Nybörjare på microprocessorer
Nybörjare på microprocessorer
Hej!
Jag är en glad amatör som precis börjat leta mig in i microprocessorvärden. Dock så har jag några små funderingar.
Hur är det med jobb för folk som jobbar med inbyggda system? Är det många på detta forum som jobbar med just det eller är det mest hobbyverksamhet?
Vilken nybörjarbok skulle ni rekomendera? (Helst inom AVR då jag har programmerat C i väldigt många år).
Är STK500 fortfarande aktuell eller finns det något "modernare" utvecklingspaket som är bättre?
Tacksam för svar/Erik
Jag är en glad amatör som precis börjat leta mig in i microprocessorvärden. Dock så har jag några små funderingar.
Hur är det med jobb för folk som jobbar med inbyggda system? Är det många på detta forum som jobbar med just det eller är det mest hobbyverksamhet?
Vilken nybörjarbok skulle ni rekomendera? (Helst inom AVR då jag har programmerat C i väldigt många år).
Är STK500 fortfarande aktuell eller finns det något "modernare" utvecklingspaket som är bättre?
Tacksam för svar/Erik
Börja här:
http://www.elektronikforumet.com/wiki/i ... ontrollers
Kolla sedan:
http://www.mikroe.com/en/compilers/
vika enligt mig gör mycket bra program.
Edit: rättade ett stavfel
http://www.elektronikforumet.com/wiki/i ... ontrollers
Kolla sedan:
http://www.mikroe.com/en/compilers/
vika enligt mig gör mycket bra program.
Edit: rättade ett stavfel
Senast redigerad av lgrfbs 12 november 2006, 23:36:02, redigerad totalt 1 gång.
-
- EF Sponsor
Denna bok kan kanske vara nåt http://www.smileymicros.com/
STK500 funkar bra om man vill ha färdig hårdvara, annars är AVRISP MKII en billig programmerare som tar de flesta AVR-kretsar. AVR Dragon är en mycket billig emulator, som dock är något begränsad.
STK500 funkar bra om man vill ha färdig hårdvara, annars är AVRISP MKII en billig programmerare som tar de flesta AVR-kretsar. AVR Dragon är en mycket billig emulator, som dock är något begränsad.