Anodresistor till Nixierör

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
kimmi

Inlägg av kimmi »

Användarvisningsbild
Nisse

Inlägg av Nisse »

kimmi -> Tack för tipset. Nedan finns en bild på kretsen jag byggt ihop och driver mitt rör med :D Har alltså redan hittat den byggbeskrivningen.

Bild

Men nu har jag snart Googlat sönder nätet i jakt på den förbonkade minimiströmmen. Får lov att skicka ett PM till Marta tror jag.

Mvh
Nisse
kimmi

Inlägg av kimmi »

Hi,
vet inte om der er mere info her

Åke's Tubedata
peter555

Inlägg av peter555 »

Åke Holm, kul att han har en sida. Den store elektronikgurun som jag fick en massa inspiration av när jag började med elektronik.
xxargs

Inlägg av xxargs »

Nisse skrev:Var hittar du uppgifter om 70-100 volt?

Spänningen sjunker till 126 volt när röret är tänt.
Provar nu med 200 volt drivspänning vilket ger 740 uA med 100 kΩ anondresistor. Lyser fint och bra, tänder utan problem.
Frågan är ju dock fortfarande om det är för lite ström och jag riskerar få beläggningar? Och hur påverkar dessa beläggningar röret?

Mvh
Nisse
Gissningar från ryska databladet igen - andra bladet, fjärde och nittonde raden räknat uppifrån exclusive rubrikerna - värdena är för orimliga för att vara mA och då rör fungerar som negativ resistans i många fall så sjunker spänningen ju mer ström som petas igenom - prova att öka på lite till dom stipulerande 2 - 3.5 mA och se vad det blir för spänning över röret och hur det ser ut visuellt - att spänningen är högre nu kan bero på att den med lägre ström är i 'tändmode' hela tiden och detta kanske sliter mer på elektroderna än när det går med rekomenderad strömintervall.. - prova, korta tiders test brukar inte påverka så mycket - det är värre med långkörarna med bara lite lagom felinställt.

det jag kan tänka mig skillnaden om spänningen går ned med högre ström är att vid lägre ström så är spänningen högre - därmed fältstyrkan inne i röret, oönskade positiva jonicerade partiklar (av elektronerna) accelreras mera av den höga spänningen och slår hårdare ini katoderna, slits och förgiftas fortare än vid tänkt drift..

som du säker läst på andra hålll så kan 0.2 Volts ökning på underhållsladdning av ett 12-Volts blybatteri gör att livslängden går från 6 år till 3 år - finns säkert likande mekanismer i Nixrören om de skall vara igång många tusen timmar

åter igen använd rekommderade strömmar! - mindre strömmar ger inte garanterat längre driftstid - kan vara precis tvärt om...
Användarvisningsbild
Nisse

Inlägg av Nisse »

Jag hade nog tänkt mig sikta runt 2 mA. Men så läste jag följande:
Använd lägsta möjliga ström, livslängden är ungefär omvänt proportionell mot I^2.5, så det gör en hel del att hålla igen.
Skrivet av Marta i detta ämne.
Ska exprimentera runt lite med anodmotståndet och se vad ca 2 mA ger för resultat.
Jag har 16 rör och behöver 4, så lite exprimenterande kan jag kosta på mig :)
Tack för alla svar.

Mvh
Nisse
xxargs

Inlägg av xxargs »

Stod också i raden under att för lite ström håller inte undan beläggningar och får minskad driftid av detta. Så det fins förmodligen ett optimum vid angivna 2-3.5 mA, över och under detta ger kortad livslängd.

Man ser också att strömmen generellt är lägre om man kör med pulsad ström, så det kan finnas en koppling mellan minsta rensningsström och den totala effektbelastningen.

- då jag misstäker att du skall ha det som klocka får du automatiskt en drifttidstest med möjlighet till byten och prova med olika strömmar - tar kanske nåra år mellan varje test - men en sen då ;-)

eller så sätter du olika strömvärden och kan ju alltid prova jämföra mot de oanvända 7-9 på minut och timrörem...
Skriv svar