Vilket OS använder du?, i W2k och XP brukar parallell- och serieporten strula lite om man inte installerat drivers separat för dem (eller rättare sagt, de är "låsta" så man inte kan komma åt dem från extärnt program)
Då satt det fel diod där (1n40xx), men jag bytte den igår utan resultat, hmm märkligt att man skall behöva kolla komponenterna när man köper dom. "Ringen" skall sitta i pilens riktning mot strecket, eller hur.?
kör 98se på en bärbar men det skall ju inte spela nån roll, eller? har provat på min andra dator oxå.
Jag ser det som att ringen motsvarar stäcket. På lysdioder blir det avfasningen som får samma betydelse. (men jag har stött på en uppsättning lysdioder som var baklänges)
Vad menar ham med denna text?
This interface is supersimple and uses only 5 resistors. But it will load the circuit so the plug will have to be removed when the target is running.
AVR, kristallen eller kondingarna måste vara paj, eller hur?
Kan du dektera vilken typ av avr det är i yaap?
Om inte kolla att du har anslutit programerings pinarna rätt...
(så att du inte har bytt plats på mosi och miso exempel, det brukar jag vara en expert på)
har du anslutit ström försörningen rätt?
vad är det för typ av strömförsörning...
Har du installerat DLPortIO Driver?
(Det borde du efter som annars går det inte att starta yaap)
(du kan testa att tända lysdiod med exempel programet som kommer med DLPortIO, samt ansluta en lysdiod på parallel porten)
Vad har du för kristall samt kondensatorer...
Har du anslutit jorden på alla ställen de ska anslutas?
Tja... jag kan tyvär inte komma på något mer fel....
men 80% av fallena brukar det vara windows som krånglar :/
Nej tyvärr, det vill sig inte alls.
Lysdioden lyckades att lya på en pinne tror det var 3 el 4. på 1 lös det hela tiden. provade oxå med "parallel port LED tester" och där lös alla led'sen. har provat att haft Test progget på och av när jag har kört avr proggen.
ström, batteri 5,6v på vcc, har kollat det Måååånga gånger
DLPort är med.
kristall har provat med 10MHz och nu en 4.4MHZ
kondingar, det står 22 på dom
har provat att köra med och utan 10K motstånd på reset.
alla jord är ansluten.
har kollat alla kablar åt alla håll och kanter, tex kortis med sladdarna i och när den sitter på porten.
Kan bara inte hitta vad som är fel.
Tja vad skall man säga? trist för mig.
Börjar tappa gnistan nu.
Jaja, tack för hjälpen alle sammans
Jag tvivlar lite på att det skulle vara det, men ifall du inte redan gjort det så kan du ju prova ändra "mode" för parallellporten (SPP, EPP osv), brukar vara möjligt från BIOS-setupen.
En grundregel är att bärbara datorer kan vara luriga och labba på.
Det brukar oftast gälla kretsar där man knycket matningsspänning ifrån porten (vilket man inte gör i dessa fall) men prova iaf. med en stationär om du kan.
Dom kretsar som har en 74xx244 krets skall du mäta mellan ben 14 och ben7 och se om du har matningsspänning där.
Den seriella varianten verkar ju smidig om man helt enkelt kan skippa parallellporten helt.
Bara o bygga o prova.
Prova även att skippa kondensatorerna på kristallen emot jord.
Det skall fungera ändå.
Jag har haft samma problem som dig jonas, jag har provat en massa noll-komponent-programerare utan att de funkat. Nu har jag nyss provat den här http://www.myplace.nu/avr/yaap/if_dongle.gif och den funkade på första försöket. Jag har inte provat i winxp ännu men jag povade i win98 och där fungerade den.