Löjliga 7-segmentsdisplayer

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
peter555

Inlägg av peter555 »

De har ju till och med skrivit ut elektriska data för DP i databladet, skumt. Det kan inte vara så att det är några misslyckade displayer så de helt enkelt klippt bort pinne 2 ?
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Från elfa står det
LED-display med två 7-segmentstecken, höjd 7 mm med decimalpunkter till höger. Koppling: Gemensam katod

Från deras text så antar man att det är en styrbart decimaltecken, fast pinout-bilden visar tydligt att DP inte existerar.

Jag skulle ringa elfa och höra.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Jag tror inte heller att ELFA är ute efter att luras. Inte alls likt dom. Det går säkert att få nått bättre i utbyte.

Skriver de decimalpunkter så är det plural. Två siffror med punkter.
Detta funkar inte med en pinne. Tänder pin 2 båda eller ingen punkt!
Verkar inte så proffsigt av tillverkaren!
Edit: ELFA är säkert tacksam om de får reda på detta innan fler blir vilseförda.
peter555

Inlägg av peter555 »

Varför räcker det inte med en extra pinne ?
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Ja exakt, varför ska det inte gå att muxa dp? :wink:
Användarvisningsbild
karlstedt
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av karlstedt »

Om man hade haft en pinne att styra med hade det ju funkat... nu gör det tyvärr inte det.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Jo, en annan sak.
Jag har också nyligen köpt ett ex av denna display. Det står i databladet att den ska klara 20mA, men kör jag mer än 10mA genom så tycker jag att siffrorna blir mer åt det gula hållet. Nu kör jag med 6mA och tycker att jag har en snyggare röd färg...
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Jag har sett fler av det slaget från detta fabrikat. De har också ojämn kvalitet på sina produkter. Deras lågströmdisplayer som ELFA säljer har jag råkat på som skilde så mycket att jag trodde något var fel och fick verifiera med scope att de muxades rätt.

Varför använda sådana hopbyggda förresten? Det skapar ju bara begränsningar och slukar en pinne extra på processorn. Skall man inte ha decimalpunkt så räcker en port till 7 siffror, är de hopbyggda är det 9 pinnar bara för 2 och de blir stökigare att muxa när det skall vara fler.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Att dra ut pinnen är ju uppskattat, sedan är det upp till var och en att använda decimalpunkten.
Användarvisningsbild
maha
EF Sponsor

Inlägg av maha »

Marta: Hur menar du med att det skulle gå åt fler pinnar ifall de är ihopbyggda? Kopplar man ihop enskilda själv kopplar man väl dem exakt lika, så det blir ju bara enklare om de är färdigt kopplade? 7 + 1 per display (ifall man kör utan DP).
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Driver man displayerna direkt så är det pin-effektivast att använda "charlieplex" istället för att slösa pinnar. Har man en processor där man kan lägga allt på samma port så är det lite enklare att hantera då. Med dubbeldisplayer blir det minst 9 pinnar och då är det direkt utpritt på två portar.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Marta: kan du förklara lite mer? och vad är "charlieplex"?

Jag har lite svårt att få det till mer än 7pinnar, ett per segment.

Därtill att musltiplexen ska styras på ett eller annat sätt, men inte att det är bättre med lösa siffror än dubbla?
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

"Charlieplex" gav > 4.000 träffar i Google, t.x denna :

http://www.maxim-ic.com/appnotes.cfm/ap ... umber/1880
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Med schemat på siten som sodjan länkade till så har man allt som behövs, det gäller ara att få iden till det hela så är det klart för att programmera.

Schemat där stämmer interiktigt med hur man gör till en PIC, det fattas 8 motstånd. Har man displayer med t.ex.gemensam katod så skall dessa katoder kopplas direkt till processorpinnen och anoderna efter motstånden.

Det är exakt samma koppling som till vanlig mux sånär som på att man ansluter katoderna till samma pinnar som anoderna. Det är en "lucka" mellan anoderna som flyttas en utgång för varje display och katoden kopplas dit.

I programvaran gör man luckan genom att addera 7-segmentmönstret till sig själv med de bitar som inte skall flyttas nollade i en av addenderna. Addera till sig själv är ju detamma som ett vänsterskift och på det sättet kan man göra ett partiellt skift i en byte.
Skriv svar