Utskrift kretskortlayout från PDF fil
Microsoft har drivrutiner för utskrift till Postscript-fil (iofs med syftet distribution till tryckeri), eller så använder du en skrivardrivrutin med postscriptstöd som xxargs föreslog (trots att du inte har den IRL!!!).
Sen är det bara att skriva ut som vanligt från Ghostview (eller Acrobat, om du föredrar det). Någon skrivare med ps-stöd är iinte nödvändigt...
Sen är det bara att skriva ut som vanligt från Ghostview (eller Acrobat, om du föredrar det). Någon skrivare med ps-stöd är iinte nödvändigt...
brukar nästan gå med vilkel PS-skrivartyp som helst som utryckligen har 'PS' i namnet - mitt val av nämda skrivare var för att den hade garanterat färgstöd.TERdON skrev:Microsoft har drivrutiner för utskrift till Postscript-fil (iofs med syftet distribution till tryckeri), eller så använder du en skrivardrivrutin med postscriptstöd som xxargs föreslog (trots att du inte har den IRL!!!).
hmm - om jag minns rätt så måste du ha Acrobat Distiller installerad om du skall kunna hantera och konvertera ps-fil till PDF och den vägen skriva ut.
har man inte en skarp version av detta så är det enda kostnadsfria alternativet att installera ghostscript och ghostview och även dessa kan konvertera till PDF, men också många andra format (kör man linux brukar allt sådan redan vara installerat då ps ÄR utskriftformatet som de flesta programmen levererar när de skriver ut.)
ytterligare ett program som kan hantera och konvertera PS-filer är 'pstoedit', men även den behöver ibland ghostscript som hjälpprogram i sitt jobb.
Vill man trixa lite mera så kan man använda sig av programsviten pstools under cygwin (och linux), dock finns det inte någon uppenbar växel för spegelvändning ens där när jag kollade, om det inte är något så 'uppenbart' som att skriva '-1,1' istället för '1,1' vid omskalning... - har inte kollat just detta...
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Jag har upptäckt att olika PS-skrivardrivrutiner gör olika bra EPS-filer. Linjer som inte ligger exakt där de ska mm.
Av dem jag testat hittills är HP color laserjet 8550-PS den bästa. Ingår i XP.
Försäkra dig om att avancerat PS-inställningar är satt till EPS. Funkar kanon att ta in i exempelvis photoshop i valfri upplösning.
Så brukar jag göra med flertalet layouter.
Av dem jag testat hittills är HP color laserjet 8550-PS den bästa. Ingår i XP.
Försäkra dig om att avancerat PS-inställningar är satt till EPS. Funkar kanon att ta in i exempelvis photoshop i valfri upplösning.
Så brukar jag göra med flertalet layouter.
intressant iaktagelse - dock förvånar det mig inte när det gäller windows...
tyvärr hittar man mistänkt (E)WMF-upplösningsraster överlagrat dom riktiga vektorerna som ursprungsbilden har innan utskrift om det kommer från windowsprogram - tex att en liten cirkel skrivs ut med 258 streckvektorer istället för en enkel cirkelkommando - och det är något som görs i windows mellanlager under utskriften och är inget man kan göra något åt - än just att välja bättre fungerande utskriftsrutiner...
windows kan inte vektorer utan bygger allt på bitmappar - därför blir det mer eller mindre bra när den trots allt försöker göra vektorer som i utskriftssammanhang...
--- Visste inte att photoshop kunde importera PS - hur ser det ut när man sparar undan och hämtar tillbaka jobbet - är bilderna fortfarande i EPS (liten filstorlek) eller har de rendrerats till bitmap i samband med importen ???
hur applicerar alla editeringar etc.- görs det på EPS-blocket och därefter rendreras till bild - eller rendreras EPS-bilden allra först vid importen och därefter görs alla editeringar på den resulterande bitmapen ???
hur skrivs det ut - som bitmap eller fortfarande som vektorer om man väljer PS som utskriftsformat??
---
Som sagt, ordningföljden om och när rendreringen till bitmap görs har stor påverkan på den slutliga resultatet - kan man dra ned vektorbilden till en flugskits storlek - spara undan, hämta in den igen och därefter dra upp till orginalstorlek igen utan att ha tappat några som helst detaljer - så gör programmet rätt - annars måste man se sig efter något annat alternativ...
tyvärr hittar man mistänkt (E)WMF-upplösningsraster överlagrat dom riktiga vektorerna som ursprungsbilden har innan utskrift om det kommer från windowsprogram - tex att en liten cirkel skrivs ut med 258 streckvektorer istället för en enkel cirkelkommando - och det är något som görs i windows mellanlager under utskriften och är inget man kan göra något åt - än just att välja bättre fungerande utskriftsrutiner...
windows kan inte vektorer utan bygger allt på bitmappar - därför blir det mer eller mindre bra när den trots allt försöker göra vektorer som i utskriftssammanhang...
--- Visste inte att photoshop kunde importera PS - hur ser det ut när man sparar undan och hämtar tillbaka jobbet - är bilderna fortfarande i EPS (liten filstorlek) eller har de rendrerats till bitmap i samband med importen ???
hur applicerar alla editeringar etc.- görs det på EPS-blocket och därefter rendreras till bild - eller rendreras EPS-bilden allra först vid importen och därefter görs alla editeringar på den resulterande bitmapen ???
hur skrivs det ut - som bitmap eller fortfarande som vektorer om man väljer PS som utskriftsformat??
---
Som sagt, ordningföljden om och när rendreringen till bitmap görs har stor påverkan på den slutliga resultatet - kan man dra ned vektorbilden till en flugskits storlek - spara undan, hämta in den igen och därefter dra upp till orginalstorlek igen utan att ha tappat några som helst detaljer - så gör programmet rätt - annars måste man se sig efter något annat alternativ...
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Den tar inte PS, utan EPS. Och det första som händer när man importerar är att man får rastrera det hela i valfri upplösning, så det är en enkelriktad väg. Efter import är det bitmap för hela slanten.
Det här gör jag bara i slutskedet för att rätta till smådetaljer, som t.ex att placera ut lite snyggare text i kopparen osv.
Det här gör jag bara i slutskedet för att rätta till smådetaljer, som t.ex att placera ut lite snyggare text i kopparen osv.
hmm - det betyder att du kontrollerar utskriften och anpassar X/Y-förhållandet och storleken rent skalmässigt innan du börja lägga in text och annat skoj - det är ju den lilla, lilla storleksjusteringen som är det farliga när det gäller bitmap-bilder - det är då man kan få dom där hårfina 1/300 (1/600) DPI nästan osynliga vita eller svarta diagonala linjerna som gör att jordplan klipps i bitar, hårfinal ledare är kapade etc. (jo, jag har råkat ut för detta en gång - därför aldrig omskalade layouter mha bitmappar någon mera gång)
hmm. EPS är nästan samma sak som PS, det är bara lite anorlunda 'ramverk' som beskriver objektets ytteramar medans innehållet fortfarande är samma postscript. - konstigt att photoshop gör den distiktionen i importen - det är ju trotsallt adobe som har uppfunnit postscript en gång i tiden...
Ghostview har förövrigt verktyg för att klippa ut objekt ur PS-sidor och göra dessa till eps-objekt igen, även om dom är inte perfekta så är det bättre än ingeting.
- alla har liksom inte indesign eller illustrator för många kkronor på sin dator...
hmm. EPS är nästan samma sak som PS, det är bara lite anorlunda 'ramverk' som beskriver objektets ytteramar medans innehållet fortfarande är samma postscript. - konstigt att photoshop gör den distiktionen i importen - det är ju trotsallt adobe som har uppfunnit postscript en gång i tiden...
Ghostview har förövrigt verktyg för att klippa ut objekt ur PS-sidor och göra dessa till eps-objekt igen, även om dom är inte perfekta så är det bättre än ingeting.
- alla har liksom inte indesign eller illustrator för många kkronor på sin dator...
Fallet är löst även om jag fuskade lite tack vare att Limen testade att göra filen spegelvänd i Adobe Illustrator
blev samma upplösning på denna PDF fil som orignalet
Tack Limen !
har printat ut PDF:en på film och det verkar stämma bra med passningen
gjorde själv ett snabbt försök med g-view och g-script men blev vita streck tvärs över layouten och grova pixlar på böjar och öar
använde HP color laserjet 8550-PS drivrutinen som var enkel att installera
men ska testa mer när kretskorten är fixade o borrade
blev samma upplösning på denna PDF fil som orignalet
Tack Limen !
har printat ut PDF:en på film och det verkar stämma bra med passningen
gjorde själv ett snabbt försök med g-view och g-script men blev vita streck tvärs över layouten och grova pixlar på böjar och öar
använde HP color laserjet 8550-PS drivrutinen som var enkel att installera
men ska testa mer när kretskorten är fixade o borrade