Testa VU-meter utan förstärkare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

R1 fungerar (ihop med R2) som en spänningsdelare som bestämmer hur mycket spänning och ström som ska komma in på IC-kretsens ingång. Ungefär som en volym-inställning alltså.

Vad har du för resistans på R2?

Ett tips förresten:
Titta på den här sidan.
Ungefär halvvägs ner på sidan finns förresten en länk till ett program för beräkning av spänningsreferens och lysdiodström. Det programmet är mycket smidigt. :)
kimmi

Inlägg av kimmi »

Hi,
Om du inte har VB40032.dll
kan du lasta hem den från denna link
ricard

Inlägg av ricard »

R2 är på 10KOhm.
Om jag ersätter R2 med en potentiometer och låter R1 vara ett 18Ohms motsånd som mitt schema säger, kommer jag då kunna variera mätarnas utslag?

Thx
/Ricard
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Japp, det ska fungera. Men se upp bara så att du inte belastar din förstärkares utgång för mycket! För det var väl dit du har kopplat kretsen, om jag inte missat något?

Du har ingen ledig line-signal någonstans som du kan använda istället?

edit: Isåfall kan du göra såhär:

Bild

P4 är bara en trimpot som ska vara inställd på ca 60Ω.
P2_A och P2_B är anslutningar för en pot på ca 10kΩ. Den styr förstärkningen.

Schemat vid "Likrikning" är bara för att fixa till signalen så att det ser lite bättre ut på lysdiodstapeln. Den delen behövs inte om du bara ska köra i Bar-mode.
ricard

Inlägg av ricard »

Ok. Har inte kopplat någonstans än men det stämmer att kretsen är gjord för utgången. Blir det så pass stor belastning av VU-metern? förstärkaren har ändå en max effekt på 68W per kanal och en rejäl kylfläns.

Förstärkaren är ett hemmabygge så alla signaler finns tillgängliga, tycker dock att det känns lite omständigt att bygga till det du föreslog, speciellt då TL072P inte finns på elfa.

Men om det verkligen inte fungerar att köra på utgångarna så har jag inget val.
Finns det isåfall någon ersättare till TL072P på elfa?

Thx
/Ricard
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Det går precis lika bra med någon annan TL072-krets. Sista siffran anger förresten hur många OP-kretsar det finns i varje IC.

Det jag tänkte på med förstärkaren var att om poten är inställd på ett högt värde så blir det ju en hög belastning på utgången. Hur många ohm klarar förstärkarens utgång utan att bli för trött och varm?
ricard

Inlägg av ricard »

Kretsen ska ju parallelkopplas med utgångarna, det borde inte vara några problem.

Ska bygga vidare så återkommer jag med resultat

Thx
evert2

Inlägg av evert2 »

På sidan 7 i databladet ( http://www.elfa.se/pdf/73/732/07326732.pdf ) så ser man kretsens "egentliga" uppbyggnad. Jag tycker det är olyckligt att "pin-beskrivningen "(skriven i text) missar just info om Rhi och Rlo. Så med textetens hjälp enbart skulle jag i alllafall inte förstå hur kretsen faktiskt fungerar. I de flesta uppkopplings-exemplerna så ser man att Rhi på nått sätt är ihopkopplade med REFout. Dessa exempel gör det förvirrande och onödigt svårt att förstå vilka kopplingsmöligheter man har med denna krets.

Edit: Stavning
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Hålla på och jäklas med att räkna ut motstånden...

Enklaste sättet är att helt enkelt peta in de två spänningar på Rlo och Rhi som man vill mäta mellan, och sen bara sätta ett motstånd mellan adj och ref som ställer in lysdiodernas ström. 625Ω ger 20mA.
Sist jag gjorde nåt med denna krets satte jag två 10k-potar som spänningsdelare mellan jord och matning, och matade in varsitt mittuttag till Rlo och Rhi. Busenkelt att ställa in mätområdet.
Skriv svar