Projektor lampa

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
bearing

Inlägg av bearing »

Skulle du kunna skicka en länk till en beskrivning av hur man bygger om en projektor för annan lampa?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Vem? Jag? Nope, tyvärr inte. Har ingen sådan beskrivning.
bearing

Inlägg av bearing »

Nej, menade inte dig. Menade den du skrev till, Tottish. Jag undrar samma sak som dig. Lyfte tråden.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Aha. :)

Bra att du lyfte tråden. Det vore väldigt intressant att få redan på hur man konverterar till en annan typ av lampa.

Jag har en projektor med trasig lampa och en annan projektor med två trasiga LCD-displayer (eller om det var TFT). Tyvärr är den hela lampan för stor för den andra projektorn. LCD/TFT-displayerna är tyvärr helt olika i dem. Någon vacker dag när jag har tid så ska jag kolla med tillverkaren/supporten om de kan ordna nya displayer till den ena.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Kanske det går att nyttja en ballast från en kompakt lysrörs lampa (CFL) ..?

Vanligt förekommande parametrar:
Startspänning: 1,3 kV rms
Drivspänning: 580 V rms
Drivström: 6 mA
Drivkretsen är en konstantström drivare.
Tottish

Inlägg av Tottish »

Ojdå! Hær inne har jag inte vart på længe. Sorry to leave you hangin' boys!
Har inte tittat så mycket (alls) på det sjælv, bara hørt det viskas på forum. En enkel søkning på LumenLab.com (DIY-projektor-forum) genererade dock till exempel denna:
http://www.lumenlab.com/forums/index.ph ... l=retrofit
Søk sjælva efter på till exempel den modell ni letar efter i LL. Søktjænsten fungerar ganska bra och det finns en hel del matnyttigt att læsa på detta forum. Lite FØR mycket før min smak =).
Har førstått att man æven modifierar før att få in nya LCDer av samma anledning som man moddar lampinsatsen: Slippa køpa dyra reservdelar. Detta torde ju vara intressant før dig Jimmy!
Detta før dock, efter vad jag førstått, i regel med sig att man måste bygga før en større display om man vill "tjæna" nån krona på det eftersom det verkar vara vældigt special-special med høguppløsta skærmar under typ 10".
Igen; sorry før segheten! =)

MVH
/Tottish
Tobe83

Inlägg av Tobe83 »

Snubblade över en tråd i ett annat forum om hur man konverterar en vanlig projektor till att köras med billiga lampor.
http://www.diyaudio.com/forums/showthre ... adid=90012
Kanske kan vara något för er som undrade tidigare.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

blueint: Lysrör arbetar med helt andra tryck, och därmed brinnspänningar och -strömmar, än de lampor som sitter i projektorer. Jag sulle misstänka att 6 mA är i storlekordningen tre tioptenser för litet för en HID-lampa.
Skriv svar