Nybörjare: Borra kretskort med Dremel & hss-borr

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
rehnmaak
Inlägg: 2204
Blev medlem: 13 december 2005, 01:43:41

Inlägg av rehnmaak »

v-g skrev:Köpte kjells billigaste borrsats med 3 mm skaft eller vad det var för 60 spänn. Tänkte det duger sålänge, kör med dremmel på frihand och för mig har det funkat förrutom att en del hål blir sneda då enbart beroende på min hållning (har ej stativ).

Satsen var med en borr från 0,6 och uppåt.

Jag borrade med dessa borrar idag. Hur f*n man kan kalla dessa för hårdmetall? De höll 1/2 hål :evil: Första hålet blir fint på ovansidan men inte undersidan. Resterande blir det kratrar på... 1.0 mm var så slut efter 15 hål att det började ryka i de sista hålen.
Användarvisningsbild
Stinrew
Inlägg: 954
Blev medlem: 20 augusti 2006, 03:14:41
Ort: Motala
Kontakt:

Inlägg av Stinrew »

Menar du att du fick varmgång i borret när du borrade i kretskort?!!! Vilken SKIT :evil:
BMI
Gått bort
Inlägg: 496
Blev medlem: 31 juli 2006, 22:29:08
Ort: Halmstad

Inlägg av BMI »

HSS håller längre utan stativ..................
Hård metal håller längre med stadig montering och stativ ...................
Det är dubbelt så olika :)
Min erfarenhet före min... CNC är att ,, ett nytt HMB lätt bryts av ,om inte kortet sitter hårt fast i underlaget. Man bryter även borren i en cnc då o då
xxargs
Inlägg: 10189
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Inlägg av xxargs »

Att kalla dremmels stativ för stabil är nog att ta i, men bättre än inget i allafall.

hårdmetallborrarna - mina är från skrothinken från en kretskortsfabrik, när dom är så slöa att de inte längre river i hålens kanter som borras utan börja glasa, så måste de bytas, annars fungerar inte pläteringen bra - för hobbybruk är dom i samma klass som nya då det lilla slitaget knappt märks och instabiliteten i borrstativet är en tusenfaldigt större problem...

När man borrar 0.6, 0.7, 0.8 mm så skadar eller bryter man dom förståss väldigt lätt, och då har jag upptäckt att stumparna som är kvar, går att slipa om på diamantbryne (finaste möjliga sidan förståss), men som all borrslipning så är vinklarna svåra att få till bra vid frihand. Dessutom fuskade jag genom att slipa dessa under avsyningsmikroskop i jobbet - helt fantastiskt att se diamantkornen skära eller skrapa hårdmetallen nästa som om det vore kallt smör. Det handlar inte hur hårt man trycker vid slipning ock tror att ju hårdare man trycker, destå större avverkning, utan hur många gånger man cirkulerar vid slipning eller snarare sträckan borren framförs över diamantbrynets yta för en viss avverkning.

Så här efteråt verkar slipvinklarna på borrarnas skärytor inte vara så viktiga mer än att de fortfarande är skärande och inte avrundande/slitna, i allafall inte om det bara handlar om några hundratal hål på prototyp/hobbykort och man är villig att slipa så fort det börja gå sämre igen.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11105
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Inlägg av prototypen »

Jag har borrat 100-tals kort på fri hand med en noname borrmaskin från troligen ELFA som är snart 30 år. HM borrarna från ELFA är alldeles utmärkta men 0,8 mm eller klenare går lätt av. Varför borra klenare än 0,9 mm, på mina beställda PTH kort så har jag inget under 0,9 mm, det ska gå att löda loss komponenter också. Är hålet för tigth så är det ett elände.

Jag hade ett stativ en gång med det bara bröt av borrarna då styrningen var alldeles för glapp.

Prototypen
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 31535
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Lödde ihop en byggsats här förut för en gångs skull, och hålen var ju gigantiska! 1mm till vanliga hålmotstånd är ALLDELES för stort. Går ju åt 7 kilo lödtenn, och det tar längre tid att löda = varmare komponenter.
Och varför skulle man vilja avlöda komponenter på något man byggt själv?
Enda gången jag kan tänka mig är om en komponent gör sönder, men då klipper jag av benen ändå så avlödning går som en dans.
0,5 till smådioder, 0,6 till de flesta komponenter inkl. IC. 1N4001 bör ha 0,8, och IDC-kontakter 0,9. Det är precis så man kan trycka i dem, och de sitter kvar bra för att vända på kortet och löda. Underbart. :)
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43251
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping

Inlägg av sodjan »

> HM borrarna från ELFA är alldeles utmärkta...

Det är de säkert, men lite dyra, över 60:-/st (0.50 mm över 100:-/st !)
Jag försökte få fram fabrikatet vid ett tillfälle, men körde fast hos
någon importör som inte förstog varför just det var intressant.... :-)

> 0.6, 0.7, 0.8 mm så skadar eller bryter man dom förståss väldigt lätt,

Personligen tyckar jag att man måste ner under 0.50 för att det ska bli
ett problem. Jag har kört 0.20, 0.25, 0.30 mm i mitt standard Dremel
stativ utan *större* problem. Visst, om man forcerar lite så bryts de.
v-g
EF Sponsor
Inlägg: 7875
Blev medlem: 25 november 2005, 23:47:53
Ort: Kramforce

Inlägg av v-g »

rehnmaak:Konstigt det var dennasats jag köpte. Står welleman inuti platslådan man fick den i. Ingen borr var vind och de skär genom plattan som smör man behöver inte ens trycka (vikten på dremmelkopian är mer än nog). Kan det vara så stor variation?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 31535
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Det var precis den satsen jag köpte först. Den jag fick var rena skräpet. 80% var vinda, och ingen var vassare än att det blev kratrar runt hålen. Och kopparen på andra sidan fläktes bara upp, som med ett HSS-borr.
rehnmaak
Inlägg: 2204
Blev medlem: 13 december 2005, 01:43:41

Inlägg av rehnmaak »

v-g>>> Just den var det jag körde med. Resultatet blir precis som MadModder beskriver.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11105
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Inlägg av prototypen »

JAJA,

Ni köper satser för 59 spänn då ni behöver en borr och så är det bara skräp.
Jag köper den borr jag behöver för 60 och borrar.

Prototypen

Till Sodjan, Elfas service kostar och det är den värd.
v-g
EF Sponsor
Inlägg: 7875
Blev medlem: 25 november 2005, 23:47:53
Ort: Kramforce

Inlägg av v-g »

Prototypen:Jag köpte den mest som en test och för att jag behövde borrarna direkt. Än sålänge duger satsen ju bra alltså fyller den ju sin funktion.

MadModder & rehnmaak:Eftersom man läst massor om hur usla dessa borrar är så kollade jag innan jag borrade ett endaste hål och borrarna _ÄR_ raka.

Frågan är hur kan variationen vara så stor? Vann jag på borrlotto eller är min kräsenhet för låg kanske? Tyvärr kan jag inte fota av kortet jag borrat (är på jobbet i 10 dagar till :cry:) så tills dess får ni hålla er om intresset finns kvar :roll:
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 31535
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Vi och vi... Jag köpte satsen från Kjell och blev besviken, för att inte säga förbannad.
Fixade borr av Sodjan, och nu är allt frid och fröjd. :)
rehnmaak
Inlägg: 2204
Blev medlem: 13 december 2005, 01:43:41

Inlägg av rehnmaak »

v-g>>> Borrade du glasfiber?

Nåja, jag brukar brukar inte göra mönsterkort men jag tänkte att jag skulle prova i vart fall. Jag trodde nog att ett 10-tal hål skulle de kunna orka med i alla fall.
v-g
EF Sponsor
Inlägg: 7875
Blev medlem: 25 november 2005, 23:47:53
Ort: Kramforce

Inlägg av v-g »

rehnmaak:Något 20tal hål är i glasfiberlaminat ja men de flesta är i dessa kort. Fast i såna håller väl även en HSS för "evigt" eller?

Skumt iaf. Har som tur är inga fler glasfiberkort som ska borras (det glasfiberkortet jag hade var från en gammal byggsats som blitt liggande pga den ~1 mm borr som följde med inte riktigt var anpassad för en 500W slagborr :?) Men tänker ändå inte fresta turen så jag håller mig (med dessa borrar) på icke-glasfiberkorten.
Skriv svar