Etsa om ett gammalt kort?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Tekko

Inlägg av Tekko »

Bättre att testa koppartejp, eller helt sonika köpa ett nytt spel.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Går det inte bara att löda på tillklippta kopparfolie bitar på dom redan existerade ytorna?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

En idé som kanske låter konstig, men som fungerar:
Förtenna kontaktytorna! :)

Det håller naturligtvis inte för alltid, men något halvår iallafall, (även om man byter kassett ofta.) Jag provade för en tid sedan med ett minneskort till en synth. Trots att jag byter ofta och att kortet ligger helt öppet när det inte används så har det fungerat i snart ett år. Än så länge har jag inte märkt några problem. Synthen och kortet gjordes i mitten av 80-talet, så kontaktytorna var inte direkt de blankaste man set..... :)

edit: Eller kanske någon av dessa metoder? (Hittade länken i en tråd av Stuggi.)
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Tänkte också på det med förtenning men eftersom det var ett nytt kort han ville göra så lät det då som om kontaktytorna var så förstörda så att det i princip inte var någonting att lägga tennet på, så jag nämnde det aldrig. :?
Användarvisningsbild
luffare
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av luffare »

Meduza skrev:det man kan göra är att köpa koppartejp (används bla för glasinfattning) och skära till små remsor i samma bredd som kretskortets kontakter, trycka fast dom på kontakterna, sedan fram med lödpennan och lite! lödtenn, precis så att man löder fast och förtennar koppartejpen, men utan att öka tjockleken nämnvärt...

rätt pilligt, men det fungerar...
Så att tennet hamnar mellan tejpen och dom gamla resterna av kortets koppar?
Eller bara som ett litet lager på tejpen?
Användarvisningsbild
dayzleaper
Kontakt:

Inlägg av dayzleaper »

Finns ju en rätt trevlig färg på Clas Ohlson annars - artikelnummer 34-786. Det borde fungera, om inte färgen nöts bort efter ett tag. Fast iofs så räcker ju burken till ett par påstrykningar :)

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=256805
Skriv svar