Elektriker-funderingar

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Kraco

Inlägg av Kraco »

Jag ska installera el i en nybyggd stuga nu, drar alla rör och förgreningar själv, monterar vägguttag och förbereder för proppskåp osv, sen får en elektriker komma och koppla tåtarna och kolla så att allt är ok, värre än så är det inte... sen efteråt skruvar jag ner vägguttagen och knapparna och monterar ihop väggarna och sätter tillbaks allt igen... Värre än så är det inte, så i ditt fall innebär det att du kan dra kabeln, fixa uttag och sen låter du en elektriker koppla på det hela på nätet bara. Antar att det finns en dosa i väggen där det går att tvinna på en sladd...

Läsning
Senast redigerad av Kraco 29 augusti 2007, 12:46:40, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Limen skrev: Edit > Och vad gäller om man spikar upp en köpt förlängningskabel?
Ej tillåtet, den är inte gjord för fast installation!

Så ja mycket spikade kablar längst lister ligger i gråzonen...

Kraco: En vanlig lösning, men inte godkänd, ska man hårddra det får du inte ens sätta upp dosor/rör utan att vara behörig (alt anställd av ett företag med en behörig elektrikers var behörighet du får jobba på)
Senast redigerad av AndLi 29 augusti 2007, 12:48:37, redigerad totalt 1 gång.
Kraco

Inlägg av Kraco »

Man får ju göra mycket själv, sålänge man inte kopplar på någon ström på det :)

AndLi: Knepiga regler, man kan ju knappast ställa till med oreda genom att montera plastdetaljer ?! :razz: Och eftersom en behörig kopplar på tåtarna och kollar så att allt är ok kan det ju inte vara några problem, det är ju precis som att han har stått bredvid mig och kontrollerat när jag gjort det, och sen gjort det som är säkerhetskritiskt själv.
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Men låt säga att du drar elen själv trots att du inte är behörig på ”pappret”. Vad händer & vem bryr sig, då allt fungerar?. Det görs ju inga kontroller i hemmen eller liknande.
Givetvis då kåken brinner ner så kanske dom börjar rota i sånt.
Men det spelar väll f*n ingen roll vem som har gjort installationen om det visar sig att installationen 100% OK.
Men visar det att branden orsakades av en bristfällig installation som är gjord av en glad amatör, då är det ju inget snack om saken.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Visst kan du ställa till oreda, du kan dra plaströren diagonalt över en vägg, sen kommer någon och skruvar upp den nya spegeln, och träffar rakt in i röret...

Elektrikern lär ju knappast lossa alla dina vägguttag för att kolla att de är anslutna på ett bra sätt, hade det varit tillåtet för svensson att monter eluttagen som sen elektrikerna skulle kontrollera kan man utan allt för vilda gissningar gissa att de kommer vara väldigt sporadiska, med ett totalförbud minskar man svensson kopplingar.

Ditt(Kraco) uttalande om att man får göra mycket själv stämmer om du ALDRIG ansluter ström på det, annars blir det ju fast installation, och sånt får du inte göra....

Sen kan också jag tycka att reglerna är lite hårda, men utan dem hade man nog sätt ännu fler svensonkopplingar som bryter mot allt vad elförnuft heter...

Man kan ju å andra sidan bli skrämd av hur vissa behöriga (alt obehöriga arbetandes under annan behörighet) kopplar och drar kablar...
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Det här med att man inte får spika upp någon kabel utan behörighet är en lite dum regel. Det borde ju vara mycket mer elsäkert om sladden är spikad än om den bara ligger löst och kan orsaka att man snubblar och drar med sig grejjer...

Här är de flesta kablar dragna i sånadär fyrkantiga plaströr (minns inte namnet men det är en elektriker som satt dit dem.) Jag har satt en stickpropp i ett uttag i hallen, dragit sladden i ett sådant rör och satt en lös grendosa i studion. Många grendosor har ju tillochmed en liten nyckelhålsformad öppning på baksidan så att man ska kunna hänga upp dem. Det är några elektriker som har sett dragningen, men ingen har sagt ett ord om det. När jag flyttar så kommer jag återställa det till hur det var innan.

Jag har utan behörighet installerat elkablar och uttag på ett företag där en elektriker gått brevid och godkänt. Kul jobb egentligen, men lite för påfrestande för axlarna tyvärr... Annars hade jag nog varit installationselektriker nu. :)
DeeJayPA
EF Sponsor

Inlägg av DeeJayPA »

Limen: Montera ett lamputtag i kopplingsdosan. Gör en skarvsladd med passande stickpropp. Klart!
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Kraco skrev: AndLi: Knepiga regler, man kan ju knappast ställa till med oreda genom att montera plastdetaljer ?! :razz:
Säg inte det... säg att du ska sätta upp ett uttag i köket bakom kylskåpet, utan att koppla in det förståss :wink: Vilken höjd monterar du det på? Säg att du bara ska sätta upp lite uttag i vardagsrummet, ska det vara jordat eller ojordat? Säg att du ska installera ett el-element i badrummet, vad gäller? IP-klass? Höjd på dosor eller uttag? Jordade eller ojordade armaturer i taket? IP-klass?

Som du märker är det inte bara att skruva upp material och låta en elektriker koppla in, det finns precis lika mycket (om inte mer) att tänka på vid installationen av "plasten" också...

/PeterH
Användarvisningsbild
Limen
EF Sponsor

Inlägg av Limen »

Humm nu dök problem nummer 2 upp, alla uttag i lägenheten är ojordade. Endast till köket är jorden dragen. Vågar man köra ojordat i labbet? :humm:
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Det är ialf inget som jag hade gjort. Förutom en icke jordad arbetsplats som har med din säkerhet att göra så är då tex inte längre lödkolven jordad (om det nu är en sådan variant vls) och då kan det skapas otrevliga spänningar pga statisk elektricitet som ju inte kretsar tycker så mycket om. Och ur ESD synpunkt så är det förstås också förkastligt.
Kraco

Inlägg av Kraco »

Har för mig att man inte får nyinstallera något ojordat sen -94 eller något sånt...
Johan.o
EF Sponsor

Inlägg av Johan.o »

Jag tycker du ska dra in jord till uttagen i ditt lab.
Med tanke på alla datorer och annat som har nätfilter som vid ojordad inkoppling ligger på 115V är kanske inte precis det man vill ha i toppen
på lödspetsen.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Man har jordat i våta rum, ojordat annars. Med våta rum menas tvättstuga... ja, egentligen överallt där det inte är jätteosannolikt att det kan vara fuktigt på golvet i en grad som kan göra det besvärligt att pilla på en fas.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Är det inte så att man kan jorda hela huset om det blir just hela huset?! Man kan alltså inte blanda jordad och ojordat men kan ha hela huset jordat... (eller åtminstonde per rum)?

Är det ingen elektriker i forumet (verksam yrkeselektriker då :wink: ) som kan klargöra?

/PeterH
Johan.o
EF Sponsor

Inlägg av Johan.o »

Jag tycker du ska dra in jord till uttagen i ditt lab.
Med tanke på alla datorer och annat som har nätfilter som vid ojordad inkoppling ligger på 115V är kanske inte precis det man vill ha i toppen
på lödspetsen.
Skriv svar