Hur snabbt kan man få en lysdiod att blinka?

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

"ca 80 till 100 blink per minut"

Det låter som om det inte är så jättenoga med hur ofta det blinkar?
Så för att göra det lite mer överskådligt kan man alltså säga: ca 1 blink per sekund? :)

Baserat på:
80 blink per minut = 1,3 blink per sekund.
100 blink per minut = 1,7 blink per sekund.

Med tanke på de siffrorna så blir rubriken lite märklig: "Hur snabbt kan man få en lysdiod att blinka?"
:D
Användarvisningsbild
007sweden

Inlägg av 007sweden »

han kanske menade hur lång tid det skulle ta att fixa så en lysdiod blinkar överhuvudtaget ^^
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

lite väl hårt, har man ingen koll på hur det funkar och jämför med glödlampor så finns frågan om hur snabbt man kan blinka en lysdiod

för att blinka så är en 555 att rekomendera för lite google sökning
Användarvisningsbild
100 Amp

Inlägg av 100 Amp »

007sweden skrev:han kanske menade hur lång tid det skulle ta att fixa så en lysdiod blinkar överhuvudtaget ^^
Nått åt d hållet ja! Ber om ursäkt om jag inte e så fruktansvärt påläst när det gäller lampor, batterier, sladdar och annat elektriskt skrot men jag upptäckte tjejer :blond: när jag va i 14 års åldern och satt då inte hemma och pillade isär mina gamla radiostyrda bilar! Men som tur e finns ju ni "elektronik nördar" att fråga nu när jag blivit vuxen och slutat vara ball! :wink:
maxxflow

Inlägg av maxxflow »

Där ser man. Själv har jag precis passerat 14-års-åldern, och kan konstatera att jag har suttit och pillat isär radiobilar och hackat PHP, och lärt mig respektera gott språkbruk och förvånats över hur dåligt väldigt många vuxna människor skriver och stavar, och så har jag låtit polarna upptäcka tjejer. :roll:
Ska jag bli vuxen och börja vara ball, eller förbli nörd? :foliehatt:

edit: Ibland har jag funderat på hur världen skulle se ut utan nördar, om alla bara upptäckte tjejer istället för att uppfinna hjul, trafikljus, datorer, kulspetspennor, och - kondomer? :humm:
Användarvisningsbild
Housepainter
EF Sponsor

Inlägg av Housepainter »

Man kan hinna med både och kan ju tilläggas! :lol:
Inte för att jag skulle kalla mig nörd, men jag har flera olika välutvecklade intressen, OCH jag är gift. Och än kallar jag mig inte vuxen.
Användarvisningsbild
100 Amp

Inlägg av 100 Amp »

maxxflow skrev:Där ser man. Själv har jag precis passerat 14-års-åldern, och kan konstatera att jag har suttit och pillat isär radiobilar och hackat PHP, och lärt mig respektera gott språkbruk och förvånats över hur dåligt väldigt många vuxna människor skriver och stavar, och så har jag låtit polarna upptäcka tjejer. :roll:
Ska jag bli vuxen och börja vara ball, eller förbli nörd? :foliehatt:

edit: Ibland har jag funderat på hur världen skulle se ut utan nördar, om alla bara upptäckte tjejer istället för att uppfinna hjul, trafikljus, datorer, kulspetspennor, och - kondomer? :humm:
Då e det bara att gratulera! :bravo: Det är ju kanon om man e nöjd med vad/vem man är och det e ju det som e huvudsaken!
maxxflow

Inlägg av maxxflow »

Ja jag hör dig! :shock: Aj, mina stackars virtuella öron :) (läs lite om netikett om du undrar vad jag tjôtar om ;) )
Användarvisningsbild
Kezo

Inlägg av Kezo »

Maxxflow, jag håller med om dina båda senaste inlägg, och det första av den stämmer på mig med (bortsett från PHP'n då) :P
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

[quote=]Nått åt d hållet ja! Ber om ursäkt om jag inte e så fruktansvärt påläst när det gäller lampor, batterier, sladdar och annat elektriskt skrot men jag upptäckte tjejer :blond: när jag va i 14 års åldern och satt då inte hemma och pillade isär mina gamla radiostyrda bilar! Men som tur e finns ju ni "elektronik nördar" att fråga nu när jag blivit vuxen och slutat vara ball! :wink: [/quote]

men vi kan ju byta information, jag förstår mig på elektronik men inte fruntimmer, kan du hjälpa mig på de punkten ? :mrgreen: :lol:
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor

Inlägg av björn »

grym: Glöm det, du kommer ALDRIG att förstå dessa underliga varelser ändå :) Det är mycket bättre att lägga tiden på elektronik, själv har jag lagt tjugo år på att försöka förstå "dom" utan att få fram ett enda logiskt samband.... :)
Användarvisningsbild
100 Amp

Inlägg av 100 Amp »

grym skrev:
[b skrev:Nått åt d hållet ja! Ber om ursäkt om jag inte e så fruktansvärt påläst när det gäller lampor, batterier, sladdar och annat elektriskt skrot men jag upptäckte tjejer :blond: när jag va i 14 års åldern och satt då inte hemma och pillade isär mina gamla radiostyrda bilar! Men som tur e finns ju ni "elektronik nördar" att fråga nu när jag blivit vuxen och slutat vara ball! :wink: [/b]
men vi kan ju byta information, jag förstår mig på elektronik men inte fruntimmer, kan du hjälpa mig på de punkten ? :mrgreen: :lol:
Sa bara att jag upptäckte dom! Förstå sig på dom tror jag ingen lyckas göra, dom förstår ju knappt sig själva vad jag förstår!? :roll:
Användarvisningsbild
100 Amp

Inlägg av 100 Amp »

maxxflow skrev:Ja jag hör dig! :shock: Aj, mina stackars virtuella öron :) (läs lite om netikett om du undrar vad jag tjôtar om ;) )
Netikett? Går d att äta? :eek2:
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor

Inlägg av Purre »

100 Amp skrev:
maxxflow skrev:Ja jag hör dig! :shock: Aj, mina stackars virtuella öron :) (läs lite om netikett om du undrar vad jag tjôtar om ;) )
Netikett? Går d att äta? :eek2:
Med netikett menas vett och ettiket för internet. Så nej det går inte att äta.
maxxflow

Inlägg av maxxflow »

100 Amp skrev:Netikett? Går d att äta? :eek2:
Nej, d är en bokstav, går inte att äta.

Jag ska vara snäll och ge dig några tips:
När man skriver i diskussionsforum på Internet så kan läsarna inte tolka författarens kroppsspråk, röstläge eller ansiktsuttryck, därför har det helt naturligt uppstått andra sätt att förmedla olika sorters känslor och humör.
Smileys är en metod. Textformattering är en annan.
I princip alla sorters textformattering som gör en text mer iögonfallande uppfattas som att författaren höjer rösten eller skriker. Utropstecken förstärker effekten.
Några exempel är TEXT SKRIVEN ENBART MED VERSALER, text skriven med fet stil, text med en iögonfallande färg, ELLER EN KOMBINATION AV DESSA!!!