Konstruktion och bygge av en högtalarlåda (uppdaterad)

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

kort svar
ja, ja :D
evert2

Inlägg av evert2 »

Visst blir det djupare bas...men frågan är om ljudkvaliten blir tillräckligt bra...
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

eller frågan om det blir bättre, eller?

det känns alltid lite kymigt när man diskuterar ljud, man måste nästan alltid själv prova sig fram och bilda en egen uppfattning

själv gillar jag brutalt mangel i dödsmetallkategorin, något som gör att jag avskyr vekt låga mellanregister och hatar slöa basar, dubbelkaggarna skall kännas som om någon slår med en planka i magen, men sen finns det ju andra som gillar absolut rent ljud, enligt deras åsikt, då får dom hålla på med det, men jag anser att om en liveskiva med motörhead låter som motörhead live även hemma men med aningens mindre volym så är det bra
däremot så är det få stereo apparater som klarar av detta, hm, även min hörsel klarar inte av det längre :cry:
evert2

Inlägg av evert2 »

grym: Bor du i villa eller? :D ..jag bor i lägenhet å min grannar klagar trots att jag inte har så "biffiga" grejer..
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Okej :D
Japp frågan är ifall det blir bättre. Skall tillägga att den kommer inte användas som subwoofer i den benämningen utan som högtalare till elbas, så den får ju inte tappa massa mellanregister helst.
Gjorde ett utkast på en låda:

[img=http://www.laddaupp.nu/bilder/small_BasreflexModel1.jpg]
evert2

Inlägg av evert2 »

Jag har kollat lite efter andra element om det nu är av intresse..

http://www.starfelt.se/prod_tillverk/em ... _b102.html

Eller ljudia...har ju en hel del basar av "eminence" ....gissar att DELTA15 eventuellt kan vara vettigt ...kostar ju inte SÅ jättemycket...
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Få se nu... Fritzell bygger bashögtalare, Illuwatar bygger gitarr + förstärkare, jag bygger synthar och sodjan har spelat (spelar?) trummor.

Ska vi starta ett band? :D
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Bra idé, Jimmy.
Jag har en PA-anläggning för mycket, den kan säkert också göra nytta. Så, var ska vi träffas och repa? :vissla:
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

jap, bor i villa, grannarn har klagat, värst var det en sommar för längesedan när jag änteligen fått ihop allt och provspelade utomhus, kompisens föräldrar paddlade kanot ett antal kilometer bort och dom tyckte att det störde 8) :twisted:

numera kör jag bara med små saker, 4 st 8" i små slutna lådor räcker ganska långt
evert2

Inlägg av evert2 »

Grym: Vad är det för 8"-or du använder?

Ursäkta OT...
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

fane studio 8m, + mjuk domediskant, perless någonting, kommer inte ihåg nu,
med placering i hörnet på rummet så går lådorna ner ordentligt till 55hz vid en en inte allt för hög effekt, och klarar 40 hz med några db mindre

dock stor skillnad mot dom 18" bashorn som klarade full effekt (600w) vid 21 hz och 300w vid 14 hz utan överrörelse i konen
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Eller ljudia...har ju en hel del basar av "eminence"
Eminence gör riktigt bra grejer. Tackar för tipset. Delta 15 såg riktigt fin ut. Kanske är värt att lägga lite pengar på ett bättre element iallafall då? Skulle den lådan jag ritade kunna duga isåfall, eller behöver man göra mer avancerade beräkningar? Volymen ligger runt 95 liter.
Ska vi starta ett band? :D
Kanonidé! :D Jag är på lätt. Jag tycker JimmyAndersson kan tonsätta Babbage's poesi som finns på startsidan så kan vi ha den som vår signaturmelodi :)

Måste återgå till jobbet nu men jag ska forska vidare i högtalarfrågan när jag kommer hem. Tack för alla trevliga svar hittills!

Fritzell
evert2

Inlägg av evert2 »

Fritzell: Mmm..kolllade lite på eminence hemsida...å det krävdes ganska stor låda tyvärr...om man vill ha lågbas med det elementet (5,5 cu.ft = 156 liter). En missräkning från min sida...men jag skalll se om det finns nått bättre.

http://www.eminence.com/pdf/cab-delta-15a.pdf

Vad tror du om denna

http://www.eminence.com/pdf/cab-delta-12lfa.pdf

Jag utgår från att DELTA12LF istort sätt är sammma element som DELTA12LFA

En sak man kan kolla efter är ju känslighet...element med hög känslighet kräver större låda för en given undre gränsfrekvens.

Edit: Aha...vad tror du om dessa då? går den tillräckligt djupt tro?

http://www.ljudia.se/pdf/211054.pdf eller http://www.ljudia.se/pdf/211064.pdf
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Tackar för tipsen!
Hmm jag är lite förvånad att Eminence elementen inte går längre ner än MGR elementet jag har nu om man bara tittar på lägsta frekvens. Ioförsej har ju säkert frekvenskurvan helt olika men ändå. Jag vill ju ha både schysst mellanregister (100Hz+) och skön botten (~30Hz).

P.Audio BM-12W verkar ju passa ganska bra isåfall och verkar kunna leverera rätt bra botten även i mindre volymer. Men den var lite dyrr.. :/ Det knepiga var att 15tummaren var billigare och sämre i frekvens neråt. Men jag tror nog jag skall hålla mig till 12" ändå pga platsbristen.

Datablad på Nuvarande element (sitter i sluten 40l låda) http://www.ljudia.se/pdf/703131.pdf
Bara genom att gå till till basreflex på 95-100 liter borde göra en hel del tycker man ju då.

Jag vill alltså hellst att den skall kunna gå ner till 35Hz gärna ännu längre ner, för lägsta tonen på elbasen ligger runt 30Hz. Men med tanke på att jag knappast kommer i närheten av det med nuvarande uppsättning lär det bli ganska stor skillnad hur jag än gör. Mellanregistret är faktiskt ganska bra som det är nu, men skulle kunna bli mycket bättre. Så ett element i 500-1000kr klassen med bra mellanregister och lämpad för basreflex runt 100 liter, ner till säg 35Hz vore helt perfekt..
evert2

Inlägg av evert2 »

Ja alltså logiken kring högtalarelement och dess lämplighet för olika applikationer kan vara lite kinkigt, men jag håller nog med om att 12" är rätt ifall man MÅSTE ha en någorlunda liten låda och ända komma någorlunda långt ner i frekvens....jag hade tänkt först att föreslå en sub (från peerless) men kom på att det då blir problem med mellanregistret.

De bästa alternativen är då väl då DELTA12LF..och P.Audio BM-12W...om du bygger basreflexen(alltså använder dig av rör) så att du kan ändra avstämningen - så kan du ju byta element senare ifall du inte blir nöjd med MGR-basen...

Edit :stavning..

Edit2: Fast det är ju inte säkert att hålet för elementet passar vid byte i och för sig.. :?
Skriv svar