Allmän info om termostat till kyl?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Malawi

Re: Allmän info om termostat till kyl?

Inlägg av Malawi »

Hej Danny,

Du verkar säker. Har du erfarenhet av detta fel? /M
Användarvisningsbild
Danny

Inlägg av Danny »

Ytterst ovanligt att luftsensorn felar.
Malawi

Inlägg av Malawi »

OK, jag har beställt en givare från Nettoparts. Jag återkommer när den är installerad.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Är kylskåpets konstruktion helt fri från att styras av mikrokontroller ?
(såg inget på fotot)
Malawi

Inlägg av Malawi »

Jag fick ny givare från Nettoparts och bytte den igår. Tämligen pilligt, först fick jag borra bort givarhållaren från förångarplattan, den satt med pop-nit! Jag gängade upp den lilla givarhållaren med M4 och den är numera skruvad fast. Att pilla ut kabeln genom gallerverket på baksidan var också lite besvärligt men det gick med lite tålamod. Till slut få in kablarna på rätt sätt i "locket" och skruva det på plats. Allra sist sätta tillbaka dörren som var det första jag tog bort häromdagen.

Nu funkar det igen! Efter 4 månader med campingkyl så är allt OK igen! Temperaturen kollad med lös termometer.

Det är dock konstigt med resistansen på givaren, den gamla är lik den nya. Det är kanske ett linearitetsfel? Om det var något annat än kylskåpet skulle jag ta upp en kurva, men nu får det vara bra!

@blueint: Jag tycker också det verkar konstigt, styrkortet verkar väldigt simpelt. På displaykortet (som jag aldrig tog loss) skymtar lite ytmonterade IC som kanske innehåller någon uP?

/Malawi
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Montera en fungerande temperaturmätare och den bortmonterade givaren mellan två kylklampar som är rumstempererade. Lägg detta sedan i kylen och mät upp temperaturförändringen mellan givarna när temperaturen går ner. Detta borde ge svar på hur de fungerar. För större temperaturspann kan man stoppa den i frysen.

Om du är nyfiken på vad som är fel på givaren ;)

Vore intressant iaf att få reda på vilken typ av givare det är (termoelement, Pt100, NTC etc).
Användarvisningsbild
Danny

Inlägg av Danny »

Tämligen pilligt, först fick jag borra bort givarhållaren från förångarplattan, den satt med pop-nit!
Jag har aldrig behövt borra bort sensorhållaren.
Det är bara att böja upp spärren och dra ut sensorn.

Problemet med sensorerna är att fukt tränger in i dem.
Malawi

Inlägg av Malawi »

Jag visste inte hur givaren satt fast (försökte titta med en spegel), så jag gav upp och borrade bort popnitarna. Jag vågade inte heller böja för mycket på förångarpanelens rör. Den som är van kan säkert göra det snabbare och enklare.

Hur som helst så är två M4-skruvar inte störande på panelen.

/M
Skriv svar