Linjetransformator?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Schema på telelinje-delen av telefonsvararen:

Bild

Längst till höger (den grå rutan) är modularkontakten till telejacket.
Den och reläet samt trafon är ritade från laminat-sidan och är alltså spegelvända i schemat.

Tyvärr har jag inte hittat något datablad på reläet, som heter Takamisawa RZ-6W-K.
IC5 sitter stadigt lödd under en kylfläns, som också är fastlödd, så jag vet inte vad det är. Men det är en TO220-kapsel iallafall.... :)
Det är fler pinnar på IC1 som används, men jag ritade bara in det väsentliga i linje-delen.

edit: Båda anslutningarna på R6 går förresten vidare på kretskortet, men den delen behöver jag väl inte kopiera? Sekundärsidan på trafon ska väl impedansanpassas för DTMF-kretsen?

Är lite osäker på vad ZN1 är, men såhär ser den ut:

Bild

Den delen av kretskortet som schemat är gjort ifrån:

Bild

edit: En bild på linjetransformatorn:
Bild

På C1 står det 333K630B0 och på C2 står det 0,47K250.
Vad blir det, översatt till t.ex nF eller µF ? :)

På R6 (en SMD) står det 332. Blir det 3,3k ?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inga svar? :)

Telefonsvararen är förresten en Telia Respit. Har inte hittat något schema på den tyvärr.

Förra inlägget blev ganska långt, men mitt problem är alltså att jag inte vet hur jag ska göra för att använda denna transformator mellan telelinjen och en MT8870-krets (DTMF-krets).

Tänkte att mitt schema skulle ge lite ledtrådar, men det står stilla.
Lite trist att köra fast här när resten av elektroniken är klar och väntar på att hamna i etsbaljan. Koden för att visa vem som ringer i WinXP's statusrad är också klar, men inte testad av vissa orsaker.. :D
peter555

Inlägg av peter555 »

Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Verkligen. :)

Men det står inget om varför de valt dessa motståndsvärden. Sedan har de använt 1:1 600Ω trafos, vilket min trafo inte är.

edit:
Hittade den här sidan där detta stod på sid 41 (43 enligt AcrobatReader) :
"När linjen inte är aktiv är likspänningskomponenten ca 50V och växelspänningskomponenten 4V. När någon ringer sjunker likspänningskomponenten och växelspänningskomponenten ökar betydligt."

En bra pdf-fil för övrigt. Så nu förstår jag telefonsvararens konstruktion bättre. :)

Men det vore trevligt med lite mer input. :waving:
Det har varit tunnt med inlägg i tråden sedan jag fixade schemat... :)
peter555

Inlägg av peter555 »

Eftersom du inte förklarat vad du vill göra så är det lite svårt att ge ett exakt råd. För att kolla om din trafo är 1:1 får du göra en AC-mätning annars är det svårt att avgöra.

Om du kopplar enligt "Marantz PMD recorder series" så har du off hook och inkoppling av audio. Sedan kan det tänkas att din DTMF-krets kräver en "Operational amplifier based hybrid circuits" också.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

"Eftersom du inte förklarat vad du vill göra så är det lite svårt att ge ett exakt råd."

Läs mitt inlägg som står över det där du tipsade om länken. Där står det exakt vad jag vill göra och vad problemet är:

"mitt problem är alltså att jag inte vet hur jag ska göra för att använda denna transformator mellan telelinjen och en MT8870-krets (DTMF-krets)."

Att man inte får svar i en tråd brukar bero på att folk inte vet eller inte har läst tråden. Men om det inte blir några svar pga att något är oklart så är det ju inte svårare än att du/ni kan berätta det. :)

edit: Har kikat på Marantz-schemat, men jag hänger inte riktigt med på varför det står "Tip" och "Ring". Den ska ju anslutas till telenätet, ingen teleplugg.

Sedan kan det tänkas att din DTMF-krets kräver en "Operational amplifier based hybrid circuits" också.

Också? Två linje-transformatorer då alltså?

Men som sagt, transformatorerna i länken är på 600Ω på varje lindning. Det är långt ifrån vad min har (se förra sidan). Jag har dessutom olika impedans på båda lindningarna, så dessa scheman kan väl inte vara rätt för min trafo?
Senast redigerad av JimmyAndersson 21 september 2007, 22:41:19, redigerad totalt 1 gång.
peter555

Inlägg av peter555 »

Nja, du har skrivit att du vill koppla in DTMF-kretsen. Det står inte om det ska vara full duplex, off-hookstyrning, ringsignaldetektering etc. Den informationen som finns i min länk bör räcka för att koppla in kretsen.

Jag såg att det var lite mer punkter också.

De två polerna på telelinjen kallas tip och ring.
Du mäter trafons resistans och inte impedansen vid LF, vill du ha nogrannare ino måste du göra en AC-mätning.
Senast redigerad av peter555 21 september 2007, 22:47:10, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Precis. Jag har skrivit att jag vill koppla in DTMF-kretsen. Men det var ju du som frågade om vad jag ville göra och skrev att jag inte hade berättat det. :wink:

MT8870 är en DTMF-mottagare, så alltså behövs inte full duplex.
Ringsignaldetektering behövs inte heller för att ta emot DTMF-toner vad jag vet iallafall.

Nä, allt jag vill göra är att koppla in trafon till MT8870 och få ut signalerna på andra sidan kretsen. Resten har inte så mycket med linjetransformatorn att göra.
peter555

Inlägg av peter555 »

OK

Då är det bara att koppla enligt punkterna jag hänvisade till, det är samma trafo som används både för isolationen och i hybridkretsen.

Såg att det bara var en DTMF-mottagare, då behövs ingen hybrid bara att koppla in efter trafoni första punkten.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Men det skiljer ju ca 500Ω mellan trafon i länken och min trafo. Har inte det någon betydelse ut mot telenätet? Det jag inte hänger med på i schemat i länken är valet av motstånd. De borde väl inte vara samma för en trafo med ca 500Ω lägre impedans?
peter555

Inlägg av peter555 »

Som jag sa tidigare så mäter du resistansen och inte impedansen. En tumregel är att trafons reaktans ska vara 4 ggr den önskade impedansen. Men som sagt du måste göra en AC-mätning för att utröna detta.
Johan.o
EF Sponsor

Inlägg av Johan.o »

Blanda inte ihop resistans och impedans..
Du har antagligen mätt upp lindingsresistansen.
Har den suttit i en svensk telefonsvarare så är
säkert z= 600 ohm.

Har du kopplat upp DTMF kretsen enligt databladets alla regler?
Testa då att den funkar genom att exempelvis skicka ut DTMF-toner till
den via datorns ljudkort.

I övrigt är det egentligen bara att koppla in kretsen på
rätt sida av transformatorn, på den andra sidan som sitter kopplad mot telenätet bör du sätta en reistor och kondensator i serie med transformatorlindingen.
Kondensatorn så den släpper förbi tal, men spärrar för DC som annars mättar trafo-kärnan.
Parallellt med transformator lindingen bör du sätta 2 antiparallellkopplade dioder som klipper bort ringsignalspänningen, oavsett polaritet.
resistansen på primärsidan bör vara rätt hög så att du påverkar linjen så lite som möjligt. testa med 180 K eller mer..

Har du ADSL?
Bygger du ett "dåligt" gränssnitt mot telenätet så kanske ADSL trafiken
störs.. men det är en senare fråga, det är ju bara att testa..

funkar det nu så är ju allt "bra", sedan bör man kanske kika närmare
på exakt hur mycket ström man enligt spec får ta från linjejn i lyssningsläge
etc.. och anpassa värden på komponenter efter det.. mm.

Desutom bör du även se över spänningståligheten på sidan mot telenätet.
Då det kan förekomma överspänningar, åska etc..
Komplettera med överspännningsskydd, säkring.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Oj, lysande! Nu förstår jag mycket mer. :)
Det var inte meningen att blanda ihop resistans och impedans. Jag har byggt på en VCF i några dagar, så hjärnan verkar ha fastnat på impedans. :D

Bra idé att skicka DTMF-toner från ljudkortet. :D

"Har du ADSL?"

Japp. :)

Stort tack för hjälpen! :) :tumupp: :tumupp:
Johan.o
EF Sponsor

Inlägg av Johan.o »

:tumupp:

Föresten ditt program för att visa telefonnummer låter trevligt.
Hur visas nummret på skärmen?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Elektroniken ska kopplas till en server (den är ändå alltid igång) som söker i hitta.se (ska även lägga in eniro senare). Den kollar då även i en lista med nummer till telemarketing-företag och tanken är att de ska spärras automatiskt i en senare version. Servern skickar sedan vidare nummer och namn till datorerna i nätverket. Den kan även visa nummret på mobilen så att man kan se vem som ringer även om man t.ex lagar mat. :)

Tidigare hade jag en idé om att låta nummret stå i verktygsfältet längst ner på skärmen. Men det blev så trångt. Så nu testar jag med att visa nummret (och namnet) på webläsarens startsida. Troligen blir det detta som jag kommer använda till slut.
Skriv svar