Sensorer till robot (robot SM)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
eriikh

Inlägg av eriikh »

En pic + en fotodiod är en ganska billig mottagare som också kan ställas in efter valfri frekvens 8) Annars vet jag inte... Det skulle väl vara att modulera 38Khzen så den bara reagerar på en sorts sändare...

Hmm, det här funkar egentligen bäst ifall man inte säger något, då kanske de andra inte ens kommer på att bygga anti-utstörningsmekanismer :wall:

En högtalare skulle kunna svepa allt mellan 20kHz och 100Khz så skiter det sig, farskost :P Roboten skulle vekrligen löpa amok....

Usch vad sugen man blir att ge sig in på det här.. Det är lite som ultralätt-klassen i robotwars (150g) fast utan vapen. Det finns väldigt mycket att kopiera från dem som körde med flipper. Jag såg dock ingen från förra året som använde det, varför då?

/Erik
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Det är nog inte så lätt att bygga en sån lätt flipper... jag har problem i 3kg klassen :D

//Daniel A
eriikh

Inlägg av eriikh »

Jag undrar vad den lättaste här väger?
Det är en (av flera) pneumatiska Bimba cylinder, borr: 7/16", slag: 1"
Ganska liten mao. Borde kanske funka i en robot? Blir ju en ganska grym utmaning att bygga... Annars finns det folk som använder legocylindrar modell large, kanske skulle funka?
Jag känner en stark lust att börja bygga :twisted: Fast det blir tills nästa år isf.

/Erik
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Hur funkar det med trycket? Lätta kompressorer finns knappast att få tag på. Använder man balonger som tryckbehållare?
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Man kan ju ta en liten aluminium (plast? :roll: ) tank o sätta i den, som man pumpar upp tryck i mellan varje rond.

//Daniel A
eriikh

Inlägg av eriikh »

Jag tror de använder bränsletankar till modellflygplan att hålla trycket i. Sedan laddar de på med CO2 för att få i lite mer i tanken. De kör med max tillåtna tryck för ants, 4bar. Fast i robotSM fanns det ju ingen regel så där är det så mycket som grejorna håller för som gäller :P Annars borde man kunna köra med CO2-patroner som finns till luftgevär, borde vara lätta att byta ut mellan ronderna.

/Erik

EDIT: Squiz3r var aningen före
Skriv svar