Det finns minst två trådar i projektdelen som behandlar start av dator med telefon.
En sak gällande servrar och diskar kan vara bra att veta dock, dom mår bäst av att alltid vara på, när man bootar om en server är vanligaste tillfället som hårddiskarna går sönder.
Strömbesparingsprodukter!
Ang. start av datorn
Det finns två redan "inbyggda" funktioner för detta i 99% av alla datorer. Gissa om jag känner till dem eftersom jag bygger in datorer i bilar 
Det hela ställer man in i BIOS, där man även tex. ställer in vilken disk/CD datorn skall boota på osv. Där vinns två alternativ:
1. Man kan ställa in att "Starta varje dag klockan 08:00.
Om datorn är avstängd vid tillfället kommer den sätta igång sig, precis som om du tryckt på powerknappen. Var dock noga med att kolla att klockan går rätt...
2. Detta heter lite olika i olika BIOS. Brukar finnas ett alternativ som heter i stil med "after/if power fails", där man kan välja "Power on", "stay off" osv. Välj power on, och sätt en timer till powersladden och fejka ett strömavbrott, så kommer datorn även då starta. Funktionen är till för att starta datorn efter ett strömavbrott.
3. Det finns ett tredje alternativ, men man bör ha en del datorvana för detta.
Powerknappen utanpå burken är kopplad till två stift på moderkortet. När dessa stift är "closed" blir det en powerknapp-tryckning. Då ett relä slår till kan man stänga av datorn respektive slå på datorn.
I bilar finns redan en perfekt grunka, som där tändnings-12v kommer, skicka en close, som man sen kopplar in till moderkortet
http://ituner.stores.yahoo.net/itps.html
Sen är det bara att löda på hehe

Det hela ställer man in i BIOS, där man även tex. ställer in vilken disk/CD datorn skall boota på osv. Där vinns två alternativ:
1. Man kan ställa in att "Starta varje dag klockan 08:00.
Om datorn är avstängd vid tillfället kommer den sätta igång sig, precis som om du tryckt på powerknappen. Var dock noga med att kolla att klockan går rätt...
2. Detta heter lite olika i olika BIOS. Brukar finnas ett alternativ som heter i stil med "after/if power fails", där man kan välja "Power on", "stay off" osv. Välj power on, och sätt en timer till powersladden och fejka ett strömavbrott, så kommer datorn även då starta. Funktionen är till för att starta datorn efter ett strömavbrott.
3. Det finns ett tredje alternativ, men man bör ha en del datorvana för detta.
Powerknappen utanpå burken är kopplad till två stift på moderkortet. När dessa stift är "closed" blir det en powerknapp-tryckning. Då ett relä slår till kan man stänga av datorn respektive slå på datorn.
I bilar finns redan en perfekt grunka, som där tändnings-12v kommer, skicka en close, som man sen kopplar in till moderkortet
http://ituner.stores.yahoo.net/itps.html
Sen är det bara att löda på hehe
Re: Ang. start av datorn
Det är mycket roligt att det finns en sån funktion^^tax skrev:massa text
Måste bara skaffa en disk så ja kan starta min blivande server...
Jag måste bara tillägga vad min kära far har hittat som han är på väg att köpa upp till landet för att styra alla element:
http://www.kjell.com/?item=55827&path=1 ... 0,13580000
Den är ju perfekt för att fjärrstyra en server och sen gör man precis som tax säger skriver in i bios att den ska starta efter ett strömavbrott.
Men är det någon som har testat denna pryl från kjell eller någon liknande?
Hur beter den sig när man ska skriva in lösenordet, kommer det en ful röst eller kommer det ett pip eller skriver man bara in koden?
/lillen