Jag är som amatör i programmering lite avundsjuk på er som gått vidare med C-programmering. Jag har programmerat assembler till Z80, 68xx och nu AVR ibland även lite andra språk. Varje gång jag byter platform ser jag hur klockan snurrar. Jag upplever det i varje fall som om det är mera jobb med att byta språk än att byta mcu eller annan hårdvaruplatform! Är det någon som är av annan åsikt?
Hur många timmar tror t.ex. ICECAP det tar innan du är lika produktiv på din nya platform?
Min tröst när tiden inte räcker till för ett nytt språk är att tänke på Steve Gibson. Han har under årens lopp producerat en hel del assemblerkod. Dock ej så mycket för mcu. Under den berömda DDOS-attacken
www.grc.com/files/grcdos.pdf (intressant läsning)
mot hans hemsida, skrev han på en två tre timmar sådär ihop en brandvägg i assembler eftersom den han och ISP hade inte klarade av den trafikmängd han fick på sig. Kanske det hade tagit en timme att göra med C, men jag är imponerad över vad han åstadkom, de flesta skulle nog få hålla på dagar kanske veckor.
Med det vill jag säga att det är inte vilket språk man programmerar i som är det viktiga, utan med vilken förmåga man skriver.