Strömsnål dator
PicoPSU är ju ett riktigt trevligt "nätagg". Hyfsat litet...
Kostar väl cirka $50 utomlands.
http://www.nordichardware.se/nyhet,9439.html
http://www.nordichardware.se/nyhet,9439.html
jag hadde helt klart vält en nätdel spm går direkt på 12v, och en c3 processor, men jag ska prova mig fram lite när jag väl får tummen ur,
tänkte jag skulle köra lite olika kombinationer och kolla effektförbrukningen, med via c3 och celeron, liten och stor hårddisk, och 12v nätagg och 230 nätagg drivet av växelriktare och eller ups,
och framförallt hur pass bra man klarar normal surfning på en c3, för om det går bygger jag mig nog en liten tyst surfdator som får vara på hela tiden, och den kan kanske få lite extra saker den skall hålla koll på i sådanna fall,
tänkte jag skulle köra lite olika kombinationer och kolla effektförbrukningen, med via c3 och celeron, liten och stor hårddisk, och 12v nätagg och 230 nätagg drivet av växelriktare och eller ups,
och framförallt hur pass bra man klarar normal surfning på en c3, för om det går bygger jag mig nog en liten tyst surfdator som får vara på hela tiden, och den kan kanske få lite extra saker den skall hålla koll på i sådanna fall,
lite tester
började klabba med min blivande portabla labbdator och körde effekttester med pi
lite mera om effekter, testade med batteri och labbagg, vid 12.5v
tomgångström, nätdel och moderkort 0.08A
tomgångström med skärm inkopplad och avslagen 0.19A
dator med xp körandes,256MB ram
c3 900 tomgång xp utan något igång 1.83A
utan skärm, tomgång 0.91A
utan cpu fläkt 1.78A drar 0.05A
full last 2.6 > 2.8A
c3 800 tomgång xp utan något igång 1.83A
utan skärm full last 1.5 > 1.7A
full last 2.5 > 2.6A
p3 tomgång xp utan något igång 1.9A
utan skärm full last 2.3 > 2.4A
full last 3.3 > 3.5A
celeron tomgång xp utan något igång 3.0A
utan skärm full last 2.4 > 2.5A
full last 3.4 > 3.5A
med 800Mhz via c3 så är datorn fullt surfbar i xp och klara visa filmer från näter, hann inte prova riktiga filmer i fullskärm
började klabba med min blivande portabla labbdator och körde effekttester med pi
lite mera om effekter, testade med batteri och labbagg, vid 12.5v
tomgångström, nätdel och moderkort 0.08A
tomgångström med skärm inkopplad och avslagen 0.19A
dator med xp körandes,256MB ram
c3 900 tomgång xp utan något igång 1.83A
utan skärm, tomgång 0.91A
utan cpu fläkt 1.78A drar 0.05A
full last 2.6 > 2.8A
c3 800 tomgång xp utan något igång 1.83A
utan skärm full last 1.5 > 1.7A
full last 2.5 > 2.6A
p3 tomgång xp utan något igång 1.9A
utan skärm full last 2.3 > 2.4A
full last 3.3 > 3.5A
celeron tomgång xp utan något igång 3.0A
utan skärm full last 2.4 > 2.5A
full last 3.4 > 3.5A
med 800Mhz via c3 så är datorn fullt surfbar i xp och klara visa filmer från näter, hann inte prova riktiga filmer i fullskärm
-
PederMolin
- Kontakt:
-
PederMolin
- Kontakt:
Är det så att de flesta Mini-ITX kort levereras med C3 proccesor redan installerat på kortet?
Hittade på Komplett detta kort, kan det vara något och som jag förstår så har det redan en C3 800Mhz proccesor.
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=301462
Hittade på Komplett detta kort, kan det vara något och som jag förstår så har det redan en C3 800Mhz proccesor.
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=301462
-
PederMolin
- Kontakt:
en ssd disk vore helt ok, för min del kanske det hadde räckt med 4 eller 8 GB, få se när man kan få tag i dom för en rimlig peng
via c3 är som sades en helt anna serie av processorer
och som sagt för min del så är inte absolut låg energiförbrukning nödvändigt, jagg vill bara ha något som går på batteri och är mobilt och har isabuss, lite tråkig kombination
så man får nog fundera på vad man ska ha för krav och vad det får kosta innan man väljer prylar
via c3 är som sades en helt anna serie av processorer
och som sagt för min del så är inte absolut låg energiförbrukning nödvändigt, jagg vill bara ha något som går på batteri och är mobilt och har isabuss, lite tråkig kombination
så man får nog fundera på vad man ska ha för krav och vad det får kosta innan man väljer prylar
>Finns det i sverige nättagg i så fall som går att koppla till 12volts batterier eller är det att söka sig utomlands?
http://www.icd.se/default.aspx?Sa=Hem&Sv=root/&Si=1
http://www.icd.se/default.aspx?Sa=Hem&Sv=root/&Si=1
-
PederMolin
- Kontakt:
Länge sedan sist jag startade den här tråden!
Har varit ute i stugan i helgen och började labba med min gamla IBM Thinkpad med en 166Mhz MMX processor och 64mb minne. Datorn har legat i ett hörn i många år sedan den gick i pension som båtnavigering när det blev en Garmin GPS istället som klarar lite mer vatten.
Installerade Win2000 på den och surfa fungerade riktigt bra efter nästan fyra minuters uppstart av windows.
Men det som var fantastiskt är förbrukningen när jag körde den med mina bilbatterier. Med skärmen påslagen så drog den mellan 0,6-1A och stängde man av skärmen så låg den på 0,1-0,25A
Om man vill hitta en riktigt strömsnål laptop som har 256MB minne och en processor på minst 350Mhz, är det någon som har en ide vad man kan tänkas titta efter då. Skype som jag annvänder var ju bara att glömma med den gamle MMX-burken trots att jag laddade hem en riktigt gammal version av skype.
Någon som har erfarenhet av riktigt strömsnåla laptops? Behöver ingen jet-maskin!
Mvh
Peder
Har varit ute i stugan i helgen och började labba med min gamla IBM Thinkpad med en 166Mhz MMX processor och 64mb minne. Datorn har legat i ett hörn i många år sedan den gick i pension som båtnavigering när det blev en Garmin GPS istället som klarar lite mer vatten.
Installerade Win2000 på den och surfa fungerade riktigt bra efter nästan fyra minuters uppstart av windows.
Men det som var fantastiskt är förbrukningen när jag körde den med mina bilbatterier. Med skärmen påslagen så drog den mellan 0,6-1A och stängde man av skärmen så låg den på 0,1-0,25A
Om man vill hitta en riktigt strömsnål laptop som har 256MB minne och en processor på minst 350Mhz, är det någon som har en ide vad man kan tänkas titta efter då. Skype som jag annvänder var ju bara att glömma med den gamle MMX-burken trots att jag laddade hem en riktigt gammal version av skype.
Någon som har erfarenhet av riktigt strömsnåla laptops? Behöver ingen jet-maskin!
Mvh
Peder