Hur installera Win2000 på Compaq Evo n200?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
B1n4ry
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av B1n4ry »

mooo: Windows kopierar nog inte allt om det inte behövs. Diskdrivare och sådant som är special på vissa maskiner kan hoppas över.

Det finns för övrigt ett gäng med parametrar som man kan skicka med windows installationsprogram som kan underlätta nätverksinstallation. Har för mig att det var minst en som behövdes för att lösa det där med att den inte kan nå sin bootdevice...

Ett annat bra trick som jag kört massor med gånger i liknande situationer är att partitionera disken i datorn i två delar. Gör en startbar part. på typ 1Gb, kopiera sedan hela win cdn till den partitionen via nätet. Starta datorn från part. och kör installationen men lägg windows på en annan part. När win är installerat så kan man ju slå ihop partitionerna med partitionmagic eller så om man inte vill ha två...

//B1N4RY
Användarvisningsbild
Abra Hana

Inlägg av Abra Hana »

Windows 2000 har ingen bootbar CD . i alla fall den version jag ägde .

Man måste skapa 4-start diskettar(1.44 MB ) för att starta installation på en ren hård disk från Cd .

Det går väl att boot win2000 från ett extern CD om man ändrar i BIOS inställning .

Själv hade jag svårt att installera Win2000 på min gammal bärbar ,på grund av att det går bara att kopla in CD eller Diskett station , men inte båda två samtidigt .

Jag lyckades med att kopiera hela win2000 cd till hårddisken för sedan därifrån starta installation , men det gick inte .

- Jag skapade en Bootbar Win2000 Cd . Läs på följande länkar .
- Ändrade i BIOS inställning så att CD är första bootsektor .
- Installation gick bra hur lätt som helst .

http://www.thetechguide.com/win2kbootcd/
http://www.nu2.nu/bootcd/#w2k
http://www.svrops.com/svrops/documents/winbootcd.htm
http://www.willowhayes.co.uk/windows2000/
Användarvisningsbild
Zyxel615
EF Sponsor

Inlägg av Zyxel615 »

Då hade du en konstig version :humm:
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Håller med. Den måste vara väldigt annorlunda. Alla Win2000 jag har kommit i kontakt med har varit bootbara!
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

De versioner jag har råkat ut för har varit precis som Abra Hana's. Datorn måste tugga i sig 4st disketter först. :roll:
Användarvisningsbild
Zyxel615
EF Sponsor

Inlägg av Zyxel615 »

Märkligt... redan på NT4s tid fanns CD-start...
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

NT4.... ryser vid blotta tanken. :D
Möjligen fungerar det på kontorsdatorer, men inte till tyngre tidskritiska arbeten som musik och videoredigering. MIDI och tidsync-kort blir riktigt ostabila så fort man bara nämner NT4. :)
Användarvisningsbild
Zyxel615
EF Sponsor

Inlägg av Zyxel615 »

Hehe... nä NT4 är inte trevligt.
Om man installerar en NT4-server utan att vid installationen ha drivisarna till nätverkskortet tillgängliga på diskett är man rökt, utan fungerande nätverkskort kan man inte logga in :)
Fransson

Inlägg av Fransson »

:humm: Humm...

Om problemet är saknad drivrutin till HD-Drivern är mitt tips kanske inte till någon hjälp... Men här kommer det:

Jag har flera gånnger partisionerat om och formaterat HDn under instalationen med goda resultat.

Det vill säja; När intallationsprogrammet frågar "Om du vill installera på vald partision (C: )?" så kolla alla alternativ. Det jag gör i detta läge är att ta bort alla partisioner, skapa en partision (NTFS) över hela disken samt säja åt instalationsprogrammet att fortsätta med att (snabb-)formatera och installera på den på den nyskapade partisionen.

Det förusätter att du på något sätt kommer åt "CDn" via någon annan enhet än HDn. (CD, nätverk eller annat.)

Lycka till. :D
Skriv svar