Ritning på cnc Bra eller dålig?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Rocky_AL

Inlägg av Rocky_AL »

En sak trodde jag att jag kunde iaf men tydligen inte. Har läst på geckodrive att man ska ha 4-20ggr så hög spänning till styrkortet som motorns lindningsspänning och att man måste ha ett motstånd på driven sen, men ditt styrkort kanske fungerar på ett annat sätt eller? Funderade på att köpa 57STH56 paketet (1955:-) om bygget nu blir av, det verkar som om jag borde läsa på mer först. :oops: men vad ska jag ha för spänning på styrkortet för att få ut rätt spänning osv till motorerna? Om man bara läser av grafen på din hemsida så borde väl spänningen vara ca 4V på vref.

Hmmmm medan jag skrev det där så började nog kugghjulen att snurra i huvudet :) Spänningen på styrkortet kan vara vad som helst bara man har rätt motstånd på vref eller? Och man vill ha så hög spänning på kortet som möjligt så att den kan arbeta upp strömmen till motorn snabbt 8)
Är det inte så också att, har man högre spänning så behövs det mindre ström.

Sedan har jag sett att många som har byggt cnc maskiner med runda stänger som guidning har klossar i ändorna så man kan reglera possitionen. Något sånt får det nog bli för mig också sedan får jag ha kulbussningar så att det rullar fint.
Rocky_AL

Inlägg av Rocky_AL »

Jag har designat en ny konstruktion som jag tror kan fungera. Den förra var för beroende av exakthet vid tillverkning så därför har jag kollad runt lite på andras byggen och gjort följande ändringar:
http://img169.imageshack.us/img169/9513/cnc14zh3.jpg
http://img279.imageshack.us/img279/7043/cnc11nb1.jpg
http://img279.imageshack.us/img279/7719/cnc12xx7.jpg
http://img279.imageshack.us/img279/6974/cnc13hg6.jpg

Istället för att ha 10mm axelstål så har jag 20mm, detta bör nog hålla min konstruktion stabil. För att kunna justera axlarna så har jag skruvar i ändorna så att jag kan justera exakt rätt. Sedan vad det gäller glidandet på dessa axlar så har jag tänkt mig att använda kulbussningar förslagsvis från mekanex. En annan ny grej som är den stora ändringen är att jag upptäckte ironbills fina aluprylar så nu ser det mera ut som en riktig cnc :D
Något som inte syns på bilderna är att jag även tänker ha liknande skruvgrejer i ändorna på den gängade staven och kullager som den sitter fast i.
Jag ska möjligen ta bort en av stängerna på z-axeln för det verkar vara lite overkill att ha två på denna speciellt eftersom y-axeln bara har en.

Så vad tror du som läser och tittar på bilderna? Bra dåligt? Själv tycker jag att det borde fungera. 8)
Användarvisningsbild
pcmper
EF Sponsor

Inlägg av pcmper »

Tag inte bort den ena linjärstyrningen för Z utan lägg isället till en för X.

Jag hade innan en rails för min Z, nu har jag ändrat till två och det gör stor skillnad på Precisionen :)
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Antingen så bygger du den exakt som du har ritat, och ändrar på det som inte blev bra till ditt nästa bygge. Eller så kopierar en annan som du vet fungerar på en gång.
Rocky_AL

Inlägg av Rocky_AL »

Skulle ju kunna vara en bra ide att ha en extra styrning på x-axeln då den är bredast men kulbussningar är då inget som man köper för några kronor precis så jag försöker att ha så få som möjligt. Faktum är att jag har funderingar på att inte ha några kulbussningar alls på z-led eftersom det egentligen inte kommer att vara någon belastning på dessa styrningar. Vad kostar en kulbussning för 20mm axlar ungefär btw? 2-300:-?
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

OK, du vet nog bäst vad du vill ha och behöver. Man lär sig mycket på att provbygga praktiskt. Allt kan inte göra i ett CAD-program, hur avancerat det än är.
Rocky_AL

Inlägg av Rocky_AL »

Nu är jag tillbaka med en ny fråga :D
Jag har funderat på att ha hjul som glider längs med axelstålet.
Något i denna stil:
http://img431.imageshack.us/img431/382/hjulyf8.jpg
Inte så fin bild kanske men ni förstår nog konceptet iaf. Hjulen tänkte jag att man kunde göra med kullager i liten storlek.
Själv tror jag att det är lättare att ha kulbussningar men det kan vara svårt att få till rakt. Å andra sidan så är det nog inte så lätt att böja en plåt precis lagom mycket och sedan sätta på en massa hjul rakt.
nanopile

Inlägg av nanopile »

Kan du inte sätta ett fyrkantsrör och kullager mot dem i triangelmönster?
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Rocky_AL skrev:Nu är jag tillbaka med en ny fråga :D
Ny fråga, hmm... Tycker jag har läst det förut???
nanopile

Inlägg av nanopile »

Om fyrkantsrör o kullager?
jo, jag har andvänt det själv, om det nu är mig det kommer ifrån.
Rocky_AL

Inlägg av Rocky_AL »

jojje skrev:
Rocky_AL skrev:Nu är jag tillbaka med en ny fråga :D
Ny fråga, hmm... Tycker jag har läst det förut???
Man får ju inte skrämma iväg alla genom att posta en miljon frågor från början :lol: :wink:
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Kanske uttryckte mig fel. Jag menade förståss den och inte det.
Skriv svar