Då det är en brytare som är antingen upp eller ned (vilket jag antog) så kommer min teckning att funka. Titta igenom den så förstår du nog, här kommer en förklaring:
+12V = Från batteriets pluspol. Använd gärna en säkring mellan batteriet och din koppling.
GND= Minus på batteriet, eller chassit.
UPP= Det är din omkopplare för upprörelsen, symbolen betecknar en slutande kontaktfunktion, dvs att strömmen kommer att flyta genom kontakten när du trycker på den.
NED= Samma förklaring som upp, men med den skillnaden att det är ned.
ÄNDLÄGE UPP= Detta är brytaren som du har i ändläget på uppåtrörelsen på din linjärmotor. Notera att detta är en brytande kontakt, det vill säga att ström ska flyta igenom den när den inte är påverkad av kolvstången. Om detta ändläge påverkas så bryts strömmen till reläet K1.
ÄNDLÄGE NED= Samma förklaring som ÄNDLÄGE UPP, men med den skillnaden att det är ändlägesbrytaren för nedåtrörelsen.
K1= Ett relä för upprörelsen. Den övre symbolen som ser ut som en låda med streck igenom är reläspolen. Detta relä måste ha två slutande kontakter, det är de som är utritade längre ned i bilden.
K2= Ett likadant relä som K1, men för nedåtrörelsen. Även detta relä har två slutande kontakter som är utritade längre ned på bilden.
Funktionen är som följer: När du trycker på brytaren UPP, så kommer ström att flyta genom UPPKnapppen och vidare genom ÄNDLÄGE UPP och sedan genom reläspolen K1 för att sedan hamna i returledaren till batteriet (GND). När K1 drar så kommer kontakterna märkta "K1" längre ned i bilden att sluta och därmed så kommer motorns vänstra sida i teckningen att kopplas ihop med plus på batteriet och dess högra sida till jord. Detta kommer förhoppningsvis att få din linjärmotor att röra sig uppåt. Om motorn har kommit till ändläget så kommer ÄNDLÄGE UPP att brytas upp och därmed så kommer strömmen att brytas till relä K1. Detta kommer i sin tur att få motorn att stanna.
Om du trycker på knappen NED så kommer strömmen genom ÄNDLÄGE NED och vidare till K2 som aktiverar sina kontakter. Notera att plus nu kopplas till den högra sidan av motorn och minus till den vänstra. Detta kommer att få motorn att gå åt andra hållet och därmed gå nedåt. ÄNDLÄGE NED kommer att stänga av K2 om den blir bruten.
OBSERVERA: Om du kopplar in den och du skulle ha gjort ett fel så att motorn går åt fel håll, dvs att den går ned när du trycker på uppknappen så måste du byta plats på motorns sladdar, annars så är inte ändlägesbrytarna inkopplade på rätt sätt och du riskerar att bränna säkringen, kablarna eller motorn, det som brinner upp snabbast.
Lycka till.