En liten förbättring vore att använda en vanlig video-projektor som kan fokusera på hyffsat nära håll ner på PCB. Då har du ju klart mycket högre ljuseffekt och behöver kanske inte bygga om för UV för att korta ner tiden.
Om du kan fokusera på riktigt nära håll kan du ju få ganska hög upplösning också!
DeeJayPA: Ser fram emot dina tester med UV och TFT-skärm. Om det går att göra tillräckligt små banor så ska jag köpa en skärm bara för kretskortsbelysning. Hm, det skulle bli en intressant UV-box med en monitorkontakt på sidan...
Problemet med TFT, OLED eller vad det än må vara är att man alltid har ett visst avstånd mellan PCB och det aktiva skiktet. Det kommer att ge en mer eller mindre blurrad avbildning på PCB:t.
Vitsen med video-projektorn är att man kan fokusera bilden skarpt ner på PCB:t och på så vis kunna göra mycket smala/skarpa linjer.
Är det inte något liknande man faktiskt gör när man gör IC kretsar med litografi?
Så då har jag fått funktion mellan skärmen och datorn.
En taskig bild. http://www.laddaupp.nu/bilder/DSC00199.JPG
Ungefär som en vanlig OH film är det i verkligheten.
Några problem jag har märkt hittils är:
*Flimmrig bild, bordes vara lätt fixa. Behövs nog bara bättre mjukvara för att styra skärmen.
*Hur ska man få det skalenligt??
Kvar att göra:
*Laga mat
*Gå ut med hunden
*Leta fram UV lampan i källaren
*Testa om UV lampan funkar
Sen är det bara labba.
Jag belyser alltid med "TheMadmodder-way". Ibland använder jag fönsterglas, ibland glas från en tavelram. Har aldrig stött på något "vanligt" glas som bromsar UV-ljus.
DeeJayPA: Genom att jämföra skärmens upplösning och pixeltäthet (DPI om det används på skärmar?) med bildens DPI och ställa in så det använder samma inställningar så ska måtten stämma överrens. Hoppas det inte lät för luddigt.
Vet inte om det är ett bra sätt, om det är ett roligt sätt eller om det är ett populärt sätt, men så här gör jag...
Inget glas, vatten... Vatten mellan oh-filmen och kretskortet... enkelt och smidigt... Alltid funkat för mig^^