Radio freqvenser runt/under 0,01 Hz?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

för att göra det enkelt är en radiovåg ett kombinerat magnet och spänningsfält som strålar ut från en antenn eller likande

längden på vågrörelsen är ljusets hastighet / frekvensen

en vettig antenn är 1/4 våglängd

en antenn kan vara gjord för spänningsfält eller magnetfält
en för spänningsfält är en pinne, en för magnetfält är en spole

man skiljer på när eller fjärrfält vid antennerna, normalt sett så tror ag det var 0.6 våglängder frän antennen man ser det som fjärrfält

så om man är krass

300,000,000 / 0.01 (ljusets hastighet/ frekvensen) ger antenner som är abnormalt långa, så hur du än bär dig åt så är du in närområdet för antennen

om du gör en spole så får du ett magnetfält som innom spolen är rimligt likt en radiosignal för dom frekvenserna

dom antennerna finns i vanliga melllanvågsmottagare men då lindade runt en ferritstav

så du får prova med antingen en spole och skapa ett magnet fält som en sändare, eller en stor kondensator och skapa ett spänningsfält som motsvarar en så lågfrekvent radiosignal

du kan inte bygga en vettig sändare för dom frekvenserna då du i så fall måste vara minst en våglängd ifrän antennnen för att få normala sändningar, och det är 30,000,000,000 m, eller 80 gånger längre bort än månen

så då får du välja megnetfält eller spänningsfält och bygga så du provar med rätt egenskaper innom ett begränsat utrymme, inne i spolen eller mellankondensator plåtarna
leviterande

Inlägg av leviterande »

jag uppskattar din hjälp så mkt, men jag e inte så haj på electronik och frekvenser än så om vi tar ett exempel:

en radiostation som rix fm på 106 mhz, våglängden blir knappt 3 meter,
det jag undrar?

är antennen då 3meter lång?

hur kan radion höras flera kilometer bort trots att våglängden är så kort?

kalle
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

då är våglängden ca 3 m
den kortaste vettiga(ickeförkortad och därmed sämre) är då 1/4 våglängd lång
ca 75 cm med något slags jordplan eller likanade

det som händer då är att antennen strålar ut radiovågor, som beter sig ungefär som ljus, fast mycket mera långvågigt

först en liten vit bort från antennen så beter sig radiovågen som den gör så långt bort den nu når

därför att det så gott som omöjligt att bygga en sändare för så låga frekvenser

däremot kan man göra något som likanr det på ett begränsat utrymme

radiovågen består i ett magnetfält och ett spänningsfält som hör ihop

du kan lätt återkapa det ena eller det andra där du vill ha det, du kan till och med göra båda två samtidigt men du sänder inte den radiovågen någonstans , eller du gör det men eftersom du har en otroligt innefektiv antenn så kommer du inte långt, men effekten inne i spolen eller mellan kondensator blecken så har du samma förhållanden som om du sände på riktigt där

vill du läsa mera så kan du gå till biblioteket och låna arrl handbook, på engelska och ganska utförlig, det finns massor av motsvarande men det hela går inte att förenkla hur långt som helst och ändå ha kvar förståelsen för vad som händer

jag har kanske inte förklarat det helt rätt men mellan tummen och pekfingret så stämmer det
leviterande

Inlägg av leviterande »

man tackar och bockar för er

Okej, det är så att jag vill inte använda det låga frekvensen för att sända elelr motta något.. utan jag vill bara se effecterna av 0,01 hz AC i en spole elelr pinne. så var kan jag skaffa såna aparater som producerar såna låga frekvenser?

mvh
kalle
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

beror ju på hur avancerat du vill ha, från några hundralappar om du bygger själv till många tiotusen om du köper färdiga labbprylar

sen äår ju frågan vilka kunskaer du har och så vidare

exempel från elfa, nr 76-310-47

och troligtvis en föstärkare för samma peng, och en massa vanlig entrådig kabel
leviterande

Inlägg av leviterande »

Tack ska du ha Grym, du e ju så grym

jag ska kika lite på det där och se, sen vad gäller mina kunskaper så e jag nybörjajre, och gärna vill lära mer om elktronik i frekvens vetenskap,

jag undrar en grej grym, om jag gör en pinne/spole som har samma våglängd(3 meter) som våglängden för 106mhz och sen kör den frekvensen, då har jag resonans frekvens, eller? vad händer då?

mvh
Kalle
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

"en radiostation som rix fm på 106 mhz, våglängden blir knappt 3 meter,
det jag undrar?
är antennen då 3meter lång?"

Det låter rimligt. Jag har monterat några sådana antenner och de brukar vara 3-4 meter långa.

Radiovågor dalar sakta neråt marken, så om man sätter antennen ordentligt högt uppe (vanligtvis på ca 30 meters höjd) så täcker man ett område på åtminstone 3-4 mil i diameter. Iallfall om man sänder med 100W eller mer.
Användarvisningsbild
SvenPon
Utsparkad, på semester

Antenn på sjöbotten

Inlägg av SvenPon »

I USA har man antenner på en sjöbotten som är flera mil lång.
Med denna antenn sändar man datatrafik till sina UBåtar.
Man sänder genom hela jordklotet till andra sidan.
leviterande

Re: Antenn på sjöbotten

Inlägg av leviterande »

SvenPon skrev:I USA har man antenner på en sjöbotten som är flera mil lång.
Med denna antenn sändar man datatrafik till sina UBåtar.
Man sänder genom hela jordklotet till andra sidan.
du menar ELF frekvenser eller hur? dom som ligger runt 10 40 hz?
som ubåtar använder, anledningen är att vanliga electromagnetiska signalr går inte i det ledande saltvatten, men däremot så penetrerar ELF saltvattnet!
därav antenn längden blir ganska lång

Vad är det för skillnad om gör en pinne eller spole, jag har försökt fatta men hittade inget vettigt

Kalle
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

En pinne kör med spänningsfält, och en spole med magnetfält, om jag fattat det rätt.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

http://www.fas.org/nuke/guide/usa/c3i/vlf.htm

för ubåtskul, bara googlade upp den

spole ger magnetfält, kondesator ger spänningsfält

en antenn som funkar som det skall ser till att man får ett kombinerat magnet/spänningsfält som sprider sig utåt som ljus, radiovågor
dom kan skickas iväg på två olika sätt, som magnetfält eller spänningsfält och efter att dom kommit en bit bort så är dom ett sammansatt spännings/magnetfält, en radiovåg
låter dumt men jag är inte byxa till att förklara det bättre

en pinne sänder med spänningsfält
en spole med magnetfält
leviterande

Inlägg av leviterande »

så säg om jag ska ha en specifik radio frekvens i en spole,. vad är det som behövs att göra detta

en function genrator : AC eller DC?
kopplar man direkt generatorn till spolen eller behövs det en förstärkare
( audio amplifier)eller hur är det nu man kopplar?

om det finns nån basic schematic på det hela skulle jag vara extremt tacksamm!
ursäkta språket eftersom jag har blivit mkt van att skriva, studera i engelska

Kalle
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

en funktionsgenerator och en dckopplad förstärkare

antingen köper man som i länkarna ovan eller bygger man själv, beror på vilken budget man har

vid bygge så rekomenderar jag att börja med xr2206 och tda2030

du hittar databladen för detta via google , sök på xr2206 pdf
leviterande

Inlägg av leviterande »

tack ska du ha , skall kika snarast på pdf filen, men får jag fråga bara eftersom jag e ganska okunnig inom elektroniska kretsar, om det är super svårt elelr kasnke värt mödan att köpa olik delar och sätta ihop själv eller behöver man extremt mkt kunnskap för att kunna bygga själv en funktion generator, ?

förresten,... producerar en Function generator ljud frekvenser/vågor eller är det bara ström den levererar i vågform?

jag har kikat på elfa och det finns ju så himla flera olika typer av generatorer pulse-signal-wave-etc--

mvh
Kalle
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

beror ju på hur allmänt händig du är

men det är inga större problem, det är simpla saker och det finns få saker som kan krångla specifikt, egenteligen bara till att löda ihop och köra

troligtvis behöver du åtminstånde ha en multimeter för test, och lite sunt förnuft
Skriv svar