Första H-Bryggan!
"Måste man ha samma spänning in på basen på en MOSFET som den ska driva?"
Det Henry förklarar gäller N-FETar.
Med en P-FET som driver lasten blir det lite knepigare för den öppnar när spänningen på gate är några volt under matnings-spänningen, man måste alltså ge den lika hög spänning som matningen för att den ska vara stängd.
Det är spänningen mellan G och S som bestämmer hur mycket den ska öppna (gäller både N och P).
En liten tanke, kan det vara så att rc-servon kortsluter motorn när positionen är rätt för att den ska bromsa ordentligt?
Isf kan man drabbas av självsvängning om man inte gör bryggan så att den även kan bromsa.
Det Henry förklarar gäller N-FETar.
Med en P-FET som driver lasten blir det lite knepigare för den öppnar när spänningen på gate är några volt under matnings-spänningen, man måste alltså ge den lika hög spänning som matningen för att den ska vara stängd.
Det är spänningen mellan G och S som bestämmer hur mycket den ska öppna (gäller både N och P).
En liten tanke, kan det vara så att rc-servon kortsluter motorn när positionen är rätt för att den ska bromsa ordentligt?
Isf kan man drabbas av självsvängning om man inte gör bryggan så att den även kan bromsa.
Jag har hittat ett schema på en h-brygga som skulle kunna passa mig om man moddade den lite, men det står dock inte vad för MOSFETar dom använt.
http://www.robot-electronics.co.uk/htm/md03tech.htm
Scheman finns längst ner på sidan.
Jag har ändrat lite i shemat:

Vad tror ni om det här? Är jag ute och cyklar?
Oj oj! Såg just att jag missade jord, ska vara en mellan N-kanalerna
http://www.robot-electronics.co.uk/htm/md03tech.htm
Scheman finns längst ner på sidan.
Jag har ändrat lite i shemat:

Vad tror ni om det här? Är jag ute och cyklar?
Oj oj! Såg just att jag missade jord, ska vara en mellan N-kanalerna
Du menar att dom som säljer MD03 säger att man kan köra kontinuerligt, jag trodde du menade L6384'an.
Man kan säkert driva kontinuerligt med en MD03 men jag tror inte att picen driver L6384'an kontinuerligt för det går inte pga läckströmmar.
Som sagt vet jag inte hur länge bootstrap'en klarar av att hålla gaten hög men jag betvivlar att det är rekommenderat med några tiondels sekunder som det kan ta för ett servo att gå från ena sidan till andra.
Om servot gör en liten paus mellan varje puls så är det inga problem.
Man kan säkert driva kontinuerligt med en MD03 men jag tror inte att picen driver L6384'an kontinuerligt för det går inte pga läckströmmar.
Som sagt vet jag inte hur länge bootstrap'en klarar av att hålla gaten hög men jag betvivlar att det är rekommenderat med några tiondels sekunder som det kan ta för ett servo att gå från ena sidan till andra.
Om servot gör en liten paus mellan varje puls så är det inga problem.
Jag har inte hunnit mäta på något RC servo än, men snubblade över den här texten när jag ville veta skilnaden mellan analoga och digitala RC servon:
"Digital servos, at the user end, are controlled no differently than analog servos.
The difference is in how the servo motor is controlled via the circuit board (amplifier).
The motor of an analog servo receives a signal from the amplifier 30 times a second or at 30Hz.
This signal allows the amplifier to update the motor position.
Digital servos use a high frequency amplifier that updates the servo motor position 300 times a second or at 300Hz.
By updating the motor position more often, the digital servo can deliver full torque from the beginning of movement and increases the holding power of the servo. The quick refresh also allows the digital servo to have a tighter deadband."
Betyder inte det att drivaren i RC servot matar motorn med PWM???
Anväder själv bara analoga RC servon då de är ca90% billigare.
"Digital servos, at the user end, are controlled no differently than analog servos.
The difference is in how the servo motor is controlled via the circuit board (amplifier).
The motor of an analog servo receives a signal from the amplifier 30 times a second or at 30Hz.
This signal allows the amplifier to update the motor position.
Digital servos use a high frequency amplifier that updates the servo motor position 300 times a second or at 300Hz.
By updating the motor position more often, the digital servo can deliver full torque from the beginning of movement and increases the holding power of the servo. The quick refresh also allows the digital servo to have a tighter deadband."
Betyder inte det att drivaren i RC servot matar motorn med PWM???
Anväder själv bara analoga RC servon då de är ca90% billigare.
Det är ju sant. Men skulle L6384'an klara det det? Då är det väl pauser mellan pulserna även om spänningen är konstant.
Jag har mätt på ett servo med voltmeter, då är inte spänningen konstant för olika frekvenser (+5 till -5V) men det går väll inte att mäta på en PWM med voltmeter?
(Blir det någon slags medel spänning???)
Jag har mätt på ett servo med voltmeter, då är inte spänningen konstant för olika frekvenser (+5 till -5V) men det går väll inte att mäta på en PWM med voltmeter?
(Blir det någon slags medel spänning???)
Jag har testat att mäta på ett rc-servo utan motorn inkopplad.
Servo-armen står i mittläge och spaken på sändaren dras från ändläge till ändläge.
http://ake.myftp.org/forum/Oscilloscope_rc-servo1.avi
Så här ser det ut med en last på 50Ω istället för motor, nu ser man tydligt att det är pwm som går från -100% till 100%.
Svajet på signalen är spänningsfall från dom andra servona som är inkopplade på samma mottagare.
http://ake.myftp.org/forum/Oscilloscope_rc-servo2.avi
Enligt mina tester med mitt servo ligger duty-cycle på 100% om skillnaden mellan börvärde och ärvärde är >45grader.
"då är inte spänningen konstant för olika frekvenser (+5 till -5V)"
Frekvens på vad?
Servo-armen står i mittläge och spaken på sändaren dras från ändläge till ändläge.
http://ake.myftp.org/forum/Oscilloscope_rc-servo1.avi
Så här ser det ut med en last på 50Ω istället för motor, nu ser man tydligt att det är pwm som går från -100% till 100%.
Svajet på signalen är spänningsfall från dom andra servona som är inkopplade på samma mottagare.
http://ake.myftp.org/forum/Oscilloscope_rc-servo2.avi
Enligt mina tester med mitt servo ligger duty-cycle på 100% om skillnaden mellan börvärde och ärvärde är >45grader.
"då är inte spänningen konstant för olika frekvenser (+5 till -5V)"
Frekvens på vad?
Tack så mycket för svaren och tack Chribbe76 för mätningarna.
Så om det ska fungera måste jag köra med andra MOSFET drivare, eller?
Skulle det lösa lösa spännings frågan (med en drivare alltså) jag menar då ett servo ger 5V. Skulle drivaren fixa 12V till H-bryggan?
"Frekvens på vad?"
Oj! Tänkte nog lite knasigt.
Skulle nog villa hitta ett färdigt schema som skulle fungera till mitt projekt.
Jag är på tok för dåligt påläst om elektronik märker jag. Risken är väll att jag tar mig vatten över huvudet och lägger ner det hela.
Så om det ska fungera måste jag köra med andra MOSFET drivare, eller?
Skulle det lösa lösa spännings frågan (med en drivare alltså) jag menar då ett servo ger 5V. Skulle drivaren fixa 12V till H-bryggan?
"Frekvens på vad?"
Oj! Tänkte nog lite knasigt.
Skulle nog villa hitta ett färdigt schema som skulle fungera till mitt projekt.
Jag är på tok för dåligt påläst om elektronik märker jag. Risken är väll att jag tar mig vatten över huvudet och lägger ner det hela.