Hermanssons nya server *Uppdaterad 061108*

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Den där såg ju inte lika tuff ut men ändå :) Vad är det för modell?

Mina Linuxexperiment på Alphamaskinen är väl inte helt kul för tillfället. Lyckas inte montera mina IDE-hårddiskar, får massa roliga felmeddelanden. Har även problem med att uppgradera kerneln, känner mig för tillfället som en Linuxnewbie :)
Millox

Inlägg av Millox »

Jo, Alpha-maskinerna är inte helt enkla att ha att göra med, speciellt inte de här modellerna som är anpassade för Windows. Började själv min Alpha-bana med en Ruffian 1999 som inte har SRM alls, och det kan jag säga inte var kul.

Mitt största tips är att alltid använda en kärna som finns med i distributionen. De är testade och brukar fungera. Jag har själv inte lyckats kompilera en 2.6:a så att den funkar perfekt, men de som medföljer går att få igång med både ide och usb fungerandes.

Är det månne ETA på Chalmers som tillhandahållit din server?

adis: Jo, den står allt fortfarande hemma i väntan på bättre tider(och i förhoppningen att sambon inte förstår att den inte används och inte innehåller nått särskilt viktigt längre ;-) )
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Jo den kommer från Chalmers, men mer vet jag inte.

Ok det kan nog stämma, hade bättre lycka med originalkerneln än med min egenbyggda 2.6-kernel. Blev dock lite trött på alltihop nu, så jag slängde ut Debian. Gillar Gentoo bättre, håller på att installera det nu så får vi se vad resultatet blir.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Då har jag grejat lite mer med servern. Debian är ute och Gentoo inlagt. Det nya operativsystemet fungerar bättre, nu kan jag använda tre av mina fyra hårddiskar. Den fjärde har krånglat tidigare, den fungerar hyfsat i den gamla servern men här får jag bara 'Lost sync'...
Har även monterat hårddiskfläkten, blev bra förutom att man inte kan stänga luckan. Jo, fläkten får plats, men luftintagen i luckan ger en ruggig turbulens med medföljande otrevligt högt ljud :/

Bild

Bild

Bild
Skriv svar