Julas pizzaugn som reflowugn

sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Hur blir det med "stekos" ?
Ryker/stinker/luktar/doftar det mycket under en körning ?
Skulle det fungera alls i kontorsmiljö ?
peter555

Inlägg av peter555 »

Du får stoppa in en kanelbulle samtidigt för att kamoflera lukten. :wink:
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Jag har gjort några kort med varmluftspistol och har inte märkt någon lukt alls. Om det blir mer lukt pga ugnen så är det nog inte värre än att man kan kamoflera med en kopp nybryggt kaffe. :)

Men jag tror inte att det är några problem i kontorsmiljö.
Jim_the_one

Inlägg av Jim_the_one »

OFT: Strombom har byt avat :D

Är också sugen på att bygga en sån här ugn, men med femtioelva andra projekt på gång så lär det få dröja lite.
Mitt CNC projekt kommer att ligga ganska högt upp på listan så fort jag fått ihop alla delar.

Måste bara gratulera till µC valet :D
Användarvisningsbild
mri
Kontakt:

Inlägg av mri »

sodjan: Reflow luktar nog en del. Luktar inte direkt illa men mycket starkare än vanlig lödning. Har kört några testkort både i en lite ugn och på kokplatta i mitt arbetsrum i lägenheten. Inte har frugan klagat direkt men man får nog öppna fönstret en halvtimma för att få ut lukten.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Hoppsan, då får jag nog ta tillbaka det jag skrev i förra inlägget. :)
Trodde inte att det var sån stor skillnad mot att använda varmluftspistol..
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Nej, det luktar inte något speciellt - vi har ugnen i labbet bervid kontoren och visst sniffar man så luktar det kanske lite fluss, men inte värre än när man handlöder.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

OK, man alltså värre än när man inte löder alls... :-)
Vilket är det som gäller i mitt fall...
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor

Inlägg av björn »

Det luktar, men säkert inte så mycket om man bara kör enstaka kort. På jobbet känner man lukten vädigt tydligt på en timme med lödugnen igång om jag har glömt att starta utsuget. Visst, det skulle nog lukta lika mycket vid handlödning(eller förmodligen mer) men då hinner man inte lika många kort på samma tid och därmed mindre lödångor.

Men hyffsad ventilation rekkomenderas om man skall köra ugngsbakning ett par timmar...
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Tja, mycket beror på ventilation också - värsta lukten var när oljan brändes av de nya värmeelementen. Men jag vet inte - tycker inte att lödrökslukt är störande, bra tenn, eller skadadat luktsinne kanske? Det luktar inte mycket, men visst - inte helt luktfritt heller...

EDIT: Fast som sagt - en satans skillnad på massproduktion och enstaka kort någon gång då och då.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> tycker inte att lödrökslukt är störande,

Nja, kanske tjejen/damen i kontoret bredvid (konsult inom
heminredning) inte tycker likadant... :-)

Men men, så här års kan man ju alltid öppna ett fönster.
Eller köra "produktionen" off-hours... :-)
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Hmm... Jo, tre elektronikgeeks i närmsta kontoret (för övrigt mitt kontor), Ett meklabb mitt emot och hmm.. optronik och linux/c/VHDL smurfar på andra sidan... Oki, tror att de är tåligare emot lödlukt än en heminredningskonsult..... ;)
Användarvisningsbild
mri
Kontakt:

Inlägg av mri »

bengt-re: Det är nog mycket beroende på ventilationen, som du säger. Har kört reflow tidigare i en lokal med industriell ventilation (ok, det var ett utrymme speciellt byggt som elektronikverkstad) och där märkte jag inte av någon störande lukt. Just under lödningen kände man lukten, sen försvann den snabbt. Det var högt till tak och så var det var ju förståss ventilationen som drog ut lukten. Annat är det i en vanlig lägenhet var luften ganska långt står stilla. Jag tycker reflow lukten tenderar att bita sig fast i väggarna. Den vill ogärna bara försvinna ut genom förnstret.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

bengt-re skrev:Jag har funderat på att göra/köpa pastmasker för de vanligaste kretsarna man löder så att man kan spackla på pastan istället, skall man göra några fler kort så lönar det sig nog att beställa pastamask för hela kortet, men de kostar ju en 1500 spänn för ett europakort så inte lönt om man skall göra ett kort, men skall man göra 10 eller fler så är det lönt att fundera på iaf.
Där jag gör mina kontrollerkort tar dom 750:- för en stor pastaplåt. Visserligen inte i rostfritt, utan koppar, men det funkar utmärkt till prototyper och liknande. Dom använder dom själva i produktionen.
Ev. kan jag fylla upp med massa olika kretsar och sälja i "småark" för en billig penning.

http://www.multicad.se/
Användarvisningsbild
mri
Kontakt:

Inlägg av mri »

Koppar sa du! Tillverkar dom maskerna på kemisk väg? Jag har alltid föreställt mig laserskurna filmer i nåt plastmaterial...
Om man använde en mycket tunn kopparplåt (kopparfilm) kunde man kanske tillverka maskerna själv med fotoresist, belysnig och etsning, precis som vid vanlig kretskortstillverkning.
Skriv svar