GPIB specs

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Samman

Inlägg av Samman »

Seven11 skrev:jo men du skrev ju ett högnivå program som använder ett bibliotek. Biblioteket kallar ju sen drivrutinen som i sin tur kommunicerar med hårdvaran och det är ju hårdvaran som fixar timingen osv... om kommandona var annorlunda (såvida det inte var enhetsspecifika) så är ju risken stor att GPIB och HPIB skiljer sig.

Men du har inte jobbat med GPIB och HPIB på lågnivå eller vet du dom skiljer sig där?
Att kommandona är olika är inget speciellt, alla tillverkare har sina egna anropskommandon. Men jag har kollat upp, HPIB eller GPIB är skit samma, det är samma protokoll... samma sak...olika namn..
bjolin

Inlägg av bjolin »

GBIB i VHDL låter spännande.
Har du kollat på ställen som opencores.org och liknande om det kan finnas någon färdig modul att hämta? Sånt kan snabba på projektet en hel del.

Jag antar att du är abitiös och gör det hela på ett riktigt sätt och delar upp projektet i fler moduler, så att du har en återanvändbar GBIB IO-modul där allt som har med protokoll sköts och sedan en kommunikationsmodul som tar hand om kommandon och svar på dessa.

Det blir i alla fall några häftiga tillståndsmaskiner :)

Lycka till

-- Gillar komandot block
Seven11

Inlägg av Seven11 »

Jag jag kommer modularisera det.
Har inte hittat någon färdig core tyvärr, dessutom vill jag ju kunna gömma min kod så GPL och liknande är inte bra då.
Skriv svar