Strömsnål dator

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
tgr

Inlägg av tgr »

komplett.se har nätagg till itx. (även för 12v)

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=314134

Produktbeskrivning Morex 80W DC Power Kit for Car PC - strömadapter - bil - 80.2 Watt
Typ av enhet Strömadapter - bil
Inspänning 9 - 16 V
Utspänning +3.3, +5, ±12 V
Effekt 80.2 Watt
Användarvisningsbild
maha
EF Sponsor

Inlägg av maha »

PicoPSU är ju ett riktigt trevligt "nätagg". Hyfsat litet... :wink: Kostar väl cirka $50 utomlands.

http://www.nordichardware.se/nyhet,9439.html
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

jag hadde helt klart vält en nätdel spm går direkt på 12v, och en c3 processor, men jag ska prova mig fram lite när jag väl får tummen ur,
tänkte jag skulle köra lite olika kombinationer och kolla effektförbrukningen, med via c3 och celeron, liten och stor hårddisk, och 12v nätagg och 230 nätagg drivet av växelriktare och eller ups,
och framförallt hur pass bra man klarar normal surfning på en c3, för om det går bygger jag mig nog en liten tyst surfdator som får vara på hela tiden, och den kan kanske få lite extra saker den skall hålla koll på i sådanna fall,
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

lite tester

började klabba med min blivande portabla labbdator och körde effekttester med pi

lite mera om effekter, testade med batteri och labbagg, vid 12.5v
tomgångström, nätdel och moderkort 0.08A
tomgångström med skärm inkopplad och avslagen 0.19A

dator med xp körandes,256MB ram

c3 900 tomgång xp utan något igång 1.83A
utan skärm, tomgång 0.91A
utan cpu fläkt 1.78A drar 0.05A
full last 2.6 > 2.8A

c3 800 tomgång xp utan något igång 1.83A
utan skärm full last 1.5 > 1.7A
full last 2.5 > 2.6A

p3 tomgång xp utan något igång 1.9A
utan skärm full last 2.3 > 2.4A
full last 3.3 > 3.5A

celeron tomgång xp utan något igång 3.0A
utan skärm full last 2.4 > 2.5A
full last 3.4 > 3.5A

med 800Mhz via c3 så är datorn fullt surfbar i xp och klara visa filmer från näter, hann inte prova riktiga filmer i fullskärm
PederMolin
Kontakt:

Inlägg av PederMolin »

C3 proccesor är det en Celeron eller är det någon annan typ av proccesor och var hittar man sådana?

Trod du Grym att man skulle vinna något på att istället för att ha hårddisk i din dator ha flashminne, många bärbara datorer börjar ju gå över till det för att få ner förbrukningen.
mrMagoo
Kontakt:

Inlägg av mrMagoo »

sök på "via C3"

en ssd disk som jag antar att du menar har lite grovt halva strömförbrukningen men är runt 100ggr snabbare (internt) i dagsläget.
PederMolin
Kontakt:

Inlägg av PederMolin »

Är det så att de flesta Mini-ITX kort levereras med C3 proccesor redan installerat på kortet?

Hittade på Komplett detta kort, kan det vara något och som jag förstår så har det redan en C3 800Mhz proccesor.

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=301462
Användarvisningsbild
Rohan
Kontakt:

Inlägg av Rohan »

Det vanligaste är att C3 processorn är fastlödd på kortet så det är en sån som du hittat som du ska ha.

Sen finns det ju några lite snabbare kort som detta om man vill ha lite mer kraft men inte så mycket högre effektförbrukning.
PederMolin
Kontakt:

Inlägg av PederMolin »

PicoPSU nätagget, skulle det fungera ihop med C3 korten som Komplett har?

Komplett har ju Morex 80W agget, men PicoPSU verkar vara klart coolare i storlek och allt...
mrMagoo
Kontakt:

Inlägg av mrMagoo »

Nämen oj va små dom har blivit (jag har missat att det kommit en pico)
Pico Itx inte mer än ett par mm (ca3mm) av hörnen som sticker ut om man lägger ett sånt kort på en cd :shock:
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

en ssd disk vore helt ok, för min del kanske det hadde räckt med 4 eller 8 GB, få se när man kan få tag i dom för en rimlig peng

via c3 är som sades en helt anna serie av processorer

och som sagt för min del så är inte absolut låg energiförbrukning nödvändigt, jagg vill bara ha något som går på batteri och är mobilt och har isabuss, lite tråkig kombination

så man får nog fundera på vad man ska ha för krav och vad det får kosta innan man väljer prylar
GFEF

Inlägg av GFEF »

>Finns det i sverige nättagg i så fall som går att koppla till 12volts batterier eller är det att söka sig utomlands?

http://www.icd.se/default.aspx?Sa=Hem&Sv=root/&Si=1
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Via C7 är väl annars rätt val av plattform? UMPC - plattformen erbjuder fullt fungerande datorer med en total förbrukning (inklusive tft) på under 15W. Tyvärr tämligen dyrt, men kolla på detta om man vill spara ström.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

PederMolin
Kontakt:

Inlägg av PederMolin »

Länge sedan sist jag startade den här tråden!

Har varit ute i stugan i helgen och började labba med min gamla IBM Thinkpad med en 166Mhz MMX processor och 64mb minne. Datorn har legat i ett hörn i många år sedan den gick i pension som båtnavigering när det blev en Garmin GPS istället som klarar lite mer vatten.

Installerade Win2000 på den och surfa fungerade riktigt bra efter nästan fyra minuters uppstart av windows.

Men det som var fantastiskt är förbrukningen när jag körde den med mina bilbatterier. Med skärmen påslagen så drog den mellan 0,6-1A och stängde man av skärmen så låg den på 0,1-0,25A

Om man vill hitta en riktigt strömsnål laptop som har 256MB minne och en processor på minst 350Mhz, är det någon som har en ide vad man kan tänkas titta efter då. Skype som jag annvänder var ju bara att glömma med den gamle MMX-burken trots att jag laddade hem en riktigt gammal version av skype.

Någon som har erfarenhet av riktigt strömsnåla laptops? Behöver ingen jet-maskin!

Mvh

Peder
Skriv svar