Flussmedel

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Den spruta jag har är 3 år, fungerar fortfarande.....
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Elfas: 80-844-77 tycker jag också fungerar fint. Hålla nere komponenterna ?? man löder enklast fast varje hörn istället.
Tekko

Inlägg av Tekko »

Jag kör feltemas jävla skittenn å en feltema lödstation.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Tekko: Jag skulle byta ut feltemas lödtenn ASAP. feltemas lödstation fungerar.
Tekko

Inlägg av Tekko »

Samma sak med tennet jag använder uppe på nordtrafo när jag löder trafos.
Loial

Inlägg av Loial »

Jag använder inget annat fluss än 80-841-23 längre - det är oslagbart, flusset stannar kvar när man löder (precis som icecap sa) - är riktigt drygt, köpte min tub för ca 2 år sen, och det är fortfarande lika bra som nytt, har använt halva tuben nu ungefär.
Är man oroad över livslängden så kan man nog förvara det i kylen.
Jag går inte tillbaka till flytande fluss igen, det är som natt och dag, jag fixar släplödningar på tunna ben t.o.m. med en grov mejselspets på stationen, eventuella lodbryggor fixar man genom att lägga på en klick till, svepa över - klart. Helt klart värt sina 250 spänn.
Och nej - jag säljer inte det här flusset, jag bara använder det ;-)
xxargs

Inlägg av xxargs »

Marta skrev:Ett av kriterierna för att vara lämpligt för amatörer är att produkten inte blir obrukbar efter kort lagringstid. De lättflytande sakerna förefaller att vara mera hållbara. En appliceringspenna är bättre för amatörer än en kladdig tub.

Jag tycker det är viktigare att det löder bra än att det kan hålla en komponent. Har en liten fjäderbelastad sak som håller ner ytmonterat. Långsamt och omständligt, men OK för amatörer.

Ecotack som jag rekomenderar och uppenbarligen också Elfas 80-841-23
har mycket lång hållbarhet i praktiken, 3-5 år inga problem, Ecotack torkar heller inte i spetsen på sprutan någon nämvärd grad även om det skulle ligga öppen och oanvänd i 1 år. Dom lättflytande produkterna är det helt annan sak med, alkoholen dunstar och tål dåligt flygresor och flusspennan kan lätt se ut som en urgammal NiCd-battei med skägg runt säkerhetsventilen - i avseende Eckotack så oroar jag mig inte för hållbarheten - Prova den eller motsvarande 80-841-23, och det är lätt att man också börja låta som Loial över dess förträfflighet :-) - det är förståss ingen som hindrar att man också skaffar flusspennan - men min erfarenhet är att den används så sällan att den kommer att vara intorkad dom sällsynta fall man försöker använda den...

När du beställer - se till att köpa mjuk smal plastspets (förslag 83-867-60) att sätts på sprutan samt 'skaft' så att du kan trycka ut för hand (vad det nu kan kallas, hittar ej någon lös i Elfa, möjligen att man kan sno skaftet ifrån spruta 83-870-52 - köper man från Desab så frågar dom i regel om man skall köra för hand eller i maskin, så att man får rätt tillbehör direkt),

normalt levereras det inte med vare sig skaft eller spets då dessa är tänka att monteras i dispensrar.

Det är ofta gummikolv i sprutförpackningarna vilket innebär att flusset dras tillbaka nån mm i plastspetsen, så torkar man spetsen ren på utsidan efter användningen så är närmat helt kladdfri och läcker inte iom att flusset är i gelform..

till detta - i allafall när det gäller resekit så hade Clasolsson utmärkt liten oljedispencer modell klämflaska med smal stålspets (hittar tyvärr inte den längre - kanske utgått), olja utbytt till ren isopropanol och en bunt tops (gärna av skumgummimodel av den skitdyra sorten på Elfa) - så kunde man städa efter sig vid reparationer även ute i fält.

Som sagt innan, min spruta är i min resvektygssats utan extra huv eller någonting bland alla andra vektyg och åker i flygbagage etc. utan att jag fått verkygen någonsin nedkletat.

---

Tveksamt om det övh. går att släplöda med dom tunnflytande alternativen, då just lödspetsen 'simmande' i flusset gör att man inte får lödbryggor samt droppar av lagom med lödten i varje förbindning från lödspetsen när man släplöder... - man tror knappt sina ögon när man ser någon släplöder en tätbenig krets första gången, och inser att 50 -100 benig komponentsida löds på några få sekunder med närmast perfekta lödningar.
Skriv svar