Projekt bilsimulator
Projekt bilsimulator
Tjena forumet. Kalla mig gärna Kajan om ni vill. Tänkte beskriva ett projekt jag håller på med och se om ni har några förslag till inköp med mera.
Jag håller på att göra en simulator. Jag har tillgång till källkod i programmet (det är racer, www.racer.nl) och tänkte modifiera den så att jag kan skicka ut lämpliga saker på en usb eller serieanslutning. Denna ska sedan vara kopplad till RC servon som styr några kolvar (jag gör inte själva byggandet/svetsandet) Jag stolpar upp några saker att göra:
Skriva ut grejer på port. Jag tror mig veta vad jag ska skicka ut (jag har hittat det i koden, ska nu bara skriva lämplig styrklass eller nåt). Nån som vet hur man skriver grejer till en usb port?
Köpa ett lämpligt kort som går mellan datorn och servona. Jag har tittat på dessa (observera att programmet troligtvis kommer köras på linux):
http://www.robotshop.ca/home/suppliers/ ... oller.html
http://www.phidgets.com/documentation/1001.pdf
Och sen har jag även tittat på Icecaps pic controller. Du får gärna göra reklam för den här, men jag tror personligen att det är lättare att köpa en av ovanstående kort. Kommentera och ge egna förslag!
Sen ska jag få "spelet" att fungera bra med en modell med små kolvar. När det är klart går jag till en fullskalig simulator.
Har ni några frågor eller input så skriv för glatta livet!
Jag håller på att göra en simulator. Jag har tillgång till källkod i programmet (det är racer, www.racer.nl) och tänkte modifiera den så att jag kan skicka ut lämpliga saker på en usb eller serieanslutning. Denna ska sedan vara kopplad till RC servon som styr några kolvar (jag gör inte själva byggandet/svetsandet) Jag stolpar upp några saker att göra:
Skriva ut grejer på port. Jag tror mig veta vad jag ska skicka ut (jag har hittat det i koden, ska nu bara skriva lämplig styrklass eller nåt). Nån som vet hur man skriver grejer till en usb port?
Köpa ett lämpligt kort som går mellan datorn och servona. Jag har tittat på dessa (observera att programmet troligtvis kommer köras på linux):
http://www.robotshop.ca/home/suppliers/ ... oller.html
http://www.phidgets.com/documentation/1001.pdf
Och sen har jag även tittat på Icecaps pic controller. Du får gärna göra reklam för den här, men jag tror personligen att det är lättare att köpa en av ovanstående kort. Kommentera och ge egna förslag!
Sen ska jag få "spelet" att fungera bra med en modell med små kolvar. När det är klart går jag till en fullskalig simulator.
Har ni några frågor eller input så skriv för glatta livet!
Senast redigerad av KajJeppe 5 februari 2007, 18:10:11, redigerad totalt 1 gång.
Chribbe: Just den delen är just det jag ska få hjälp med. Jag tittade på lite D/A omvandlare till serieport/usb/PCI också men de kostar runt 3000-5000 kronor verkar det som (samt att det kan behövas flera sådana, jag behöver minst 3 styrsignaler), mot ett USB->PWM (servo) kort som verkar finnas för sisådär 500 spänn (med åtta servosignaler). Hittar du nåt lämpligt sånt kort billigt och med minst fyra D/A omvandlare så länka!
Kan man inte låta servot styra ventilen rakt av? Lite smådum fråga men utsignalen från ett RC servo är väl ändå en analog signal? Behövs inga stora motorer till att styra ventiler antar jag. Jag ser dock din poäng med onödigt många komponenter.
Sen ska det av kostnadsskäl med mera vara pneumatik. Jag vet att det finns nackdelar med detta men det är detta vi ska köra på.
Kan man inte låta servot styra ventilen rakt av? Lite smådum fråga men utsignalen från ett RC servo är väl ändå en analog signal? Behövs inga stora motorer till att styra ventiler antar jag. Jag ser dock din poäng med onödigt många komponenter.
Sen ska det av kostnadsskäl med mera vara pneumatik. Jag vet att det finns nackdelar med detta men det är detta vi ska köra på.
ställer mig frågandes till varför hydralik?
lie balansering och man kan köra direkt på el
skissade lite ihop med en kompis, han ville ha en riktig flygsimulator
om man kör med tre axlar så kan man göra en ganska häftig stol,
en för vridning , lutning åt sidorna, gör man det rätt ska man kunna snurra flera varv utan bekymmer
en för luta fram bak
och om man har utrymme kan man göra en accelerations slinga som rör hela stolen fram och tillbaka på så mycket utrymme man har tillgodo, den ska göras så att när man bromsar åker stolen bakåt, och när bromsningen upphör eller man når mekansikt stopp så ska den sakta gå mot mittläge för att kunna göra en ny acceleration eller retr, nå hur det stavas
kunde man köra allt med gammal industriservodrifter vore det ganska enkelt rent elektriskt sett
funderade även på en fullösning att sno informationen direkt från fröjdepinnen så man kan annvända det till alla möjliga spel
lie balansering och man kan köra direkt på el
skissade lite ihop med en kompis, han ville ha en riktig flygsimulator
om man kör med tre axlar så kan man göra en ganska häftig stol,
en för vridning , lutning åt sidorna, gör man det rätt ska man kunna snurra flera varv utan bekymmer
en för luta fram bak
och om man har utrymme kan man göra en accelerations slinga som rör hela stolen fram och tillbaka på så mycket utrymme man har tillgodo, den ska göras så att när man bromsar åker stolen bakåt, och när bromsningen upphör eller man når mekansikt stopp så ska den sakta gå mot mittläge för att kunna göra en ny acceleration eller retr, nå hur det stavas

kunde man köra allt med gammal industriservodrifter vore det ganska enkelt rent elektriskt sett
funderade även på en fullösning att sno informationen direkt från fröjdepinnen så man kan annvända det till alla möjliga spel
grym jag har tänkt på allt det du säger. Har hållit på med detta några veckor nu. Det kan komma såna utökningar i framtiden.
Pneumatik (OBS!) är snabbare. Vi kör sug och tryck i kolven samtidigt för att det ska gå snabbt och inte skaka så mycket. Eftersom vi tänkte ha en rallycrossmodell så är det inte så farligt att pneumatiken skakar lite av sig själv heller.
Pneumatik (OBS!) är snabbare. Vi kör sug och tryck i kolven samtidigt för att det ska gå snabbt och inte skaka så mycket. Eftersom vi tänkte ha en rallycrossmodell så är det inte så farligt att pneumatiken skakar lite av sig själv heller.
-
- Inlägg: 7102
- Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
- Ort: Jamtland
Snabbare? Kör ni tryck och sug så måste det bli extra svårt att få precision i rörelserna. Jag tror nog att suget krånglar till det mer än nödvändigt, men ni kanske har en bra ide hur ni ska lösa reglerproblematiken där? Annars är ju inte pneumatik det ideela att reglera. Att skapa ett bra sug måste också till. Får man inte balans mellan tryck och sug verkar det inte som någon större vits, tycker jag.KajJeppe skrev:Pneumatik (OBS!) är snabbare. Vi kör sug och tryck i kolven samtidigt för att det ska gå snabbt och inte skaka så mycket. Eftersom vi tänkte ha en rallycrossmodell så är det inte så farligt att pneumatiken skakar lite av sig själv heller.
Tror nog att det går att få nog snabbt med motorer. Kraftiga motorer kostar en del men det gör pneumatik också. Det blir betydligt enklare att reglera på ett bra sätt med motorer.
Under tyck kan ju alldrig bli lägre än 1bar. Då är det bättre att höja tycket 1 bar om man vill ha mer fart på det.
Med tanke på denhär komentaren så tor jag inte att han har någon koll alls på regleringen.
"Kan man inte låta servot styra ventilen rakt av? Lite smådum fråga men utsignalen från ett RC servo är väl ändå en analog signal?"
Jag skulle nog försökt med hydraulik eller direkt el om jag skulle försöka.
Med tanke på denhär komentaren så tor jag inte att han har någon koll alls på regleringen.
"Kan man inte låta servot styra ventilen rakt av? Lite smådum fråga men utsignalen från ett RC servo är väl ändå en analog signal?"
Jag skulle nog försökt med hydraulik eller direkt el om jag skulle försöka.
Idén är att vi har cirka 0.5 bar på ovansidan och sen 8.5 bar på undersidan i neutralläge (OBS EXEMPELVÄRDEN). Vi kommer testa oss fram och se vad som blir bäst. Jag känner en snubbe som ska bygga det här med pneumatiken och han har visst gjort liknande grejer förr.
Ska tänka lite på motorer. Jag hade också tänkt på det men som när vi diskuterade det kändes det aldrig som nåt alternativ.
Tanken är/var att det ska finnas tre eller fyra små RC-servon (en till varje kolv) som jag bara ger börvärden till (max/min och allt emellan), sen ska dessa börvärden regleras ut på kolvarna (vilket egentligen inte är mitt problem).
Så danei: Nej jag har inte koll på regleringen eftersom det inte är min uppgift.
Ska tänka lite på motorer. Jag hade också tänkt på det men som när vi diskuterade det kändes det aldrig som nåt alternativ.
Tanken är/var att det ska finnas tre eller fyra små RC-servon (en till varje kolv) som jag bara ger börvärden till (max/min och allt emellan), sen ska dessa börvärden regleras ut på kolvarna (vilket egentligen inte är mitt problem).
Så danei: Nej jag har inte koll på regleringen eftersom det inte är min uppgift.
En vanlig pneumatikventil har ju bara 2 lägen. Av och på.
Vad ska du då med servot till? Tänkte du använda en kran istället för en vanlig av/på ventil?
Tror det skulle bli mycket enklare med en givare för positionen på kolven och en vanlig av/på ventil.
Då kan du nog använda interfacekortet de har på kjell.com eller bygg ett eget till parallelporten.
Vad ska du då med servot till? Tänkte du använda en kran istället för en vanlig av/på ventil?
Tror det skulle bli mycket enklare med en givare för positionen på kolven och en vanlig av/på ventil.
Då kan du nog använda interfacekortet de har på kjell.com eller bygg ett eget till parallelporten.
bara en dum fråga, mitt huvud idag är int vad det ska vara
hur är det tänkt att simulatorn skall vara uppbygd?
gärna en skiss
att snabbt reglera pneumatik är inte kul, visst kan det gå fort mellan två ändlägen, men för att få den snabbheten så sitter det i lite större kolvar en dämpzon som man kan reglera för att den inte ska dunka i ändlägena
dom som inte kör ändläge till ändläge har det svååårt, oftast så kör dom antingen med mottryck på retursidan eller vätskefyllda kolvar där luften styr vätskan via tv tankar
hur är det tänkt att simulatorn skall vara uppbygd?
gärna en skiss
att snabbt reglera pneumatik är inte kul, visst kan det gå fort mellan två ändlägen, men för att få den snabbheten så sitter det i lite större kolvar en dämpzon som man kan reglera för att den inte ska dunka i ändlägena
dom som inte kör ändläge till ändläge har det svååårt, oftast så kör dom antingen med mottryck på retursidan eller vätskefyllda kolvar där luften styr vätskan via tv tankar
Dennis: Nej det ska inte bara vara av/på utan allt emellan också. Förlåt om jag skrev fel där. Kalla det en kran då.
grym: Fullskal simulatorn ska ha tre eller fyra kolvar på c:a 700 mm styck. Den ska kunna luta max 30 grader (0.5 G). Hur det exakt ska se ut är inte bestämt men föreställ dig tre kolvar i en triangel runt förarsätet som sitter ganska vertikalt. Som jag sa jag vet om att det finns en massa nackdelar med pneumatik. Jag anade att ni skulle hacka en massa på detta. Det kanske blir starkare servon som styr direkt utan en massa luft efter alla kloka inlägg här.
grym: Fullskal simulatorn ska ha tre eller fyra kolvar på c:a 700 mm styck. Den ska kunna luta max 30 grader (0.5 G). Hur det exakt ska se ut är inte bestämt men föreställ dig tre kolvar i en triangel runt förarsätet som sitter ganska vertikalt. Som jag sa jag vet om att det finns en massa nackdelar med pneumatik. Jag anade att ni skulle hacka en massa på detta. Det kanske blir starkare servon som styr direkt utan en massa luft efter alla kloka inlägg här.
Hur menar du med dethär?
"Tanken är/var att det ska finnas tre eller fyra små RC-servon (en till varje kolv) som jag bara ger börvärden till (max/min och allt emellan), sen ska dessa börvärden regleras ut på kolvarna (vilket egentligen inte är mitt problem). "
Vi hackar inte. Vi pekar bara på troliga problem. Det skulle inte bli roligare om vi berömde dina idéer.
"Tanken är/var att det ska finnas tre eller fyra små RC-servon (en till varje kolv) som jag bara ger börvärden till (max/min och allt emellan), sen ska dessa börvärden regleras ut på kolvarna (vilket egentligen inte är mitt problem). "
Vi hackar inte. Vi pekar bara på troliga problem. Det skulle inte bli roligare om vi berömde dina idéer.
-
- Inlägg: 7102
- Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
- Ort: Jamtland
Jag kan väl börja med att berömma.
Skitkul projekt och bra jobbat med att analysera koden så
att ni kan gå vidare med hårdvaran. Jag var in och tittade på hemsidan och vad jag saknade var just den grejen ni gett er på. Visserligen var jag bara in ca 5min och kollade, så jag kan ha missat något.
Ska ni bygga en model med pneumatik så kommer den inte att bli så mycket billigare än fullskale projektet. Cylindrar, ventiler och kopplingar är inte så mycket billigare i mindre utföranden. Sen får ni köpa allt nytt igen, skulle till och med vilja påstå att ni inte kan ha samma rör ens.
Små motorer däremot kan ni köpa dussinet på en cylinder. Samma sak med småtransistorer mm. Kanske tar jag i lite men inte så väldigt......
Köper ni rätt slags interface till PC'n kan ni använda det hela tiden, så det är ingen extra utgift när ni ska bygga fullskala.
Edit: Med rör menar jag plaströr.
Skitkul projekt och bra jobbat med att analysera koden så
att ni kan gå vidare med hårdvaran. Jag var in och tittade på hemsidan och vad jag saknade var just den grejen ni gett er på. Visserligen var jag bara in ca 5min och kollade, så jag kan ha missat något.
Ska ni bygga en model med pneumatik så kommer den inte att bli så mycket billigare än fullskale projektet. Cylindrar, ventiler och kopplingar är inte så mycket billigare i mindre utföranden. Sen får ni köpa allt nytt igen, skulle till och med vilja påstå att ni inte kan ha samma rör ens.
Små motorer däremot kan ni köpa dussinet på en cylinder. Samma sak med småtransistorer mm. Kanske tar jag i lite men inte så väldigt......
Köper ni rätt slags interface till PC'n kan ni använda det hela tiden, så det är ingen extra utgift när ni ska bygga fullskala.
Edit: Med rör menar jag plaströr.