Fråga om laddbara Litium batterier
Jo det där var bra mycket mer avancerat än dom Airsoftbössor jag har öppnat...
Du mäter ström genom att koppla in dig med en multimeter inställd på strömmätning mellan + på batteripacket och +-ingången dit batteripacket ska vara kopplat, minus ska vara kopplad som vanligt, sedan håller du in avtryckarn och mäter vad strömmen är.
Anledningen till att jag vill att du ska mäta strömmen är för att se om det skulle vara möjligt att använda en LDO som regulator eller om man måste gå på mera avancerade (mer platskrävande) lösningar.
Du mäter ström genom att koppla in dig med en multimeter inställd på strömmätning mellan + på batteripacket och +-ingången dit batteripacket ska vara kopplat, minus ska vara kopplad som vanligt, sedan håller du in avtryckarn och mäter vad strömmen är.
Anledningen till att jag vill att du ska mäta strömmen är för att se om det skulle vara möjligt att använda en LDO som regulator eller om man måste gå på mera avancerade (mer platskrävande) lösningar.
Okej då är jag med. för jag har ju testat att spela med det tills det dog och då kunde man köra drygt 30 spel och ett spel är max 5 minuter men sedan så är det sällan man kör tiden ut. Så man kan teoretiskt säga 4 minuter. och då har det även gått en del tid imellan olika turneringar så batteriet har även tappat lite när det stått. Så jämfört med vanliga duracell batterier så är det grymt med mitt batteripack. Det skulle motsvara 25000kr i duracell om man antar att det går att ladda packet 500ggr.
Ändrar här istället för att skriva ett nytt innlägg. Nu har jag mätt det blev 0,75A det måste vara 750mah då va?
Ändrar här istället för att skriva ett nytt innlägg. Nu har jag mätt det blev 0,75A det måste vara 750mah då va?
Om det finns vettig regulator till själval logiken så är det nog bara din switch-trissa som möjligen kan ta stryk av den högre strömmen genom din motor vid högre matningsspänning - blir den het när du använder den? - av bristen på kylflänsar på dina bilder så verkar den bara ha en ON/OFF-funktionTrident skrev:jag vet inte hr kännsligt det är men jag har kört med 9,6V i ett år utan problem. Högre vågar jag inte gå ifall man bränner kortet det kostar dryga 400kr och det får man många batterier för *S* Jag har inte måtten på mitt batteripaket men jag ska kolla det senare. Det är ju självklart trångt att på in packet med. Men vikten gillar jag på dina paket. Ett cr123 väger runt 17 gram x 3 det är inte fy skam heller. måste veta bara att det ger 9V och inte tex 8,6 eller nått då blir det lite för slött. Jag testade med 6st dyra gp powerbanks AA batterier med laddare mm men när dom var full laddade så var dom precis som alkaliska batterier var när man skulle byta dom.Så 8 AAA löste problemet.
---
3 st LiIon i serie varierar mellan 12.3 volt fulladdat till 9 Volt i sluttampen, så din utrustning måste tåla detta utan haveri - nu kommer spänningen att sjunka en del när din motor harvar igång pga. inre resistansen i batteriet - men du har samma problem med alkaliska batterier.
Dina nuvarande NiMh batterier varierar runt 1.5 Volt nyladdade, varma ur snabbladdaren, runt 1.35 Volt när dom har vilat sig ett tag eller efter en kort urladdning och därefter ligger ganska stadigt runt 1.2 Volt större delen av kapaciteten och man bör bryta vid 0.9 Volt
- Det var denna skillnad mellan 1.2V och 1.5 Volt mellan NiMh och akaliska batterier som gjorde att du var tvungen att lägga på ett par extra NiMh-celler i din batteripack för nöjsam funktion.
- det betyder att din polspänning kan ha vart uppemot och tom. över 12 Volt när du trycker in dina varma nyladdade NiMh.batterier i din kasset, vilket i sig tyder på att det skulle funka med 3 st LiIon/Pol-celler i serie utan problem.
NiMh:
8x1.5 Volt = 12 Volt (precis nyladdade - det kan tom. vara över 1.6 Volt cell)
8x1.35 Volt = 10.8 Volt (efter en halv dags vila eller kortare urladdning)
8x1.2 Volt = 9.6 Volt ('bruksspänning')
8x0.9 Volt = 7.2 Volt (urladdat)
LiIon/pol
3x4.1 Volt = 12.3 Volt (nyladdade)
3x3.6 Volt = 10.8 Volt (när ca halva kapaciteten är förbrukad)
3x3.0 Volt = 9.0 Volt (tomt batteri)
- ser ut som det skulle kunna gå, dock så är LiIon-batteriet slutkörd och bör laddas i stadiet som är normal 'brukstakt' när du använde 8st NiMh.
Om du inte avänder skyddade celler så bör du komplemetera med en liten lysdiod, zener och motstånd som slocknar vid 9 Volt (i vila) och på så sätt indikerar att nu är det slutlekt med den här batterisatsen - annars förstör du LiIon-batteripacket då det i principt inte tål att djupurladdas en enda gång.
---
Nu vet jag inte hur mycket ström din maskin drar in action - är det över 1 ampere så tror jag inte av mig angivna vasonbatterier är så lyckat pga. den relativt höga inre resistansen, utan du bör nog titta på LiPol-batterier som används inom el-modelllflyget (där jagar dom vikt om något...) då en sådan 1.2 Ah-pack lätt kan kräka ur sig 30 ampere kontinueligt utan problem
- men räkna med en ganska stor påse pengar för sagda batterier och tillhörande avancerade laddare (varje cell måste laddas med individuell övervakning så att de är alltid på samma laddnivå per cell för att få hållbarhet)
Ojj det var ett ordentligt svar. Motorn drar 0,75a men den går inte kontinuerligt utan den går bara när man skjuter "Det är ett paintball magasin" Det sitter2 fotoceller som känner om det ligger boll i inloppet till pickan och varje gång man skjuter så sluts ju kresen och matar fram bollen. Det sitter ett litet brunt mostånd eller vad det är på motorn jag antar att det är någon form av skydd. Tyvärr så kan jag inte känna om motorn är varm för innan jag har skruvat isär allt så har den kallnat. *ler*
Jag tackar för hjälpen men jag får testa med 3st cr123 batterier jag antar att dom har skyddet i sig redan. Får handla loss i Ullared nästa gång det är ju lite billigare där nere.
Jag tackar för hjälpen men jag får testa med 3st cr123 batterier jag antar att dom har skyddet i sig redan. Får handla loss i Ullared nästa gång det är ju lite billigare där nere.
0.75A... då skulle det nog gå att använda en:
http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl? ... 225306.htm
om man sätter en liten alu-platta på baksidan som kylare.
och därmed reglera ner all spänning från li-po-packet över 9.5v till 9v, sedan vorde det lämpligt att ha ett underspänningskydd som bryter eller tänder en varningslysdiod när spänningen på cellerna har sjunkit till 9.5v (samtidigt som LDO'n inte klarar att reglera till 9 blankt längre, och en rätt lämplig tidpunkt att ladda batterierna...)
kanske inte den optimala lösningen, men å andra sidan kommer din bössa alltid att skjuta lika snabbt, från fullt till tomt batteripack.
http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl? ... 225306.htm
om man sätter en liten alu-platta på baksidan som kylare.
och därmed reglera ner all spänning från li-po-packet över 9.5v till 9v, sedan vorde det lämpligt att ha ett underspänningskydd som bryter eller tänder en varningslysdiod när spänningen på cellerna har sjunkit till 9.5v (samtidigt som LDO'n inte klarar att reglera till 9 blankt längre, och en rätt lämplig tidpunkt att ladda batterierna...)
kanske inte den optimala lösningen, men å andra sidan kommer din bössa alltid att skjuta lika snabbt, från fullt till tomt batteripack.
Kör man med dom skyddade Vason-batterier så behöver man inte bry sig om indikeringen mer än som varning - cellen går ned till 0.000 Volt när skyddskretsen slår av och enda sättet att få liv i den igen är att sätta batteriet i laddaren igen.. Det går inte att 'mjölka' eller någonting under en batalj - har det slagit av så är batteriet verkligen stendöd. - att tänka på...
Laddningen tar 3 timmar per cell. punkt.
Man får in ungefär 70% på den första timmen medans resterande 30% tar 2 timmar - denna regel gäller i stort sett alla LiIon/pol-batterier. Att höja laddspänningen hjälper inte speciellt mycket utan sliter bara på batteriet och kan tom. göra den farlig..
Frågan att ställa inför inköp är om 650 mAh räcker för en speldag eller om du måste köpa dubbel uppsättning - en uppsättning engångs CR123-batterier är alltid bra att ha som reserv så att man inte blir stående - men dessa har spänningen 3.0-3.2 Volt/cell som nya vilket betyder att dessa är under 9 Volt vid användning. köp _inte_ CR123 på bensinmack då dessa kostar där ca 100:- styck medans man köper i par för ca 60:- på clas i sjön.
CR123 engångsbatteriern rymmer ungefär 1200 - 1400 mAh.
Laddningen tar 3 timmar per cell. punkt.
Man får in ungefär 70% på den första timmen medans resterande 30% tar 2 timmar - denna regel gäller i stort sett alla LiIon/pol-batterier. Att höja laddspänningen hjälper inte speciellt mycket utan sliter bara på batteriet och kan tom. göra den farlig..
Frågan att ställa inför inköp är om 650 mAh räcker för en speldag eller om du måste köpa dubbel uppsättning - en uppsättning engångs CR123-batterier är alltid bra att ha som reserv så att man inte blir stående - men dessa har spänningen 3.0-3.2 Volt/cell som nya vilket betyder att dessa är under 9 Volt vid användning. köp _inte_ CR123 på bensinmack då dessa kostar där ca 100:- styck medans man köper i par för ca 60:- på clas i sjön.
CR123 engångsbatteriern rymmer ungefär 1200 - 1400 mAh.
och med alla frakter, tull och moms om man har otur etc. så är man snart uppe i 20-30 :-/st
är man inte storförbrukare som köper i 100-pack så tror jag Clas i sjön mm. får försörja mig när det gäller sådant i batteriväg. Hur eller hur så är det rent snuskiga överpriser på CR123 ute i handeln då batteritypen inte borde kosta mycket mera än ett akalinebatteri - att de kostar runt dollarn ute i världen visar vilka marginaler svenska handeln tar ut...
är man inte storförbrukare som köper i 100-pack så tror jag Clas i sjön mm. får försörja mig när det gäller sådant i batteriväg. Hur eller hur så är det rent snuskiga överpriser på CR123 ute i handeln då batteritypen inte borde kosta mycket mera än ett akalinebatteri - att de kostar runt dollarn ute i världen visar vilka marginaler svenska handeln tar ut...
men köper man ett par stycken åt gången på tex lighthound:
http://www.lighthound.com/index.asp?Pag ... rodID=1414
så lönar det sig jämtemot att köpa i sverige..
ville bara påpeka det så att han inte springer och köper 50st på classe för att klara säsongen på CR123, då finns det mycket pengar att vinna online.
Fast det är ju just i konsumentledet som det blir dyrt i sverige...
känner killen som driver den lokala delen av securitas-installatörer för deras
hemlarm, alla deras larmsensorer går på 123A, dom köper flera hundra åt
gången från duracells stordistrubutörer... då kostar dom inte 30kr/st...
http://www.lighthound.com/index.asp?Pag ... rodID=1414
så lönar det sig jämtemot att köpa i sverige..
ville bara påpeka det så att han inte springer och köper 50st på classe för att klara säsongen på CR123, då finns det mycket pengar att vinna online.
Fast det är ju just i konsumentledet som det blir dyrt i sverige...
känner killen som driver den lokala delen av securitas-installatörer för deras
hemlarm, alla deras larmsensorer går på 123A, dom köper flera hundra åt
gången från duracells stordistrubutörer... då kostar dom inte 30kr/st...
Tusentack för alla kanon bra svar. Jag tror att jag klarar mig på 650mah för på 1000mah hade jag kört drygt 3 turneringar och lite annat små latjande och testande och det motsvarar över 30 spel om man säger så och det är sällan man orkar med det på en dag om man inte kör riktigt korta och intensiva matcher. Sedan kostar ju bollen ca 24öre st och med en kapacitet på 15 bollar/sekund X 7 spelare så kan det ju gå åt en del boll på en dag. Nu s¨skjuter ju inte alla hela tiden men en back trycker kanske iväg runt 500-800 bollar per spel om han är riktigt snabb. Det finns inga finurliga batterihållare som man kan sätta dom 3 batterierna i klump? eller dags att bygga själv.
Meduza: Dom du länkade till är dom laddbara?
Meduza: Dom du länkade till är dom laddbara?
Svar nej, det var primära CR123A jag länkade till.
Bästa RCR123 (laddningsbara li-ion) kan man köpa från AW på CPF:
http://www.candlepowerforums.com/vb/sho ... p?t=140362
även ett antal andra udda storlekar på li-ion, både "protected" och "unprotected"
Bästa RCR123 (laddningsbara li-ion) kan man köpa från AW på CPF:
http://www.candlepowerforums.com/vb/sho ... p?t=140362
även ett antal andra udda storlekar på li-ion, både "protected" och "unprotected"