Skulle behöva hjälp med en solcellsladdare till bastun

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
xxargs

Inlägg av xxargs »

solceller agerar som strömgenerator och kan ha uppåt 20 Volt vid öppen slinga.

det betyder att batteristackarn måste ta emot strömmen från solcellen vare sig den är urladdad vid 11 Volt till toppladdad @ 15 Volt - strömmen tvingas igenom batteriet ändå - man bör minst ha en liten zenrediod på 7.1/14.2 volt eller liknande (före backdioden) så att batteriet inte korriderar sönder i förtid pga. överladdning - Även om överladdningsströmmen är liten så ger den enorm skada på batteriet om det är under lång tid. Batteripolspänningen skall helst inte överstiga 6.9 resp 13.8 Volt i någon lägre tid, men skall helller inte understiga 6.7 resp 13.4 Volt vid laddning - annars blir den aldrig fulladdad och börja sulfaticera istället...

.
Fritte

Inlägg av Fritte »

Det här med zenerdiod är nytt för mig. Men om jag har förstått det rätt så fungerar den som en vanlig diod bortsett från att den även släpper igenom ström bakåt om spänningen överstiger ett tröskelvärde.

Om jag sen förstår xxargs rätt så bör laddningsspänningen ligga mellan 6.7v och 6.9v för att batteriet inte ska ta någon skada.

Om jag då köper t.ex. 4-5 st av dessa och seriekopplar dom så bör jag alltså ha en zenerdiod på 6.7v för att begränsa spänningen neråt. Hur begränsar jag den övre (6.9) spänningen?

Eller är jag helt fel ute?
vannar

Inlägg av vannar »

Varför inte använda 12V? ser ingen anledning till att inte göra detta?

Om du använder 12V finns det ju så mycket färdiga produkter som du kan använda, kjell.com har tex en lämplig regulator för billig penning.

Blyaccar är billiga och du kan gott köpa ett batteri som är lite större än det du egentligen egentligen behöver.

Du kanske vill ha lite belysning även där du byter om? Det finns gott om produkter för den som vill designa sitt egna solcellssystem.
Skriv svar