Elektronik vs bagagekontroll

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
peter555

Inlägg av peter555 »

Jag tycker det är märkligt att de inte skyddar röntgenmonitorerna bättre. Jag brukar stå bredvid och titta hur prylarna ser ut röntgade. Det borde ju kunna ge en del hints till potentiella terrorister.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

peter555:Är inte direkt så "svårt" att tänka på hur man skulle kunna få med bomber om man har IQ över skonumret. Kritor/modellera etc. Sladdarna, vanliga hörlurssladdar och detonatorn en vanlig Walkman. Allt inbyggt i en bärbar dator skulle också fungera. Byta ut whiskeyn mot bensin och återförsegla taxfreepåsen är heller inte raketvetenskap.

OnT:
Röntgen sabbar då inget för min del däremot krossades en av mina LCD displayer en gång i hanteringen. Dock tror jag inte det var bagageröntgen som gjorde det :D
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

v-g: Dom brukar mäta densiteten hos materialen och jämför sedan med kända explosiva material. Så även om säkerhetspersonalen inte ser materialet så kan det hittas på maskinell väg.
Men jag har hört flera som jobbar med ämnet kalla det för säkerhetsteater så att passagerare ska känna.. sig säkrare.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

blueint:Jag ger inte 5 öre för "säkerheten". Visst det är bra att folk inte tar ombord machetes men 1 litersregeln och sånt jävla fjant tycker jag bara är patetiskt. Skapar köer och irritation.

Vad jag tänkte med just modellera är att det har liknande densitet som deg-sprängämne och har man inte helskägg utan en massa barnleksaker i väskan så ser de nog inte "terroristen".
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Det knäppa är att de verkar leta efter folk som ser ut som bin Laden eller saknar intelligens. Sedan blir folk så överraskade när det visar sig (som nu i London) att det var läkare. De trodde inte någon intelligent person skulle kunna göra något sådant. :shock:

Hallå?? Dags att vakna lite kanske? Terrorister och tjuvar ser inte ut som i serietidningarna! :wall:

edit: Garnerade med lite smilies.
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Jimmy: Du har helt rätt, dom har inte riktigt fattat än vad som menas med ”sleepers”! Det finns massor av dem! :shock:

Man kan faktiskt kolla kolen i sin borrmaskin i bagage kontrollen utan att öppna maskinen :D
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Då borde man alltså ta med sin Dremel när man ska ut och flyga. :D

Men däremot bör jag nog lämna dessa mikrofoner hemma:

Bild

:)
Användarvisningsbild
Nisse

Inlägg av Nisse »

När jag har min dosratsmonitor i handbagaget så brukar de bli väldigt intresserade av att få titta i min västa :?

Bild

Själva proben, det cylindriska föremålet till vänster i bilden, sitter ihop med utvärderingsenheten med en tjock spiralsladd.

/ Nisse
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

Min burk med hårvax brukar de också ta en extra titt på. Det står nämligen ingen volym, den är märkt med vikt. Självklart är ju vikten 99 gram också. :lol:
ANEE

Inlägg av ANEE »

Jag hittade en kartongkniv (ni vet ett rakblad som sitter i ett litet metallfodral) i min ryggsäck. Jag hittade den när jag jag satt på Heatrhow. Funderade på när den kunde hamnat i ryggsäcken, kom på att den legat där i över två år (min flickvän hade den när hon jobbade på ICA och använde ryggsäcken till jobbet).

Då hade den alltså passerat säkerhetskontrollerna på Heathrow 3ggr, Stansted 4ggr, 2 Grekiska flygplatser, 1 Spansk flygplats, 1 Fransk flygplats. Plus så klart säkerhetskontrollerna på Landvetter och Säve när jag reste ut ur landet!

Ser det inte ut som silhuetten av en kniv så verkar de inte bry sig.

[edit: stafvel]
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

ANEE:Ungefär såna som WTC kaparna påstods ha använt. Tur du inte åkte fast det hade nog inte varit så trevligt :D
ANEE

Inlägg av ANEE »

När min kompis var 16år (för ungefär lika många år sedan) var han på språkresa i England. Då köpte han en magnumreplika. Han plockade isär den och spred den i sina väskor. Men han glömde patronerna, de stoppade han i fickan.

Gissa om det blev kalabalik när metalldetektorn pep och han började håva ut patroner ur fickorna! :D

Hade detta skett idag hade nog säkerhetsvakterna skjutit honom på fläcken.

Planet blev dessutom rejält försenat eftersom de fick plocka ut allt bagage och han fick sin väska noggrant genomsökt.

[Edit: massor av stavfel & meningsbyggnadsfel]
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer

Inlägg av Schnegelwerfer »

Det är faktiskt inga som helst problem att transportera skjutvapen i det incheckade bagaget... handbagaget är däremot inte att rekommendera! :)
Skriv svar