Gyro

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Jag tror att vi behöver redaut ordentligt hur detta ska funka. Kan du inte göra en skiss eller så.
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Något sådant här, fast i större skala och förklätt till en stol, antar jag.
(Inte för att jag begriper ett ljud av vad han säger, men iallafall)

Användarvisningsbild
Smoothmachines
Kontakt:

Inlägg av Smoothmachines »

Just precis! fast han borde nog lättat hjulet på insidan, det verkar som om vikten närmast axeln hämmar balansen, alltså vikten borde befinna sig i periferin.
Han svamlar om sin konstruktion, typ var sladden går o så, det ser man ju :D
Måste testas, men jag tror inte det kommer att funka för benets golvpunkt kommer att ha svårt att vara i centrum på gyrot.
fatpo83

Inlägg av fatpo83 »

Smoothmachines, jag tror du måste använda dig av Coriolis-kraften för att få stolen att balansera, utan andra mekaniska (rörliga) delar. Det vill säga, du behöver inte använda dig av Piezo-gyron (MEMS) eller andra typer av gyron.

Grundiden med MEMS gyron är att detektera rotation kring en axel, och man kan detektera rotation kring alla axlar (yaw, pitch, roll) genom att positionera gyrot rätt.

Coriolis-effekten förekommer i vardagen när vi cyklar. Ju fortare, desto svårare att svänga eftersom coriolis-kraften vill gå sin väg...kan jämföras med centrifugalkraft men inte bokstavligt.

Du behöver alltså ha en snurrande skiva av metall som snurrar i olika frekvenser beroende på personens vikt för att reglera Coriolis-kraften. Men att få den i balans med varierande ställningar/vikt/tyngpunkt kan vara svårt. Jag har sett robot med ett ben som hoppade runt, men den hade olika rörliga mekaniska metall-vikter som reglerade tyngpunkten. Det blir nog svårt att åstadkomma. Ver också att KTH hade ett liknande projekt på min tid 2001-2006. Lycka till!
Användarvisningsbild
Smoothmachines
Kontakt:

Inlägg av Smoothmachines »

Tack!
Nu ska stolen bara balansera för jämnan, sätter man sig på den ska den gå ner på all fyra ben och reser man sig ska den försöka åter balansera på ena benet.
Det innebär att de svängande massan ska vara vertikalt roterande...
Tror inte jag fixar det för det får inte synas, men nu ska det testas i vilket fall.
Skriv svar