Debuga-med pic
Jag hade ett sånt en gång, men jag minns inte vad det hette. Någonstans på hårddisken har jag ett annat som visar asciitecknen förutom på koder <32 som visas som hex. Ska se om man kan ställa in det att alltid visa hex om jag hittar programmet.
Det är iofs enkelt att göra ett sånt som ni vill ha i visual basic.
Det är iofs enkelt att göra ett sånt som ni vill ha i visual basic.
Mjo, RS_link kostar ju några kronor. annars går det att göra själv. Ett tips är att göra den som RS-linken och ha 4 pinnar ner så man snabbt kan debugga koden.
http://homepage.hispeed.ch/peterfleury/avr-uart.html Räcker är allt du behöver (exkl AVR:en AT90S8515)
Hoppas det hjälpte. Och ASM kod som passar dig kan du nog hitta snabbt på google
http://homepage.hispeed.ch/peterfleury/avr-uart.html Räcker är allt du behöver (exkl AVR:en AT90S8515)
Hoppas det hjälpte. Och ASM kod som passar dig kan du nog hitta snabbt på google

Pinne 7 och 8. Kolla länken http://www.jescab.se/ICSP.html längst ner på sidan. Det är dock inga kablar dragna på dessa default, så du får löda dit ett par själv i din D-15 Sub eller använda en D-15 kontakt med flatkabel från en gammal gameport som beskrivs ovan på samma sida.
Mats
Mats
Hum, ProgrammeringsPICen? Om du menar den som sitter i WISP628:an så skall du defenitivt inte plocka ur den. Den passar signalerna (RX/TX) vidare till 232-kretsen på Wispen. Du behöver inte igentligen göra något, du kan ha alla ICSP tåtar kvar på ditt experimentkort/labbplatta eller vad du nu har det.
Naturligtvis kan du inte programmera PIC:en samtidigt som du skickar/tar emot data, men du behöver inte byta och plocka med tåtarna beroende om du skall programmera eller skicka data via RS232. Detta sköter Wispen om automagiskt.
Mats
Naturligtvis kan du inte programmera PIC:en samtidigt som du skickar/tar emot data, men du behöver inte byta och plocka med tåtarna beroende om du skall programmera eller skicka data via RS232. Detta sköter Wispen om automagiskt.
Mats
Jahaja, fasen vad mycket det hinner hända bara för att man är ledig en dag... 
> det ska vara ett program som bara är till för att ta emot "debugningar"
> så att man inte behöver instalera hela TE.X MPLab..)
Det här är lite konstigt. Dels så har du väl redan MPLAB installerat !?
Men sen så kan inte MPLAB i alla fall användas till det du beskriver...
> RS-Link: ja... den va ju inte billig...
Det där priser ska jag ända, det är inte aktuellt.
150:- tar jag i dag.
Eller om du vill bygga lite själv : http://www.tradera.com/auction/auction. ... d=35213101
När det gäller möjligheten att köra seriadata genom Wisp628, kolla
readme filerna om XWisp2 (om ni använder det) angående stödet för det.
Jag tror dock att det har lagts tillbaka i senaste versionen av firmware,
om jag inte minns fel...

> det ska vara ett program som bara är till för att ta emot "debugningar"
> så att man inte behöver instalera hela TE.X MPLab..)
Det här är lite konstigt. Dels så har du väl redan MPLAB installerat !?
Men sen så kan inte MPLAB i alla fall användas till det du beskriver...
> RS-Link: ja... den va ju inte billig...
Det där priser ska jag ända, det är inte aktuellt.
150:- tar jag i dag.
Eller om du vill bygga lite själv : http://www.tradera.com/auction/auction. ... d=35213101
När det gäller möjligheten att köra seriadata genom Wisp628, kolla
readme filerna om XWisp2 (om ni använder det) angående stödet för det.
Jag tror dock att det har lagts tillbaka i senaste versionen av firmware,
om jag inte minns fel...
Från changes.txt från senaste kittet ,
Är dock lite osäker på om det är rellevant.
Har själv aldrig använt det, kör alltid med "separat" MAX232...
EDIT: Ver 1.6.1 ?? Den är väl riktigt gammal...
Kod: Markera allt
1.9.1 06 Sep 2006 - Wisp628 firmware 1.11 provided, re-establishing
the passthrough AUXI facility.
- Passthrough AUXI command accepted when detecting
Wisp628 firmware 1.11.
Har själv aldrig använt det, kör alltid med "separat" MAX232...
EDIT: Ver 1.6.1 ?? Den är väl riktigt gammal...
Kan vara så att den är gammal, men den är länkad från din sida...
Efter att ha läst på lite så verkar det som att versioner innan 1.8.00 har stöd för seriekommunikation. Ett av dessa kommandon, Auxi, åter infördes i senaste versionen (1.9.1)
För att få full funktionalitet för detta bör man alltså använda en äldre version (om man nu inte behöver lite av den nya funktionaliteten för annat..) här är ett klipp om de olika seriekommunikations moden som finns:
Efter att ha läst på lite så verkar det som att versioner innan 1.8.00 har stöd för seriekommunikation. Ett av dessa kommandon, Auxi, åter infördes i senaste versionen (1.9.1)
För att få full funktionalitet för detta bör man alltså använda en äldre version (om man nu inte behöver lite av den nya funktionaliteten för annat..) här är ett klipp om de olika seriekommunikations moden som finns:
Kod: Markera allt
PASS [ B67T | B67I | AUXT | AUXI ]
The Pass command puts the target in run mode and enables serial line passthrough. This is useful when another terminal program will be used to communicate with the target without the need to remove the Wisp628 programmer.
The mode argument determines for the Wisp628 programmer how the programmer passes the serial line to the target:
* B67T target pin PGC (frequently B6) is the targets serial input, target pin PGD (frequently B7) its serial output. The polarity is the same as on an RS232/V.24 line (as if the target uses a non-inverting interface).
* B67I PGC (B6) is serial input, PGD (B7) serial output. The polarity is the the inverse of a RS232/V.24 line (as if the target uses an inverting interface, like a MAX232).
* AUXT the programmers auxiliary lines are used, using true polarity (see note 2).
* AUXI the programmers auxiliary lines are used, using inverted polarity (see note 2).
Jo, det är en lite gammal text, men det står också att man ska
gå till www.robh.nl och ladda ner, och då får man alltid den
senaste versionen.
Det stämmer nog att seriekommunikationen försvann när stöd
för ett större antal nyare PIC18 las till i Ver 8.någonting.
Men som sagt, det ser ut att fungera i den senaste vesionen...
gå till www.robh.nl och ladda ner, och då får man alltid den
senaste versionen.
Det stämmer nog att seriekommunikationen försvann när stöd
för ett större antal nyare PIC18 las till i Ver 8.någonting.
Men som sagt, det ser ut att fungera i den senaste vesionen...
> är den färdigbygd eller ska man bygga ihopden själv för det priset?
Färdigbyggd.
> Vad använder man för mjukvara till den?
Ingen speciell. Vilken seriekomm programmvara som helst.
> fins det kopplings schema hur man kopplar den till PIC.en?
Behövs det ??
Bara att ansluta TX/RX till in/ut. (Och 5v/gnd så klart...)
> och program exempel?
Inte speciellt till just den här, det är ju "bara" en RS232 konverter...
Du kör din USART precis som vanligt.
> är den svår att använda för en nybörjare?
Nej.
Färdigbyggd.
> Vad använder man för mjukvara till den?
Ingen speciell. Vilken seriekomm programmvara som helst.
> fins det kopplings schema hur man kopplar den till PIC.en?
Behövs det ??
Bara att ansluta TX/RX till in/ut. (Och 5v/gnd så klart...)
> och program exempel?
Inte speciellt till just den här, det är ju "bara" en RS232 konverter...
Du kör din USART precis som vanligt.
> är den svår att använda för en nybörjare?
Nej.