bottle type dynamo and the Shimano DH-3D71 / DH-3N71 dynamo hub." Här framgår att alla kondensatorvärden blir högre för navdynamon, ett värde tiodubblas! (Det är just en DH-3D71 jag skall använda)
PS. Armaturen med 3 LED var rätt fräck.....Även armaturen som byggts av en lamphållare var intressant!

Ja, den har jag sett. Startspänningen är i högsta laget, men jag vet inte riktigt hur stor skillnaden (1V) upplevs i verkligheten.Meduza skrev:Denna konverter skulle nog fungera bra, om man bara ser till att man inte får mer än 5.4v in:
http://theledguy.chainreactionweb.com/p ... cts_id=961
Driver från 1.8v till 5.4v, buck/boost-krets.
Nej det finns inte flera varianter för P4.
Den är speccad på 350mA men tål upp till 1A enligt databladet:
http://www.seoulsemicon.co.kr/_homepage ... W42180.pdf
Man gör som flera andra tillverkare och sparar in på typerna och skapar en lysdiod som klarar både en och tre watt i samma lysdiod.
Den är speccad på 350mA men tål upp till 1A enligt databladet:
http://www.seoulsemicon.co.kr/_homepage ... W42180.pdf
Man gör som flera andra tillverkare och sparar in på typerna och skapar en lysdiod som klarar både en och tre watt i samma lysdiod.
Jo det ser ju ut som i överkant, även om det säkert fungerar då du planerade för en högre frekvens.
Allmänt så är det en bättre ide att köra lysdioder med strömdrivning än pulsat då dom är effektivare på lägre strömmar,
bland annat på grund av högre framspänning vid högre strömmar och effektivitet av fosfor-beläggningen.
Finns en tråd någonstans på CPF som avhandlar det hela tekniskt, men jag orkar inte leta fram den...
Allmänt så är det en bättre ide att köra lysdioder med strömdrivning än pulsat då dom är effektivare på lägre strömmar,
bland annat på grund av högre framspänning vid högre strömmar och effektivitet av fosfor-beläggningen.
Finns en tråd någonstans på CPF som avhandlar det hela tekniskt, men jag orkar inte leta fram den...
-
- Inlägg: 7110
- Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
- Ort: Jamtland
Är det fallet med alla LED? Jag har länge sedan använt tekniken att pulsa för att öka ljusintrycket och samtidigt spara energi. Jag tyckte att det fungerade bra, detta gällde 20mA dioder. Intensiteten ökade nog inte så mycket men energimässigt gick vi ned från en dryg kilowatt till ett antal hundra watt. I fjärrkontroller har du samma vinster att hämta. Fast IR-mottagaren reagerar inte riktigt på samma sätt som ögat. Spelar det någon roll vilket effektområde LED'en är för, för pulsningen så att säga?Meduza skrev:Allmänt så är det en bättre ide att köra lysdioder med strömdrivning än pulsat då dom är effektivare på lägre strömmar,
bland annat på grund av högre framspänning vid högre strömmar och effektivitet av fosfor-beläggningen.
Vilket effektområde... nja... men det det spelar roll på är vita respektive färgade lysdioder...
I dom färgade genereras ljuset direkt i chippet medans på dom vita så är det först ett blått chip som lyser på ett fosforlager som sedan ska omvandla det till vitt ljus.
Detta fosforlager klarar inte konvertera hur mycket som helst och fortfarande vara effektivt, utan man tappar en hel del effektivet när man försöker mata in mer än vad fosforlagret är gjort för.
Så det är speciellt på vita leds det spelar in, andra chiptyper reagerar olika.
Men iaf vita lysdioder mer effektiva på lägre ström, bara titta i databladen
på olika powerleds på kurvan ström vs lumen, den kurvan är inte linjär...
Ex, databladet för Seoul Semiconductor P4 vi tog upp här ovanför:
http://www.seoulsemicon.co.kr/_homepage ... W42180.pdf
I fjärrkontrollen har vi ett helt annat scenario eftersom vi bara behöver korta pulser för att köra ut ett pulståg, och då kan vi öka strömmen för att få just dom viktiga datapulserna snabba utan att dra ström resten av tiden, och mottageren reagerar på ett helt annat sätt än ögat.
Sedan förändras även färgen beroende på hur mycket ström man drar igenom den beroende på att vissa delar av fosforet klarar omvandla mer än andra när det blir mycket...
Hittar inte tråden på CPF jag ville ha fram, men denna är också rätt intressant, om än inte lika teknisk:
http://www.candlepowerforums.com/vb/sho ... hp?t=70073
I dom färgade genereras ljuset direkt i chippet medans på dom vita så är det först ett blått chip som lyser på ett fosforlager som sedan ska omvandla det till vitt ljus.
Detta fosforlager klarar inte konvertera hur mycket som helst och fortfarande vara effektivt, utan man tappar en hel del effektivet när man försöker mata in mer än vad fosforlagret är gjort för.
Så det är speciellt på vita leds det spelar in, andra chiptyper reagerar olika.
Men iaf vita lysdioder mer effektiva på lägre ström, bara titta i databladen
på olika powerleds på kurvan ström vs lumen, den kurvan är inte linjär...
Ex, databladet för Seoul Semiconductor P4 vi tog upp här ovanför:
http://www.seoulsemicon.co.kr/_homepage ... W42180.pdf
I fjärrkontrollen har vi ett helt annat scenario eftersom vi bara behöver korta pulser för att köra ut ett pulståg, och då kan vi öka strömmen för att få just dom viktiga datapulserna snabba utan att dra ström resten av tiden, och mottageren reagerar på ett helt annat sätt än ögat.
Sedan förändras även färgen beroende på hur mycket ström man drar igenom den beroende på att vissa delar av fosforet klarar omvandla mer än andra när det blir mycket...
Hittar inte tråden på CPF jag ville ha fram, men denna är också rätt intressant, om än inte lika teknisk:
http://www.candlepowerforums.com/vb/sho ... hp?t=70073
-
- Inlägg: 7110
- Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
- Ort: Jamtland
Vet inte om jag har länkat info om denna ännu, men ta en titt på den här kretsen:
http://www.candlepowerforums.com/vb/sho ... p?t=179805
Och här finns en samling av kretsar designade just för ditt användningsområde:
http://www.pilom.com/BicycleElectronics ... rcuits.htm
Du borde kunna hitta någon som passar dig på dom ovanstående länkarna...
http://www.candlepowerforums.com/vb/sho ... p?t=179805
Och här finns en samling av kretsar designade just för ditt användningsområde:
http://www.pilom.com/BicycleElectronics ... rcuits.htm
Du borde kunna hitta någon som passar dig på dom ovanstående länkarna...
-
- Inlägg: 7110
- Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
- Ort: Jamtland