Överföringshastigheter

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
ankan

Inlägg av ankan »

Ännu en krets som behöver lite spänning.

Så 4538 stänger av alla kretsar utom sig själv för att sedan starta upp tex 1 minut senare då PICen gör sitt genom att sända och ta emot för att sedan signalera till 4538 igen att det är dags att bli strypt?

Vad ska man ha standbyläget till på RF-modulerna om man lika gärna bra kan ta och strypa dem? De flesta RF-modulerna behöver inte mycket längre tid på sig för att köra powerup än att starta igenom från standby.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Om du jagar µA är det väl bättre att ha en stand-by ström på 0µA än på 10µA. Dessutom stängs PIC osv. av helt, det enda som är "levande" är en timerkrets i CMOS logik och den tar inte mycket ström i det räkenskap.
ankan

Inlägg av ankan »

Verkar lite osäkert med att döda PIC och allt. Tänk om det blir fel på logikkretsen då?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Tänk om det blir fel på PIC'en då.....

Allt kan gå sönder, det är ditt design som avgör om den fungerar bra!
ankan

Inlägg av ankan »

Du har rätt.. Jag gillar idén i alla fall. Låter väldigt energisnålt. Får se om det blir något i den stilen.

Nu kommer jag helt osökt in på det här med protokollet som jag måste utveckla också eftersom jag har valt en RF-modul som inte har någon modem-krets. Jag måste i alla fall stödja flera trådlösa mätenheter. Ska man låta dem prata med mastern eller ska man låta mastern fråga varje enhet?

Låter man varje enhet så är risken stor för krockar vilket man slipper om man låter mastern fråga men då måste alla enheter lyssna rätt ofta för att kolla om det är till dem det snackas.

Kom att tänka på att om man ändå klipper RF-modulen helt när den ska sova så skulle man kunna köra med RF-modem utan särskillt stor fölust, för det är i standby som de skiljer sig åt, RF-modul och RF-modem.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Om du ska ha enheter som sover mellan dataöverföringarna börjar det att likna ett ganska tungt protokoll. Regel #1 är att om fler moduler kan sända samtidig KOMMER det att hända!

Alltså måste du ha ett system med fråga och svar.

Säg att en enhet "vaknar", omvandlar det som ska omvandlas på 1-wire-bussen och under tiden lyssnar på radion. Om det är tyst där skickar den ett kort "hallå, jag (nummer x) finns!" meddelande.

Mastern kan då antingen skicka en "OK x, skicka data nu!" eller "Oj fan, skitdata kom, försök igen". Den första kommando är ju enkel (skicka data och sov sedan) men reaktionen på den andra är beroende av om det var en "i'm alive!" eller dataöverförning som är igång.

Den modul som skickar data gör ett omedelbar omskick och modulen som skickade "i'm alive!" väntar en liiiten stund innan "i'm (still) alive!" sändas, detta medger att datan kan skickas färdigt.

En fördel om de enheter som skickar "i'm alive!" väntar en viss tid + en slumpmässig period innan omskick av "i'm alive!"

I allt detta kan du nog se att det blir ganska besvärligt att få allt till att fungera gnisselfritt och ska du ytterligare göra ett radioprotokoll börjar det bli mycket!

Använd därför färdiga moduler med inbyggt protokoll, vara sig det är zigbee, LPRS eller andra välfungerande.
ankan

Radioprotokoll

Inlägg av ankan »

LPRS:s RF-modem stödjer väll inte att prata med flera bättre än om man sätter upp ett själv eller?

Finns ju en krets som heter RF600T man kan använda annars för att få en RF-modul att fungera som ett RF-modem. Den bygger på en PIC16F628. Det borde väll inte vara så svårt att programmera PICen att jobba typ som en sådan, eller?

Finns någon site där man kan läsa om enklare protokoll-lösningar för radio-kommunikation? Vore trevligt att ha något att utgå ifrån.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

INGET radiomodul stödjer att de kan prata i munnen på varandra!

Med ZigBee har man en stack inbyggd som är till att fånga dessa situationer men det blir besvärligt ändå med av/på. Med LPRS får man flytta denna kollisionsstack till processorn (fastän ER400TRS-2 har en hel del inbyggd) men problemet är det samma ändå.

Grejen är att du visst kan göra ett radioprotokoll med preample, manchester en-/dekodning osv men det är inte så himla enkelt och när den biten är klar kommer det mycket annat som ska lösas, alltså kan det vara en idé att ta färdiga moduler, då behöver du inte bränna tid på den delen och det är möjligt att inhandla dessa moduler till ett överkomligt pris.

Men om du jagar kronor och jobbar gratis kan du såklart hitta många kostnadseffektiva lösningar, sedan är det aspekten: time-to-marked. Hur lång tid tar det dig att göra ett radioprotokoll som gör att du kan ta billiga moduler med "råa data" och fixa en välfungerande preample och synkronisering?

Mig tog det 2 veckor på full tid.....
ankan

Inlägg av ankan »

Eftersom det är ett exjobb så kostar min tid inget så jag tänkte varför inte. Det som företaget påpekar är just att det ska vara så strömsnålt som möjligt vilket raw-moduler är.

Ett RF-modem drar mera vid standby men jag skulle ju kunna undvika det genom att stänga av RF-modemet helt när den inte ska sända. Eller är det bättre att köra standby? Förstår inte varför de ska ha standby när de verkar vara lika snabba att jobba från att vara strömlös som att vara i standby.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Med stand-by ingång behöver du inte ha en extern power-transistor, det kan ge mindre EMI osv.
ankan

Inlägg av ankan »

??

Men alltså den drar ju fortfarande ström och inga RF-modem verkar gå och lägga sig helt. De verkar typ alla låta mikroprocessorn snurra i fall att.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jag har inte sett att de erbjuder totalt "stiltje", de erbjuder att du kan spara på strömmen. Ska du ha radikala lösningar ska du göra radikala saker.
ankan

Inlägg av ankan »

Det jag funderar på är hur bra eller dåligt det är att strypa strömmen helt till RF-modemet för att sedan en minut senare starta upp den för att sända ett litet meddelande innan den går och lägger sig igen.

Fick förresten förslaget att skippa spänningsregulator för att slippa sakera som drar ström. Vad tycker ni, är det en bra idee?

3st R6 batterier ger ju 1.2*3=3.6V uppladdningsbara eller 1.5*3=4.5V alkaliska. Båda spänningarna fungerar ju för både PIC, 1-wire och RF-sändare (beroende på vilken)

Hur snabbt sjunker spänningen i ett batteri? Är det först vid slutet eller är det linjärt och man har en rätt låg belastning?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Det beror på batteriet, kolla datablad!

Men ett vanligt batteri faller mest i början och slutet och är lite linjär i mitten.
ankan

Inlägg av ankan »

Men är det en klok ide att skippa spänningsregulator för att slippa förbrukning eller borde man verkligen se till att ha en?

Kan ju visserligen ha en om jag kör på tekniken att stänga ner allt för att starta upp ca 1 min senare.

Men är det någon nackdel att strypa strömen sådär till PIC och RF-modul 1gång/min ? Kan det lättare gå sönder eller finns det risk för fel eller liknande?
Skriv svar