Projekt bilsimulator

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
KajJeppe

Inlägg av KajJeppe »

danei: Jag har läst tidigare inlägg där ni (generellt) är emot pneumatik så jag anade :P
Vad jag menar med det? Precis det som jag säger (vad är det som är oklart?) Alla kolvar ska ha givare som servona ska reglera mot. Men min del slutar i att ge rätt värden till servona.

Mindmapper: Japp det är seriöst. Inget hobby här inte. Vi har varit ute och mätt på bana med accelerometer och ska modellera en rallycrossbil samt bana m.h.a. några "proffs". Det är skitkul för jag lär mig en massa som jag inte visste. Och detta forum är guld. Jag ska ha en liten modell så vi slipper ta sönder stora saker och så kan man få det rätt när man bygger fullskala.

Nån som vill föreslå nåt speciellt interfacekort?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Tolka det inte elakt. Men du är inte seriös för 5 öre.

Vilket mumbojombo "Alla kolvar ska ha givare som servona ska reglera mot."
Oavsett om du har stora servon, penumatik eller hydraulik så ska du inte gå via RC-servon.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Det finns en möjlighet i det här fallet att använda pneumatik eftersom
det inte är så noga om ni positionerar exakt. Däremot finns en del andra problem med pneumatik. Det är inget lätt projekt precis ni gett er in i. Det du säger här tyder inte på att det är så värst genomtänkt. Förutom det danei tagit upp, ifrågasätter jag vad ni ska med en slaglängd på 700mm till? Låter som en flygsimulator mer än rallybil :?:

Det finns en massa saker som kan begränsa projektet. :( Vad har ni för budget till exempel? Tids aspekt? Ditt resonemang tyder på att budget inte är något problem. OK kör och prova er fram, och misslyckas ni så är det inte mer med det. Detta är det intryck jag får av tidigare inlägg.

Det är inte så säkert att en småskalemodel ger vad ni är ute efter. Den kan säkert visa om ni får till ett program. I övrigt får ni en del uppgifter (mycket mäta behövs då), som ni måste kunna analysera ordentligt för att se hur det ser ut med rätt vikt mm.
Användarvisningsbild
Chribbe76
EF Sponsor

Inlägg av Chribbe76 »

Först lite terminologi:
Det är helt fel att säga kolv när man menar cylinder.
Kolven finns inne i cylindern.
Det som sticker ut ur cylindern är en kolvstång.

Att pneumatik är lite för "fladdrigt" för det här är nog dom flesta överens om men det blir ju bättre ju större kolvarea cylindrarna har.
Om man monterar cylindrarna så att det krävs längre slaglängd för en rörelse blir det oxå stabilare.
Och det blir stabilare av högre tryck.
Om ni ska använda pneumatik så snåla inte med dessa faktorer.

Be din kompis förklara hur han har tänkt att regleringen ska fungera, även om det inte är ditt problem så kan det vara bra för dig att veta.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Tänk också på att om man går upp i diameter på cylindrar måste man gå upp i diameter på ventiler, rör och kompressor också. Det blir inget snabbt system med grova cylindrar om de övriga komponenterna inte snabbt nog kan fylla på med luft. Ingen kedja är snabbare än sin svagaste länk.
KajJeppe

Inlägg av KajJeppe »

Som ni märker är jag inte så bra på det här med att fatta hur man ska bygga skiten men så här är kommer det att fungera:
En (PLC programmerad) kontrollbox som styr de linjära styrdonen som i sin tur styr luften. Inte direkt billigt men det är så det ska göras. Punkt slut.

Detta innebär alltså att RC Servon är onödiga. Anledningen att jag var så inne på dem var att RC servon är så billiga.

Det enda jag behöver veta nu är vad vår box ska ha för ingångssignaler. Men det kan jag ta reda på själv.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Chribbe76: då är det väl lika fel att säga cylinder om man menar hela kittet. kolven är lika rätt som cylinder.

Om du menar det jag tror med PLC så är den inta alls lämplig för att styra analoga signaler. Samma sak som penumatiken. Det funkar bra till sekvenser där varje rörelse ska gå till ändläge.
Användarvisningsbild
Chribbe76
EF Sponsor

Inlägg av Chribbe76 »

Jag förstår inte riktigt hur du menar danei.
En pneumatik-cylinder består av ett cylinder-rör, en kolvstång och en kolv och lite annat jox i ändarna.
Jag har själv inte bestämt att hela kittet heter cylinder men så är det iaf.

När det gäller PLC så är dom lämpliga för i princip allt som har med styr och regler att göra, jag antar att utveckligen går framåt även på det området.
Jag har själv inte jobbat med något annat än "på/av" med PLC men jag tror att man "slänger på" dom moduler man behöver.

Vad är det för linjära styrdon?
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Gäller det riktigt stora PLC så är de svåra att skilja från processdatorer.
Men de minsta PLC har enbart ett mindre antal digitala I/O.
Många mindre har också möjlighet att haka på analoga moduler, sregmotormoduler, pwm .......

Men kostnadseffektivt blir det nog inte i den där tillämpningen.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jag har en PLC som i praktiken är en vanlig 486:a Men som han utryckte det "En (PLC programmerad) kontrollbox" så uppfattade jag att han menade ladder programerad PLC och det är väl inte så lämpligt för att styra den typen av prylar.
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Nej det är knappast lämpligt. En PLC är väl hyffsad på att flippra med ventiler, men någon vidare servostyrning blir den nog inte.
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Eftersom detta projektet ligger fortfarande i planeringsstadiet, så flyttar vi det till idébanken så länge.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

beror väl på
har kollat en del på plcspecarna av olika fabrikat och det finns dom som utan tvekan kan kan köra nc på plc, en lek med ord kanske men dom har blivit så snabba på senare tid att det inte är några större problem att köra medelsvåra fleraxliga maskiner med hög upplösning med vad dom kallar plc

när dom annvänder 100Mb nätverksprylar för kommunikation och har ett jitter på några tiotalsnanosekunder , kunna sampla analoga mätvärden i 64Ks/s och har färdiga lösningar för motordrifter och färdiga cammjukvaror, nog funkar det
, sen kostar det ju lite med

att tro att man kan ta en gammal standrad plc är däremot inget att tänka på
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jag förklarade ju vad jag trodde att han menade när jag sa att det inte kommer att funka. Menade han något annat med PLC så får han väl informare oss om det. Jag är fullt medveten om att det finns PLC:er som med lätthet klarar uppgiften. Jag har en liggande i garderoben Men det är ett skrotfynd och har bara 10Mbit nätverk.
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Hårklyveri kanske, men en PLC som kan köra servo brukar väl också benämnas som just en PLC med en "nc modul" eller liknande, dvs det är fortfarande två skilda saker som de pluggat ihop. Inte alltid med så lyckat resultat heller vad jag förstått.
Skriv svar