Nix:) Vi talar endast mekanisk frånluft. Om du inte anser att mekanisk frånluft utan mekanisk tilluft = självdrag?AndLi skrev:Kolla luftriktning?
Jag misstänker att vi talar om självdragsventilation här va?
Jag har inte sagt att jag vill byta håll i kanalen, det jag ville var att reglera min frånluft så att det drar in olika mycket men att det inte får bli så lågt att det vänder och drar ut genom tilluften (Som är "självdrag")AndLi skrev: Annars byter man aldrig håll på luften i ventilationskanaler, frånluft är alltid frånluft...
Som sagt har jag ingen mekanisk tilluft, det är endast frånluften.AndLi skrev: Ska du kommai närheten av normer för luftmängdern som ska in i de olika rumen pratar vi inte om att småpysa, och du kommer då inte ha problem med att luften går bakvägen...
Har du sen en mekanisk frånluftsfläkt med (vilket jag utgår ifrån då du har en mekanisk tilluft) så kommer den ju skapa sådan undertryck i rummen att luften automagiskt (förhoppningsvis) kommer sugas in via tilluftskanalen!
Och, jag tänkte reglera denna så det kommer in luft genom tilluften men aldrig så lågt att det vänder. (Bara förtydligande, jag sa ju detta precis nyss men iaf

Flödet är jag visserligen intresserad av, men det var inte det primära.
Där vet jag att man kan mäta flödet med propeller tex.
Flödesluckan var ju ett alternativ, som är mekanisk och enkel. Sånt satt oxå i äldre bilar för insprutningen.
En värmetråd funkar inte som riktningsgivare. Däremot två NTC med effektmotstånd i mitten, en kul lösning som borde funka

Så, efter att ha läst era finurliga lösningar/tips så verkar en lucka med potentiometer vara enklast.
Dock gäller det att få den riktigt känslig, den får inte gå för trögt eller nått.
EDIT: pga detta så kanske lösningen med NTC är bäst?
/B