Bygga en scooter.
Tja det kanske
Har även en lite midre propeller som är ca 18 cm i diam har nog varit till en liten utombordare, gjord i metall men jättelätt kanske alu. Men det är ett senare problem.
danei>> Jag hittar inget info om motorerna tyvär. skulle du vilja sätta upp ett schema med halvbryggorna som du sa? Och vad fanss det för färdig lösning?
Har även en lite midre propeller som är ca 18 cm i diam har nog varit till en liten utombordare, gjord i metall men jättelätt kanske alu. Men det är ett senare problem.
danei>> Jag hittar inget info om motorerna tyvär. skulle du vilja sätta upp ett schema med halvbryggorna som du sa? Och vad fanss det för färdig lösning?
Det var faktisk billigt GeekJoan kanske en ny leksak till i samlingen.GeekJoan skrev:Jag funderade på att ta in såna här:
Men jag trodde inte att intresset skulle vara för stort i Sverige. Kan ta hem en till dig om du vill. Pris ca 2500:-

Jag kan maila dig (Du känner igen mig jag har besökt din butik antal gånger det är jag som håller på xbox xpander)
Hmm ok jag behöver 6 transistorer, och 6 dioder som äter upp spik strömmar. (vad heter dom dioderna?)
Vilka transistorer skall jag välja?
Men jag måste ju få till en (två räckel väl) PWM signal, en för fullt drag och en för halvfart. Borde väl kunna gå med en 555?
Batteri ett eller två 12V och så hög A (runt 50?)som möjligt, Eller kan nån rekomendera nån? Vet inte vad generator tål. Hur länge är det teoritiskt möjligt att köra med en generator ?
Vilka transistorer skall jag välja?
Men jag måste ju få till en (två räckel väl) PWM signal, en för fullt drag och en för halvfart. Borde väl kunna gå med en 555?
Batteri ett eller två 12V och så hög A (runt 50?)som möjligt, Eller kan nån rekomendera nån? Vet inte vad generator tål. Hur länge är det teoritiskt möjligt att köra med en generator ?
Frihjulsdioder hete de.
Du bör använda FET eftersom vanliga (biopolära tranistorer) inte pallar större strömmar. Tyvärr så är FET ganska dyra, så förebered dig på ett litet hål i kassan här
PWM kan man få med en 555 och lite OP-Amp, inte så svårt. När du ändå är igång kan du ju lika gärna fixa steglös fartreglering.
Men när det gäller en synkronmotor så vet jag inte om det är frekvensen man ska ändra hellre än pulsbredden. Det får gärna någon annan upplysa om.
Ett fett blybatteri på många Ah är nog att föredra för lång drifttid. Vad en generator drar har jag ingen uppfattning om. Du väljer ju i princip själv, via motorstyrningen, hur mycket den ska dra.
Du bör använda FET eftersom vanliga (biopolära tranistorer) inte pallar större strömmar. Tyvärr så är FET ganska dyra, så förebered dig på ett litet hål i kassan här

PWM kan man få med en 555 och lite OP-Amp, inte så svårt. När du ändå är igång kan du ju lika gärna fixa steglös fartreglering.
Men när det gäller en synkronmotor så vet jag inte om det är frekvensen man ska ändra hellre än pulsbredden. Det får gärna någon annan upplysa om.
Ett fett blybatteri på många Ah är nog att föredra för lång drifttid. Vad en generator drar har jag ingen uppfattning om. Du väljer ju i princip själv, via motorstyrningen, hur mycket den ska dra.
Hittade ett mycket fint batteri
Men det är lite väl dyrt just nu.
Men om man tar 2 batterin och parralell kopplar dom dubblar man Amperen då? tex 2X12V 50A =12V 100A?
Har du nått trevligt exempel?
Hittar inga frihjulsdioder. Är det tex 1N4001?

Kod: Markera allt
Ackumulatorn klarar av att ge över 700 A i 30 sek vid -18 °C och kan fulladdas med 100 A på 1 timme.
Redtop S-4,2L 50A 69-365-04 1 960:00
Men om man tar 2 batterin och parralell kopplar dom dubblar man Amperen då? tex 2X12V 50A =12V 100A?
Kod: Markera allt
PWM kan man få med en 555 och lite OP-Amp, inte så svårt. När du ändå är igång kan du ju lika gärna fixa steglös fartreglering.
Hittar inga frihjulsdioder. Är det tex 1N4001?