bygga generator till lerduvekastare 230v

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
ojkroken

Inlägg av ojkroken »

grym skrev:hm, beomat första modellen, ,
det var exakt en sådan jag byggde om :lol:

då rekomenderar jag dig att läsa mitt första inlägg en gång till

jag kan ge dig lite tips så du får en relativ lätt ombyggnad

ska du ha elverk behöver du ett ganska stort elverk, mitt vanliga på1.2kv klarade inte av att starta den 230motorn

är du säker på att det är en beomat ? vi har inte fått hem kastaren vi köpt men han påstår att det är en sådan som på bilden men killen vi köpt dom av påstår de heter laporte .. vi får ev hem den till jköping i helgen ..
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

99% säker

eller vad säger du?
bilder innan ombyggnaden, med trefasmotor och det gamla stativet
Bild
ojkroken

Inlägg av ojkroken »

bilden funkar inte
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

ojkroken: du kanske skulle ta och läsa reglerna. Den första iafa.

Det ser ut att vara en asynkronmotor. Men om 1,2kVA inte räcker så är det nog lite mer än 500W.
ojkroken

Inlägg av ojkroken »

jo det verkar sitta en asykronmorot på kastaren som du säger ,men tillbaka till min riktiga fråga hur bygger man ett elverk själv av en asynkron motor hur mycket kan man få ut av en sån om det är möjligt att bygga en
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Är det inte typ 1/10 av märkeffekten. Med andra ord ingen vidare bra lösning för större effekter.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Finns det en fjäder i dendär också eller är det bara "el-motor"-kraft?
ojkroken

Inlägg av ojkroken »

fjädern sitter under kastaren
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

trefasasynkronmotor med kondensator som körs översynkront, koppling och konding finns länkat i någon tråd på forumet

att min motor drog mycket ström var för att den hadde den idiotiska startlösningen med resestiv startlindning och startrelä, bättre om det är en med kondensator
ojkroken

Inlägg av ojkroken »

grym skrev:99% säker

eller vad säger du?
bilder innan ombyggnaden, med trefasmotor och det gamla stativet
Bild

du råkar inte ha typskylten kvar på din lerduvekastare ?

vi har även bestämt att vi ska köpa ett elverk till de då de dök upp ett annat föremål med

mvh
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

visst har jag det, det står bara beomat och, hm, kommer inte ihåg, år eller nummer, kan ta ett foto på den när jag går till den nästa gång, den står i ett skjul över vintern, inget annat medans jag ändå är vid den?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

tog en promenad i det fina vädret, förbannat nog så är man förkyld, eller om pollenhelvet slog till tidigt i år

Bild

Bild
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Najs! 8)
ojkroken

Inlägg av ojkroken »

man tackar , återkommer med mer info nästa helg då den kommer hem
xxargs

Inlägg av xxargs »

grym skrev:trefasasynkronmotor med kondensator som körs översynkront, koppling och konding finns länkat i någon tråd på forumet

att min motor drog mycket ström var för att den hadde den idiotiska startlösningen med resestiv startlindning och startrelä, bättre om det är en med kondensator

Inte säkert - det är ju induktansen i ansluten motorn som kompenserar bort överskottskapacitansen hos din 'generator' som gör att den slocknar.

Den bästa lasten man kan ha till den här typen av generatorer är just resistiva laster som bygglampor och element etc. - det är också därför man säger att bara 1/10-del inkopplad motoreffekt av generators leveranskapacitet - dvs. dess induktans får inte käka upp riktigt hela överskotskapacitansen på generatorsidan.

Det kan vara så att man kan förbättra situationen genom att sätta faskompenserinskondensatorer till motorn _utöver_ ev. drift och startkondensatorer - Problemet är att det kan vara knepigt sceniario just under starten då saker skall kopplas in och ur i exakt rätt tidpunkt så att 'generatorn' inte tappar magnetiseringsström i något läge, för släpper det så läpper det helt och hållet.
Skriv svar