hehe. kul att fler visar intresse.
Det är intressant att sådana här ämnen alltid leder till "heta" diskusioner.
Nåja. Jag vet inte om man skall försöka tillägga något till allt, Men..
Vill klargöra ifall det är oklart. När det gäller att återskapa Orginalljudet som fanns i studion vid själva inspelningtillfället är självklart omöjligt! Så mycket förstår även jag
Däremot så är det väl inte konstigt att man vill ha ljudet så "rent" som man kan från "extra" färgning, dist osv.. allt efter tycke och smak. Det är självklart upp till individen och absolut inte något givet.
Men ett faktum är klart som korvspad.. i stort sett alla komponenter i en "stereo" lägger till "karaktär" åt ljudet. Inte minst högtalarna.
En förförstärkare uppbyggd kring någon tjusig OpAmp låter antagligen mer eller mindre annorlunda än vad en rör dito gör.. (Vad som låter bäst är upp till var och en att tycka..)
I just mitt fall använder jag för tillfället en erkänt bra Pot i audio sammanhang. Jag är nöjd med den.
Vad jag skulle vilja är dock att prova en volym med fasta motstånd, bara för att se om jag tycker det låter bättre (Jag har ju hört så mycket gott om dem)
Dessutom vill jag "tillverka" den själv (Med er hjälp

) och förhoppningsvis få fjärrkontrolls möjlighet..
jag ratar absolut inget och tycker inte att någon lösning är dålig så länge jag tycker det låter bra
Förövrigt finns några halvfärdiga scheman på digitala volymkretsar både från BB och Wolfson som kommer att provas dem också. Allt i mån om tid och pengar
Igen, Kul med så mycket visat intresse
/Z