Stirlingmaskiner, finns det några sådana?
tändkula är ju något men bör ju vara flytande bränsle, visserligen kan det fungera i pulverform men det sliter så hårt på motorerna
en bra ångmaskin är ju som sagt inte att förakta
vad ska det annvändas till? , nyfiken och skulle själv vilja ha något sådant, men siktar nog in mig på ett gengasdrivet elverk så småningom(år 3487 eller åt det hållet till)
en bra ångmaskin är ju som sagt inte att förakta
vad ska det annvändas till? , nyfiken och skulle själv vilja ha något sådant, men siktar nog in mig på ett gengasdrivet elverk så småningom(år 3487 eller åt det hållet till)
Hepp
United Stirling finns inte kvar men kockums stirling finns allt. Cyklar förbi dem på väg till jobbet
http://www.kockums.se/Products/kockumsstirlingm.html
/Daniel
United Stirling finns inte kvar men kockums stirling finns allt. Cyklar förbi dem på väg till jobbet

http://www.kockums.se/Products/kockumsstirlingm.html
/Daniel
Sorry mates, användningsområdet är tyvärr väldigt hemligt i nuläget.
Men kan säga så här mycket:
Jag har en maskin som jag vill kunna driva oavsett tillgång till bränslesort.
Har jag tillgång till el, så är det inga problem, men det finns tyvärr inte el alltid, därför behöver jag möjlighet att kunna driva maskinen på i princip det bränsleslag som vid varje tillfälle finns tillgängligt (dock ej sol).
Men kan säga så här mycket:
Jag har en maskin som jag vill kunna driva oavsett tillgång till bränslesort.
Har jag tillgång till el, så är det inga problem, men det finns tyvärr inte el alltid, därför behöver jag möjlighet att kunna driva maskinen på i princip det bränsleslag som vid varje tillfälle finns tillgängligt (dock ej sol).
som sagt, verkningsgraden på tyrbinerna i sig är inga problem.
Men om vi talar om den totala verkningsgraden, dvs hur mycket man utnytjar av bränslet blir siffran helt amnnorlunda, men det är egenteligen ointressant, iallafall, i denna tråden, fortfarande, var hitta små kommersiella stirlingmotorer?
Men om vi talar om den totala verkningsgraden, dvs hur mycket man utnytjar av bränslet blir siffran helt amnnorlunda, men det är egenteligen ointressant, iallafall, i denna tråden, fortfarande, var hitta små kommersiella stirlingmotorer?
Kan tyvärr ej hjälpa, men du kan även köra en sterlingmotor med kyla. Så på tex vintern så kan du använda snön om du har ett annat ställe som är varmare så att det blir en temperaturgradient. Vet dock ej hur pass effektivt det då blir men man får säkert ut mer energi med värme då temperaturdifferentialen blir större.
En sterlingmotor i den klassen kommer nog att kosta en del men det är du nog säkert redan medveten om.
En sterlingmotor i den klassen kommer nog att kosta en del men det är du nog säkert redan medveten om.
gvs: De absolut mest effektiva gasturbinerna idag har en termisk verkningsgrad på upp till 50 %. Kombinerat med regeneration och användning av spillvärmen för uppvärmning kan man komma upp i 90-95 %. Kanske då också den siffran du nämner, 98 %, men att komma upp i 98 % effektivitet från bränsle till el tror jag absolut inte det minsta på, det är helt enkelt inte möjligt enligt brayton-cykeln, ens i kombination med rankine-cykeln, regeneration och mellanvärmning.
Carnot-cykeln, som stirling-motorn bygger på, är den med den högsta termiska verkningsgraden. Har man bara tillräckligt mycket kyleffekt kan man få den uppe över 80 %. Vill man bygga själv är det lättast att köra en gamma-typ, även om alfa-typen har bättre egenskaper för mobilt bruk (lättare för given effekt).
Jag har funderat en del över att bygga en stirling-motor, men det faller på att trycket är det som ger sprutt, 10-100 bar är minimum för att få lite effekt, men det leder till tjocka cylinderväggar som då måste leda in värmen till cylindern. Antingen väljer man stål i väggarna, och får då ett temperaturfall på ungefär 25 grader per cm-kW, om man har vanlig standardstorlek på kolvarna(vilket jag antog var enklast, eftersom de då finns färdiga kolvar och tätningar. Väljer man istället alu får man acceptabla temperaturfall, men också tjockare väggar (== dyrare) och en lägre temperatur vilket då ger minskad termisk verkningsgrad. På det hela taget är det nog därför som stirlingmotorer inte finns i större utsträckning än vad de redan gör, det är helt enkelt problematiskt att bygga dem.
Satsa på en ångmaskin, antingen med turbin eller kolvar, det tror jag är enklast. Eller så kan du fixa fram en varmluftsmotor lite enkelt genom att koppla en stor behållare mellan delarna i en turbo och elda utanpå behållaren, sen ta ut effekt genom en generator kopplad på turboaxeln.
Carnot-cykeln, som stirling-motorn bygger på, är den med den högsta termiska verkningsgraden. Har man bara tillräckligt mycket kyleffekt kan man få den uppe över 80 %. Vill man bygga själv är det lättast att köra en gamma-typ, även om alfa-typen har bättre egenskaper för mobilt bruk (lättare för given effekt).
Jag har funderat en del över att bygga en stirling-motor, men det faller på att trycket är det som ger sprutt, 10-100 bar är minimum för att få lite effekt, men det leder till tjocka cylinderväggar som då måste leda in värmen till cylindern. Antingen väljer man stål i väggarna, och får då ett temperaturfall på ungefär 25 grader per cm-kW, om man har vanlig standardstorlek på kolvarna(vilket jag antog var enklast, eftersom de då finns färdiga kolvar och tätningar. Väljer man istället alu får man acceptabla temperaturfall, men också tjockare väggar (== dyrare) och en lägre temperatur vilket då ger minskad termisk verkningsgrad. På det hela taget är det nog därför som stirlingmotorer inte finns i större utsträckning än vad de redan gör, det är helt enkelt problematiskt att bygga dem.
Satsa på en ångmaskin, antingen med turbin eller kolvar, det tror jag är enklast. Eller så kan du fixa fram en varmluftsmotor lite enkelt genom att koppla en stor behållare mellan delarna i en turbo och elda utanpå behållaren, sen ta ut effekt genom en generator kopplad på turboaxeln.
hmm - har för mig har sett/läst om båtutrustning som har strirlingmotor som elgenererare i kombination med uppvärmningsanläggning, antagligen svintyr, men ändå.
Båtbranchen har av tradition inte varit så väldigt priskänslig, samt värme och elbehov i större segelbåtar är knappast en okänd företeelse...
Båtbranchen har av tradition inte varit så väldigt priskänslig, samt värme och elbehov i större segelbåtar är knappast en okänd företeelse...
"Stirlingmaskiner, finns det några sådana?"
Man undrar ju, är det bara en teoretisk motor? I skolan får man lära sig att de är jättebra motorer som opererar enligt carnotcykeln och hela köret. Men när det kommer till att bygga dem är det en annan femma. Jag har laborerat på halvtaskiga versioner inom termodynamiken, och visst är de intressanta.
Men det var inte förrän jag såg dem i drift vid ett studiebesök i en svensk u-båt som jag blev riktigt imponerad.
Man undrar ju, är det bara en teoretisk motor? I skolan får man lära sig att de är jättebra motorer som opererar enligt carnotcykeln och hela köret. Men när det kommer till att bygga dem är det en annan femma. Jag har laborerat på halvtaskiga versioner inom termodynamiken, och visst är de intressanta.
Men det var inte förrän jag såg dem i drift vid ett studiebesök i en svensk u-båt som jag blev riktigt imponerad.

Måste bara tipsa om den här sidan, tycker den är så cool:
http://www.crabfu.com/steamtoys/
Men om effektiviteten inte spelar någon roll så skulle jag köra på en varmluftturbin. Jag skulle tro att det är nog relativt enkelt att modifiera en gasturbin för att kunna gå på det mesta.
http://www.gas-turbines.com/nt6/index.html
http://www.crabfu.com/steamtoys/
Men om effektiviteten inte spelar någon roll så skulle jag köra på en varmluftturbin. Jag skulle tro att det är nog relativt enkelt att modifiera en gasturbin för att kunna gå på det mesta.
http://www.gas-turbines.com/nt6/index.html