Ytmonterad JY822. Vad är det?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor
Inlägg: 2570
Blev medlem: 29 mars 2004, 23:09:55

Inlägg av björn »

benen stämmer väl inte med 2SK208.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23721
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

Inte kapseln heller för den delen.


Annars så får man väl kanske helt enkelt bara slänga dit någon liten mosfet i ungefär rätt storlek och typ och se om det hela går att sparka igång. Har sett några komponenter i den kapseln på något kretskort jag har liggandes här hemma och som med stor sannolikhet är en mosfet. Vet dock inte om det är P eller N typ men det går ju att kolla upp.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Om du har tid så får du hemskt gärna göra det. :)

Jag har kollat på kretskort som kan tänkas ha MOSFET'ar, men jag vet inte vad dessa är för något:
* BC RM (Samma sorts kapsel.)
* IRFU020 I[diodsymbol]R 023A 58 19 (Aningen större kapsel.)
* MIP0210 923 (8-pinnars IC-krets. Inte ytmonterad.)
* 1431T 954 (TO92-kapsel.)

Det närmaste jag kom i komponenthyllan var TC4427CPA (FET Driver 1,5A.) Inte riktigt rätt tyvärr.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23721
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

Om det är som Icecap säger att det är en switch historia så borde det gå med i det närmaste vad som helst i P mosfets väg, men det är det sista som man testar för att ev minska risken att förstöra något.

Skall dock se när jag får lite tid över om jag kan hitta något i P utförande sittandes på något kretskort. Har en del liggandes nämligen allt från moderkort till hårddiskskort.


BC säger SMD-sidor är en zenerdiod, RM finns det ingenting om.

IRFU020 är med stor sannolikhet en mosfet av något slag, vet inte om den är P eller N typ. Är den ytmonterad eller i TO220-kapsel? Diodsymbolen är för övrigt International Rectifiers logo.

MIP0210 verkade vara en mosfet kontroller IC.

1431T säger mig är en justerbar zenerdiod då dessa normalt heter 431 och är just i en TO92-kapsel.




Edit: Blev tyvärr inget napp, hittade en hel del N varianter men inte en enda P.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

IRFU020 är hålmonterad. 5x6mm i storlek. Ser ut som en krympt TO220 fast med ca 2mm lång "vinge" utan hål.

Synd att du inte fick napp. Jag får nog testa att lägga upp en efterlysnings-tråd om P-MOSFET'ar. Minns inte om jag skrivit det men kortet med den brända komponenten kommer från en TFT-skärm av märke Nokia 500 Xa.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23721
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

Knepig variant, låter som en som skulle vara ytmonterad. :) Men det verkar vara en mosfet, hittade dock bara IRFU024 men det var ialf en mosfet men tyvärr den också av N typ.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Har uppdaterat schemat en aning:
Bild

Kopplingen vid både MOSFET'en och Z3p (B i schemat) känns en aning mer logisk nu, för visst kan man nästan slå fast att det är en MOSFET vid det här laget?

(Pin1 på 74LVC14AD är en ingång.)
R3 är förresten på 100ohm.


edit: Jag tittade på sodjans auktioner. Han hade en P-MOSFET: IRF9640 (71-164-78 hos Elfa.) Datablad.
Jag är inte så jättebra på MOSFET'ar, men skulle den fungera? Den är visserligen inte ytmonterat, men det är bara en detalj. :)

edit 2: Knappade ihop en liten efterlysnings-tråd här. :)
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26227
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

Jag tror inte på det schema till 100%!

Mitt-benet på dessa MOSFET är alltid kopplat till Drain!
Så som det är kopplat ger att det är en N-MOSFET, detta medför att MOSFETen används som source-följare vilket i sin tur ger att styrspänningen ska bli högre än matningsspänningen. Detta kan dock mycket lätt ske så det är OK.

Vad jag är tveksam till är att C1 på ena sidan sitter till GND (helt OK) men på andra sidan bara sitter till "den mystiska" och B. Som jag ser det MÅSTE just denna ledning vara själva matningen till denna biten.
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43205
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Inlägg av sodjan »

Vad har pinne 11 och den omärkta i kontakten (?) för funktion ?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Hela den kontakten går till ett kort med switch-regulatorer mm. Vet inte vad pinnarna har för funktion. Jag skulle kunna mäta, men det enda resultatet man kan få är ju spänning eller inte spänning och det kanske inte säger så mycket.

Blockschema:
Bild
Den omärkta kontakten i schemat är alltså den som förbinder "grafikkortet" (som komponenterna i schemat sitter på) med spänningskortet.


Jag har äntligen lyckats spåra vart R2 tar vägen. Den går till pin13 i VGA-kontakten, dvs Horizontal Synchronization. Vet att en skärm går ner i strömsparläge om man plockar bort sync-signalen, så kopplingen kanske stänger av diverse spänningar på korten när skärmen ska gå ner i sparläge.


Det jag ritat upp i schemat är med största sannorlikhet inte helt fullständigt. Fyrlagers-kort är inte så lätta att spåra direkt, så det saknas säkert komponenter. Däremot är jag 90% säker på att det jag ritat upp stämmer.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Jag har lyckats hitta lite info om TFT-displayen nu.

Pinout för TFT-displayen:
Philips/Hosiden HLD1506
(Har inte gått igenom allt än så jag vet inte vilken kontakt de menar.)

Är inte helt säker, men en del spår leder till DataDisplay och Horizon som säljer såna här displayer. Ska maila och kolla.

Hela TFT-displayens nummer är HLD1506-014140. Första halvan har gett många sökträffar, men inte när jag lägger till siffrorna efter strecket. På en lapp står det "Hosiden and Philips Display corp."
DeeJayPA
EF Sponsor
Inlägg: 1384
Blev medlem: 4 december 2004, 21:17:57
Ort: Luleå

Inlägg av DeeJayPA »

Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Det skulle det kunna vara. Vad jag vet så verkar det som att det kan vara en lämplig ersättare iallafall.

Tackar!
Skriv svar