TV-out autoswitch

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Då kan man väl skriva det typ. "på frågan om xxxx så kan jag bara svara att...."
noratx
Kontakt:

Inlägg av noratx »

Kom på ytterligare en sak ang. scart och tv, så istället för att öppna en ny tråd så kör jag det här med.

Om jag använder mig utav svhs utgången på mitt grafikkort, samt medföljande svhs converterm så blir bilden på tv'n svartvit.
Finns det något man kan göra åt detta eller är det helt enkelt en för gammal tv?
använder jag compositutgången så får jag däremot färgbild.
Jag minns inte hur bilden blir om jag skippar convertern å kör på svhs kabeln rakt in i en scartkontakt med svhs ingång, och har ingen möjlighet att testa detta nu heller då jag saknar både scartadapter för det ändamålet samt en svhs kabel, däremot kan jag säga att det inte blev färg, men om det inte blev någon bild als, eller om det bara var svartvit då mins jag inte.

Jag kan även tillägga att på en av mina tv-apparater så får jag inte färgbild när jag pluggar in mitt PSX med multix, då blir det svartvit, på andra tv'n däremot så blir det färg.. om det kan vara till någon hjälp.

Tv-apparaterna är av märkena Finlux och Philips.

hoppas att någon kan hjälpa mig med detta.
henkebenke

Inlägg av henkebenke »

Är du säker på att du kör PAL i SVHS fallet?

Vad gäller psx så kanske det är så att du har en RGB-kabel vilket den ena tvn inte stöder. Eller så spelar du ntsc-spel som den ena tvn inte stöder.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Varfrör använda svhs om det finns en composit utgång?

Angående citerandet så går det ju att göra manuellt också.
Men jag är emot att försöka göra allt idiotsäkert.
noratx
Kontakt:

Inlägg av noratx »

Henke: Jag är 1000% säker att det är så.
Å ja, det är importspel NTSC jag lirar.

Danei: Anledningen till att jag frågade är att jag även äget ett sk "X-card" som inte har nåfon compositutgång.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

aha då fattar jag. Jah har sett en del SVHS -> composit adaprar. Men de är ju inte en perfekt lösning. TVn går över till SV läge om signalen är för dålig. Det kan vara det du har råkat ut för.
noratx
Kontakt:

Inlägg av noratx »

Ok.
Det värsta är att jag har testar 3 olika adaprtar, ingen ger färg.
iofs så kan det ju vara rgb kabeln jag använder kanske?

TIll compositlösningen så använder jag en RGB kabel från playstation (med kontakter för att ta in/ut ljud + video.
kan kanske vara det då.
ska ta å köpa mig ett "dvd kit" på clasolsson på onsdag när det landar in lite pengar på mitt konto.
Förhoppningsvis så funkar det då.. dock betvivlar jag det.. =(

Finns det inget annat man kan göra tro?
något fulhack nånstans eller så?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Det kan vara så att den ena teven inte klarar S-video, då blir det svart/vitt när man kör in en sådan signal, eftersom chroma-signalen då inte tas emot, bara luminans. Luminansen går in på composite-pinnen i scart-kontakten.
stormbringer

Inlägg av stormbringer »

Jag hade problem med mitt geforce3 ti200.. Har en s-video ut & rca ut för ljudet till en scart-plugg.. Fick inte heller färg, löste genom att välja composite output istället för s-video eftersom min tv inte vill ha s-videosignal.

Jag kör alltså fortfarande med samma kabel & utgång, men med kompositsignal istället.
Skriv svar