OptoOmkopplare VS. Relän ?

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
zeilon
Kontakt:

Inlägg av zeilon »

haha.. ja.. ursäkta min otydlighet i början där.. kanske hade kunnat spara lite meningar.

Tack för hjälpen i alla fall.

Och på åter"seende" Jag kommer nog köra fast när det kommer till programmeringen av grejerna. :wink:

Men tro mig.. Ett ordentligt försök och omförsök kommer att göras innan dess´.

/Z
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

"Men det sägs i audionörd sammanhang att de bästa volymkontrollerna för highend hifi är just "fasta motstånd av hög kvalitet. tex, dessa www.dact.com då de tydligen så lite som möjligt "fägar" ljudet."

Det kan du ta med en rejäl nypa salt (i storleksordningen som hela Döda Havet..)

Det sitter potentiometrar i 99,999% av alla proffsmixerbord så det duger nog åt "vanliga dödliga" också. En bra ljudtekniker kompenserar eventuella ljudförändringar istället för att börja titta snett på kablar eller apparaters uppbyggnad. :)

Vad finns det mer i ljudkedjan förrutom denna volymkontroll? Har du samma "ljudnördskrav" i resten av utrustningen? Du gör förstås som du vill, men jag har mixat skivor med ett 32ch Behringer-mixerbord (anses som lågbudget och skräp enligt superduperhifinördar), men det är aldrig någon artist eller radiolyssnare som har klagat på det ljudet. Tvärt om.
zeilon
Kontakt:

Inlägg av zeilon »

Antagligen har du helt rätt i att man kan ta det med en nypa salt.

I dagsläget använder jag en "vanlig" pot som volym (ALPS Blue Velvet)
Och jag kan inte direkt klaga, det låter skitbra. :)

Grejen är väl att man (audionörden) vill återskapa det ljudet som Ljudteknikern mixade fram, Man vill höra det som ljudteknikern hörde om du förstår.
Och just därför försöka ha en så "ofärgad" signal som möjligt. Det är ju på gott och ont eftersom dåligt mixade skivor låter dåligt och tvärtom.

Det enda som sitter i kedjen just nu som inte jag byggt ihop själv och valt komponenter till osv. är CD spelaren.

Det är lååångt ifrån perfekt, men det är roligt :D

Jag vill inte på något sätt säga att en "färdig krets" till volym eller en Pot är dåligt. Men till just den här förförstärkaren så sitter det i orginalet en attenuator med fasta motstånd/relän.
Och det hade varit kul att göra den så "lik" som möjligt.

/Z
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Först får du fråga dig -vad är "färgat" ljud.
Svaret på frågan blir, att ljudets frekvensspektra ändrats av någon eller några komponenter.
Bas och diskantkontroller är enkla exempel på hur man "färgar" ljud.

Färgat ljud uppkommer när olika komponenters kapacitanser och reaktanser samverkar och skapar diverse oönskade filter, som dämpar resp framhäver olika frekvenser. Men detta är extremt lätt att fixa i en stärkare, så länge man har en rak frekvensgång, så har man ofärgat ljud.
Rak frekvensgång kan man åstadkomma oavsett om man använder vanliga pottar, fasta motståndsbryggor eller digitala motstånd.
Det viktiga är dock att de komponenter man använder skapar så lite brus, dist och IM som möjligt samt att överhörningen är så liten som möjligt.

Sedan hör väl till saken att allt inspelat ljud är färgat, oavsett om du vill det eller inte.

Mickar har inte en rak frekvensgång till ex.
Vinylskivor spelas in med kraftigt färgat ljud (RIAA-korrektion).
Kasettdäck, har kraftig diskanthöjning för att maskera brus mm (DOLBY), och IEC-korrektionerna
Digitala media, nja, är det ljud, snarare ettor och nollor.

Summan av kardemumman färgat ljud har du i alla lägen, du kan inte bli av med det, eftersom källan är färgad.
Däremot så behöver man inte färga ljudet mer, så rak frekvensgång, utan en massa komplicerade reläer och dyl är det bästa.
Och du, en rörförstärkare är en mästare på att färga ljudet.
zeilon
Kontakt:

Inlägg av zeilon »

Tack för en utförlig förklaring. :)

Precis, man behöver inte färga ljudet mer än nödvändigt.
Jag tror i ärlighetens namn inte att jag hör någon större skillnad oavsett. Men..... Om jag har möjligheten att välja mellan 2 bra saker. Så tar jag det som jag blir rekommenderad att välja. Och jag kan ju välja i detta fallet :)
Dessutom är det roligt, lärorikt och tillfredsställande på en rad olika sätt. :)

Och sist men inte minst.... Rör.. tillåts bara i min gitarrstärkare. :wink:

Det här ämnet har lite grann svävat irfån sitt ursprung känner jag. Vilket är roligt i allra högsta grad. :D

/Z
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Att jag nämnde rör-stärkare, beror väl på att i sk audiofilkretsar betraktas rör-stärkare som det bästa man kan ha, snacka om att färja ljudet, sedan diskuterar de om lämpliga kablar som kostar ett antal tusenlappar per meter, för att inte färga ljudet.
Känner bla till en som skall bygga en rörbestyckad kassettspelare, jisses.
zeilon
Kontakt:

Inlägg av zeilon »

Att jag nämnde rör-stärkare, beror väl på att i sk audiofilkretsar betraktas rör-stärkare som det bästa man kan ha, snacka om att färja ljudet
Japp, jag förstod det :)

/Z
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

"Grejen är väl att man (audionörden) vill återskapa det ljudet som Ljudteknikern mixade fram, Man vill höra det som ljudteknikern hörde om du förstår."

Det är helt omöjligt så länge du inte har tillgång till orginalmediet som vanligtvis är *tjocka* band eller filer i 96kHz 24bit. Efter ljudteknikerns arbete kommer mastringsteknikern och dess studio/labb. I slutet på den kedjan utför man diverse procedurer som gör att ljudet kommer låta bra i hemstereoanläggningar. Därför kan du inte höra det som ljudteknikern hörde. Mission impossible, helt enkelt. :)

"Om jag har möjligheten att välja mellan 2 bra saker. Så tar jag det som jag blir rekommenderad att välja."

En noggrann lyssnare hade istället valt den "saken" som ger bäst ljud med de högtalare man använder och den färgning som uppstår av rummets dimensioner och högtalarnas placering. :wink:

Som ljudtekniker/mastringstekniker känns det alltid lite konstigt när man läser om folk som vill försöka få bättre ljud än vad lyssningsmediet (cd/vinyl/ljudkort/mm) gör möjligt. Man kan liksom inte höra något som inte finns.. :)
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Man kan liksom inte höra något som inte finns..
En _RIKTIG_ audiofil kan det. :wink:
Användarvisningsbild
Zyxel615
EF Sponsor

Inlägg av Zyxel615 »

Om man ska välja mellan två "bra" saker där ljudkvaliten är helt likvärdig och den ena är tjugo gånger mer komplicerad och betydligt dyrare är saken (för mig i alla fall) klar...
zeilon
Kontakt:

Inlägg av zeilon »

hehe. kul att fler visar intresse.
Det är intressant att sådana här ämnen alltid leder till "heta" diskusioner.

Nåja. Jag vet inte om man skall försöka tillägga något till allt, Men..
Vill klargöra ifall det är oklart. När det gäller att återskapa Orginalljudet som fanns i studion vid själva inspelningtillfället är självklart omöjligt! Så mycket förstår även jag :D

Däremot så är det väl inte konstigt att man vill ha ljudet så "rent" som man kan från "extra" färgning, dist osv.. allt efter tycke och smak. Det är självklart upp till individen och absolut inte något givet.

Men ett faktum är klart som korvspad.. i stort sett alla komponenter i en "stereo" lägger till "karaktär" åt ljudet. Inte minst högtalarna.

En förförstärkare uppbyggd kring någon tjusig OpAmp låter antagligen mer eller mindre annorlunda än vad en rör dito gör.. (Vad som låter bäst är upp till var och en att tycka..)

I just mitt fall använder jag för tillfället en erkänt bra Pot i audio sammanhang. Jag är nöjd med den.
Vad jag skulle vilja är dock att prova en volym med fasta motstånd, bara för att se om jag tycker det låter bättre (Jag har ju hört så mycket gott om dem)
Dessutom vill jag "tillverka" den själv (Med er hjälp :wink: ) och förhoppningsvis få fjärrkontrolls möjlighet..

jag ratar absolut inget och tycker inte att någon lösning är dålig så länge jag tycker det låter bra :D

Förövrigt finns några halvfärdiga scheman på digitala volymkretsar både från BB och Wolfson som kommer att provas dem också. Allt i mån om tid och pengar :)

Igen, Kul med så mycket visat intresse :)

/Z
Senast redigerad av zeilon 2 oktober 2006, 20:07:33, redigerad totalt 1 gång.
zeilon
Kontakt:

Inlägg av zeilon »

Oj, det här missade jag...
Som ljudtekniker/mastringstekniker känns det alltid lite konstigt när man läser om folk som vill försöka få bättre ljud än vad lyssningsmediet (cd/vinyl/ljudkort/mm) gör möjligt. Man kan liksom inte höra något som inte finns..

Mmm, vet inte i vilket stycke du plockade upp det här, om inte annat så är det väl en grov misstolkning av något jag skrivit..

En bättre beskrivning av en "audionörd" skulle väl vara att de på ett så naturligt sätt vill återskapa det som finns inspelat på mediat, utan att färga det med diverse ljudförvrängnings mackapärer. :)

Det är en jäääkla skillnad på att lyssna på en CD i köksstereon och på min "vanliga" stereo.. Det tror jag till och med den mest tondöva kan höra..

:D
/Z
Användarvisningsbild
Stuggi
Kontakt:

Inlägg av Stuggi »

En rolig sak är Orange förstärkarna, som i elgitarr/bas-väg är så porr som det bara blir. Dessa används sedan i kombination med kablar av Monster Cable-kvalitet som kostar 50-100 per meter. Det roliga är att Orange Amp:arna byggs på samma sätt som det gjordes på 50-talet, dvs PTP. :D
zeilon
Kontakt:

Inlägg av zeilon »

Finns många som bestämt hävdar att PTP är The way to do it..

I alla fall när det gäller Rör... :)

/Z
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

zeilon skrev:Oj, det här missade jag...
Det är en jäääkla skillnad på att lyssna på en CD i köksstereon och på min "vanliga" stereo.. Det tror jag till och med den mest tondöva kan höra..
:D
/Z
Jo, men det beror mer på högtalaren än elektroniken.
I en modern välkonstruerad förstärkare är frekvensomfånget spikrakt, från lägsta bas till högsta diskant, så det går egenteligen inte att förbättra den ur den synpunkten, dvs, en massa reläer och motstånd ger ingen förbättring av ljudet, snarare tvärtom.
Vad som däremot kan skilja är dist och THD, samt den främsta orsaken att två olika stärkare låter olika är förmågan att driva högtalare är väldigt mycket olika.
Som bekant har olika högtalare olika karakterestikor, vilket skall anpassas till slutsteget, och det kan enbart ske genom lyssningsprov.

Problemet med audio-nördar är att de ser inte skogen för bara trän, och koncentrerar sig på fullständigt ointressanta detaljer, istället för att angripa de stora problemen, nätdelar och högtalare, samt när tiden begov sig, kasettdäck och vinylsvarvar.
Skriv svar