Julas pizzaugn som reflowugn
- JimmyAndersson
- Kontakt:
-
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Det luktar, men säkert inte så mycket om man bara kör enstaka kort. På jobbet känner man lukten vädigt tydligt på en timme med lödugnen igång om jag har glömt att starta utsuget. Visst, det skulle nog lukta lika mycket vid handlödning(eller förmodligen mer) men då hinner man inte lika många kort på samma tid och därmed mindre lödångor.
Men hyffsad ventilation rekkomenderas om man skall köra ugngsbakning ett par timmar...
Men hyffsad ventilation rekkomenderas om man skall köra ugngsbakning ett par timmar...
- bengt-re
- EF Sponsor
- Kontakt:
Tja, mycket beror på ventilation också - värsta lukten var när oljan brändes av de nya värmeelementen. Men jag vet inte - tycker inte att lödrökslukt är störande, bra tenn, eller skadadat luktsinne kanske? Det luktar inte mycket, men visst - inte helt luktfritt heller...
EDIT: Fast som sagt - en satans skillnad på massproduktion och enstaka kort någon gång då och då.
EDIT: Fast som sagt - en satans skillnad på massproduktion och enstaka kort någon gång då och då.
bengt-re: Det är nog mycket beroende på ventilationen, som du säger. Har kört reflow tidigare i en lokal med industriell ventilation (ok, det var ett utrymme speciellt byggt som elektronikverkstad) och där märkte jag inte av någon störande lukt. Just under lödningen kände man lukten, sen försvann den snabbt. Det var högt till tak och så var det var ju förståss ventilationen som drog ut lukten. Annat är det i en vanlig lägenhet var luften ganska långt står stilla. Jag tycker reflow lukten tenderar att bita sig fast i väggarna. Den vill ogärna bara försvinna ut genom förnstret.
Där jag gör mina kontrollerkort tar dom 750:- för en stor pastaplåt. Visserligen inte i rostfritt, utan koppar, men det funkar utmärkt till prototyper och liknande. Dom använder dom själva i produktionen.bengt-re skrev:Jag har funderat på att göra/köpa pastmasker för de vanligaste kretsarna man löder så att man kan spackla på pastan istället, skall man göra några fler kort så lönar det sig nog att beställa pastamask för hela kortet, men de kostar ju en 1500 spänn för ett europakort så inte lönt om man skall göra ett kort, men skall man göra 10 eller fler så är det lönt att fundera på iaf.
Ev. kan jag fylla upp med massa olika kretsar och sälja i "småark" för en billig penning.
http://www.multicad.se/
Koppar sa du! Tillverkar dom maskerna på kemisk väg? Jag har alltid föreställt mig laserskurna filmer i nåt plastmaterial...
Om man använde en mycket tunn kopparplåt (kopparfilm) kunde man kanske tillverka maskerna själv med fotoresist, belysnig och etsning, precis som vid vanlig kretskortstillverkning.
Om man använde en mycket tunn kopparplåt (kopparfilm) kunde man kanske tillverka maskerna själv med fotoresist, belysnig och etsning, precis som vid vanlig kretskortstillverkning.