Batteri konvertering av plastsvets

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

kollade på den 24v som jag har liggandes, vill ha mellan 20 och 32v. så jag hadde inte provat det, men börja frång början, vilka batterier har du?
hur många volt och hur många ah, och då hur många wh

du säger ungefär 600w vid start och pulserande halva tiden, 300w medel
kollade på dewalt, bara plockade deras 36 pack för stora saker, 2,2ah , ungefär 80wh , 80/300 = 16 minuters drift, och sedan förluster i växelriktare eller dylikt

4 batterier i timmen, utan att svetsa då den troligen drar mera, och då är det deras stora häck till batteri

känns inte rimligt

jag hadde gjort en helt annan sak om jag velat ha den portabel, byggt en egen med gasol som drivkälla, möjligen med elektronisk temperaturreglering
Martinx84

Inlägg av Martinx84 »

grym skrev:kollade på den 24v som jag har liggandes, vill ha mellan 20 och 32v. så jag hadde inte provat det, men börja frång början, vilka batterier har du?
hur många volt och hur många ah, och då hur många wh

du säger ungefär 600w vid start och pulserande halva tiden, 300w medel
kollade på dewalt, bara plockade deras 36 pack för stora saker, 2,2ah , ungefär 80wh , 80/300 = 16 minuters drift, och sedan förluster i växelriktare eller dylikt

4 batterier i timmen, utan att svetsa då den troligen drar mera, och då är det deras stora häck till batteri

känns inte rimligt

jag hadde gjort en helt annan sak om jag velat ha den portabel, byggt en egen med gasol som drivkälla, möjligen med elektronisk temperaturreglering
Ja det har du rätt i... det är iof 3.0ah på batterierna vi har, men det blir ju inte så mycke mer

Det skulle va om det går att köra 12v inverter på 18v så man kan koppla 2 parallela för 30-40min mellan bytena skulle nog just så pass va värt det...
Måste testas...
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

18 * 3 =54wh
54/300 =11minuer per batteri, och bara i tomgång , kanske du kan få 10 > 15 minuter med arbete med två batterier , där mycket är bara varmhållning

knappt lönt, tyvärr går det inte bryta mot dom fysiska lagarna, även om jag försöker så gott det går så ofta jag kan :oops:
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Det blåser luft genom extrudern som ska värmas till 200 - 300 grader och det är ganska dödfött att köra med batteridrift. Kanske enklare med gasdrift till värmen och batteri för blåset och matningen av tråd.

Varför extruderar ni inte direkt efter svetsningen av skarven? Då har ni ju elverket stående där.

Prototypen
Martinx84

Inlägg av Martinx84 »

prototypen skrev:Det blåser luft genom extrudern som ska värmas till 200 - 300 grader och det är ganska dödfött att köra med batteridrift. Kanske enklare med gasdrift till värmen och batteri för blåset och matningen av tråd.

Varför extruderar ni inte direkt efter svetsningen av skarven? Då har ni ju elverket stående där.

Prototypen
Det är inte extrudern jag tänkte på, det var proppsvetsen...

ja det kanse är lika bra att ge upp...
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

OK

Den trodde jag var värmd med gasol, har aldrig varit inblandad i proppen så den har jag liten koll på.

Prototypen
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

OK

Då förstår jag, proppning sker efter skummning. Det är dummt att bära omkring på bensin som man bara använder 30% av i bensinmotorn och sedan verkningsgrad på 80 % i ett elgenerator. Visserligen väger en gasolflaska en del men det blir nog totalt lättare.

Prototypen
Skriv svar